|
کدخبر: 151601

اولین واکنش دولت به مخالفت مجلس با بودجه ۱۴۰۰

سخنگوی دولت گفت: تغییرات زیادی شاکله بودجه را به هم ریخته بود و غنایی به بودجه نبخشیده بود.

اقتصاد اولین واکنش دولت به مخالفت مجلس با بودجه ۱۴۰۰

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت: فاطمه (س) الگویی جاودان در همه وجوه اجتماعی و کنشگری فعال در عرصه های اجتماعی و سیاسی در همه دوران هاست و در عین حال الگوی مادری فداکار و خانواده ای سرشار از مهر و عطوف و تربیت است. فاطمه زهرا (س) این وجوه به ظاهر ناهمگن را در یک منظومه سازگار قرار داده بودند.

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص رد کلیات بودجه از سوی مجلس گفت: دولت آماده است در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر را بدون اینکه شاکله بودجه به هم بریزد و درآمدهای واهی پیش بینی شود در کنار هم اصلاحات را انجام دهیم. از نمایندگان محترم که پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیر کارشناسی در لایحه بودجه را دریافتند تشکر می‌کنیم.

وی افزود: تغییرات زیاد شاکله بودجه را بهم ریخته بود و غنایی نیز به بودجه نبخشیده بودند. دولت آماده است با همه توان کارشناسی خود در کنار مجلس اصلاحات مورد نظر که می تواند به نفع اقتصاد و مردم باشد را بدون اینکه شالکه بودجه به هم بخورد دنبال کند. حذف ارز ترجیحی و دادن یارانه ناکافی هر دو امری منفی هستند. شوک آور باید تورم غیرقابل تحمل به بار خواهند آورد.

ربیعی گفت: درآمدهای واهی پیش بینی شده با عدم قطعیت در وصول و هزینه قطعی موجب افزایش نقدینگی و فشار بر تولید و مردم خواهد شد. مواردی مثل مجوز ورود خودرو از مناطق آزاد تصمیمی رانت زا ست که در اجرا مشکلات زیادی خواهد داشت. البته آنچه ما در این روزها می شنویم سیاسی‌ترین عبارات و بدون ارتباط کلمات در مورد اقتصاد و بودجه در چهل سال اخیر بوده است. از کوبیدن بودجه به دیوار تا اتهام فروپاشی و دهها عبارت عجیب دیگر.

وی افزود: طبقه محروم و فردوست جامعه را با تصمیمات عجولانه خود دچار رنج و سختی می شوند. هر میزان یارانه ای که از محل ضرب و تقسیم ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۷۵۰۰ تسعیر ارز برای جبران دهک های پایین در نظر بگیرید بازهم مشکلات اقتصادی ناشی از حذف یارانه ۴۲۰۰ را حل نخواهد کرد. دولت بارها اعلام کرده که با یک شیب منطقی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نظر دارد ولی حذف ناگهانی آن بیشترین ضربه را به طبقات محروم جامعه خواهد زد.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: چه کسی آثار روانی این اظهارات بر سرمایه اجتماعی را محاسبه می کند و تبعاتی که این حرف ها به اعتماد عمومی مردم نه به دولت بلکه نظام می زند را بررسی خواهد کرد. در حسن نیت دوستان کسی تردیدی ندراد. انشاالله هرچه خیر و مصلحت کشور هست پیش آید.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها