|
کدخبر: 323422

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق

قانون کار در آستانه تغییر / حقوق کارگران افزایش می یابد؟

آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۲ بود که وزیر کار در جلسات تعیین دستمزد از اصلاح موادی از قانون کار پیرامون دستمزد کارگران خبر داد.

اقتصاد قانون کار در آستانه تغییر / حقوق کارگران افزایش می یابد؟

معاون روابط کار اعلام کرد که به زودی لایحه پیشنهادی اصلاحی برای تعیین مزد کارگران در قوانین کار به دولت ارائه خواهد شد.

آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۲ بود که وزیر کار در جلسات تعیین دستمزد از اصلاح موادی از قانون کار پیرامون دستمزد کارگران خبر داد.

وزیرکار در نشست شورای عالی کار در ۲۸اسفند ماه  از ارسال لایحه اصلاح ماده ۴۱ و ۱۶۷قانون کار به مجلس پس از تعطیلات عید با قید فوریت خبر داد.

اکنون بعد از تعیین دستمزد مجدداً صولت مرتضوی, وزیرکار به این موضوع اشاره کرده و بیان کرده است: حقوق کارگری که روی اسکله کار می‌کند با کارگری که زیر کولر کار می‌کند، باید متفاوت باشد.

مرتضوی گفت: قانون اصل را در تعیین حقوق بر سه‌جانبه‌گرایی گذاشته است. شش ماه بود که به دنبال اجرای مزد منطقه‌ای و بخشی بودیم، اما به درخواست یک گروه آن را اجرا نکردیم. به دنبال اصلاحات روند تعیین حقوق تا دوسال آینده هستیم و برای رفع شبهات پیشنهاد اصلاح دو ماده ۴۱ و ۱۴۷قانون کار را به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهیم کرد.

در فرآیند تعیین دستمزد یکی از ایرادهای تشکل های کارگری عدم حق رأی برابر در فرآیند تعیین مزد است که رعیتی فرد معاون روابط کار خبر داد، با اصلاح ماده ۱۶۷ قانون کارسه نفر نماینده از سه تشکل کارگری کشور می‌توانند به عدالت و تساوی در شورای عالی کار حق رأی و امضا داشته باشند.

همچنین رعیتی فرد, معاون روابط کار بیان کرده است:لایحه پیشنهادی اصلاح ​مواد ۴۱و ۱۶۷قانون کار در حال آماده سازی است و به زودی به دولت ارائه می‌شود.

در ماده ۴۱ در‌خصوص نحوه تعیین حقوق دستمزد کارگران، شاخص‌های مشخص و شفاف وجود ندارد، به عنوان مثال؛ طبق تغییراتی که در احکام دائمی برنامه توسعه پنج ساله انجام شده، ​مرجع رسمی آمار کشور ​مرکز آمار ایران اعلام شده است ولی در ماده ۴۱هنوز به بانک مرکزی اشاره دارد که باید در این زمینه اصلاح شود.

رعیتی‌فرد با اشاره به اتهامات واهی وارد شده به شورای عالی کار در سال‌های اخیر گفت: از این جهت دولت قصد دارد در قالب یک لایحه از ظرفیت‌ وجود نمایندگانی از آحاد و اقشار مختلف در مجلس شورای اسلامی برای تعیین دستمزد کارگران استفاده کند.

پیش تر حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، مورد انتقاد قرار گرفت و گفت: باید به نظرات نمایندگان کارگری و الزامات قانون در تعیین دستمزد ۱۴۰۳ توجه کرد. او همچنین اعلام کرد که در صورت عدم تصویب دستمزد ۱۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۳، از طریق دیوان عدالت اداری و سازمان جهانی کار اقدامات قانونی خواهند کرد.

او از امضای چند کارزار اینترنتی از سوی کارگران کشور خبر داد و افزود: کارزار مطالبه حداقل دستمزد ۱۵ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۳ تاکنون از سوی ۱۰۰۴۲۵ نفر امضا شده است؛ کارزار درخواست استیضاح وزیر، تعاون وکاررفاه اجتماعی تاکنون توسط ۵۴۸۴۲ نفر امضا شده است؛ استیضاح وزیری که مواد ۸.۴۱، ۱۶۷.۱۶۸، ۲۰۳ قانون کار و دستورالعمل اجرایی چگونگی تشکیل و نحوه اداره شورایعالی کار (موضوع ماده ۱۷۰ قانون کار) را از حیز انتفاع ساقط و کارگران را از حقوق مکتسبه‌شان محروم کرده، حق قانونی کارگران است.

حبیبی ادامه داد: در عین حال، کارزار درخواست ابطال تصمیمات شورایعالی کار وفق مواد ۱۶۷ و ۱۶۸ قانون کار را تا امروز ۱۲۴۷۲ نفر امضا کرده اند؛ تصمیمات غیرقانونی شورایعالی کار بایستی به سرعت ابطال شود. دیوان عدالت نیز باید در این زمینه به کارگران کشور کمک کند.

این فعال کارگری در پایان گفت: مزد ۱۴۰۳ کاملاً غیرقانونی است و حتی نصف سبد هزینه‌های حداقلی خانوارهای کارگری کشور را پوشش نمی‌دهد؛ بنابراین کارگران بایستی با پیوستن به کارزارها و انجام شکایت در دیوان عدالت، درخواست ابطال مزد را با قدرت طرح و پیگیری کنند.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    اگر وزیر کار استیضاح نشود کارگران باید د ر کف خیابان حقشان را فریاد بزنند.یا مرگ یا زندگیه حداقلی

  • بازنشسته ارسالی در

    مقایسه دستمزد ۲۰۲۴ در ایران و چند کشور م نطقه بر اساس دلار/ کمترین دستمزد برای ای ران ثروتمند!

    ایران : ۱۸۰< br /> فلسطین : ۷۷۸
    ارمنستان : ۵۴ ۱
    آذربایجان : ۴۹۴
    اردن : ۵ ۹۹
    عراق : ۵۸۳
    ترکمنستان : ۶۵۴
    کویت : ۱۸۵۴
    بحرین : ۱۷ ۲۸
    عربستان : ۱۷۸۸
    ترکیه : ۸۹۳

  • بازنشسته ارسالی در

    پاسخ حضرت وزیر کار باسواد و قانون دان ب ه علت هرچه بیشتر شدن تفاوت بارز دستمزد با دیگر کشورها چیست و برای اصلاح وضعیت ی که برای حقوق کارگران و بازنشستگان تع مدا فراهم کرده اند ، آیا باز هم همچنان ب ا دست کردن در جیب کار و بازنشسته بخصوص تامین اجتماعی می‌خواهند به ماموریت‌فعلی خودشان در جدال با وضعیت زندگی و معیشت و جیب و منابع متعلق به کارگر و بازنشسته ه مچنان ادامه بدهند ؟ بر مبنای کدام قانون و بر اساس چه مجوزی ؟
    🔴مقایسه دستمزد ۲۰۲۴ در ایران و چند کشور منطقه ب ر اساس دلار/ کمترین دستمزد برای ایران ثر وتمند!

    ایران : ۱۸۰
    فلسطین : ۷۷۸
    اسرائیل : ۳۶۰۸
    ارمنستان : ۵۴۱
    آذربایجان : ۴۹۴
    اردن : ۵۹۹
    عراق : ۵۸۳
    ترکمنستان : ۶۵۴
    کویت : ۱۸۵۴ بحرین : ۱۷۲۸
    عربستان : ۱۷۸۸
    ترکیه : ۸۹۳

  • بازنشسته ارسالی در

    🎥 رویکرد پوپولیستی دولت در تعیین دستمزد

    ▫️فاطمه عزیزخانی عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار در خصوص رویکرد دولت در تعیین دستمزد می گوید: دولت بیشتر رویکرد پوپولیستی داشته است یعنی بیشتر سعی کرده تا بار حمایتی که خود می خواهد از کارگر داشته باشد که هیچ نوع حمایت هدفمندی از جامعه کارگری ندارد از طریق افزایش دستمزد به کارفرما تحمیل کند.

    ▫️به گفته عزیزخانی، دولت باید بتواند یک سیاست حمایتی هدفمند خاص برای قشر کارگر مانند تفریحات، آموزش و بهداشت داشته باشد تا صرفا چشم کارگران به افزایش حقوق و دستمزد پایان سال نباشد.


  • بازنشسته ارسالی در

    🔻یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده

    علیرضا خرمی، فعال کارگری:

    ▪️قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است. قبل از اتفاقات اخیر و گرانی دلار، دستمزد کارگران واقعاً ناچیز بود و تکافوی هزینه‌های خوراکی را نمی‌داد؛ حالا با گرانی ارز، سقوط دستمزد به شکل بی‌سابقه‌ای، سفره‌های کارگران را از رونق انداخته است؛ دیگر چیزی در سبد خرید کارگران باقی نمانده است

    ▪️کارگران متخصص و باسابقه، معمولاً مشمولِ سایر سطوح مزدی هستند که امسال حقوق‌شان ۲۲ درصد افزایش داشته است؛ در همین یک ماهِ فروردین، بسیاری از کالاها و خدمات بیش از ۳۰ درصد گران شده، تورم سال قبل هم حداقل ۵۰ درصد بوده؛ در واقع از آغازِ فروردین ۱۴۰۲ تا پایان فروردین امسال، حداقل ۷۰ یا ۸۰ درصد تورم روی سبد معیشت خانوارها داشتیم اما افزایش دستمزد کارگران متخصص کشور که سرمایه ملی هستند و چرخ‌های اقتصاد را می‌گردانند، فقط ۲۲ درصد بوده است.

  • بازنشسته ارسالی در

    ♦️ آیت‌الله جوادی آملی:

    🔹 اگر مردم گرفتار فقر بشوند، دین از بین خواهد رفت

    🔹 آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست

    🔹 تولید سفارشی و نصیحت نیست

  • متخصص بازنشسته تامین اجتماعی ارسالی در

    شگفتا وزارتخانه ای که وزیر و معاونش در این دوساله بجای اجرای درست و کامل قان ون، فقط با زندگی و معیشت و حقوق کارگرا ن و بازنشستگان مشغول نبرد است ، البته ق طعا بی دلیل نیست که پشت به قانون کار و ب یمه کرده و از خلق خدا که هیچ ، از خدا هم دیگر نمی ترسند ، اما بس است دیگر ، دست‌تان را از جیب ما بکشید بیرون ، خسته مان کردید .

  • کارگر بازنشسته ارسالی در

    نتیجه عملکرد مهم است نه حرافی شگفت ا وزارتخانه ای که وزیر و معاونش در این دوساله بجای اجرای درست و کامل قانون، فقط با زندگی و معیشت و حقوق کارگران و بازنشستگان مشغول نبرد است ، البته قطعا بی دلیل نیست که پشت به قانون کار و بیمه کرده و از خلق خدا که هیچ ، از خدا هم د یگر نمی ترسند ، اما بس است دیگر ، دست‌ تان را از جیب ما بکشید بیرون ، خسته مان کردید .

  • کارگر بازنشسته ارسالی در

    🔻روزنامه جمهوری اسلامی: ملت که نباید همیشه در شعب ابی طالب زندگی کنند

    ▪️سخنِ حضرتِ آیت‌الله جوادی آملی را می‌خوانیم که به کلامِ نورانی امام علی(ع) هشدار می‌دهند: "مَا ضَرَبَ ‌الله الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ؛ هیچ تازیانه‌ای بدتر از فقر نیست." این اصل اول؛ اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می‌خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد." ایشان هشدار می‌دهند که، "حواستان جمع باشد. اگر کسی با دست خالی به منزل برود از خدای سبحان همان لحظه، تقاضای مرگ می‌کند؛ آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست."

    ▪️ایشان حتی پاسخ آنانی که مدام "شعبِ‌ابی‌طالب" را به رخ می‌کشند تا به زعم خود مردم را به ضرورت مقاومت همیشگی توجه دهند را هم می‌دهند: در جریان شعب‌ابی‌طالب که مسلمانان، سه سال در محاصره بودند، پیغمبر امتحانش را پس داد،فرمود: خدایا، بین ما و نان ما جدایی نیانداز!" دلیلش را هم کلام نبوی می‌دانند که اگر نان مردم قطع بشود و مردم در اقتصاد آسیب ببینند، سخن از دینداری باقی نخواهد ماند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها