|
کدخبر: 325333

چشم بازار مسکن روشن شد / مجلس به داد مستاجران رسید

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در خصوص یک واقعه تازه برای بازار مسکن توضیحات جالبی را ارائه داد.

اقتصاد چشم بازار مسکن روشن شد / مجلس به داد مستاجران رسید

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن تصویب لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره را راهکاری برای انجام معاملات شفاف در بازار مسکن قلمداد کرد و توضیح داد: این طرح در مراحل پایانی تصویب خود قرار دارد و امیدواریم با تصویب این لایحه و اجرای آن، بتوانیم برخی از موانع موجود در بازار مسکن را برطرف کنیم.

ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تازه‌ترین وضیعت لایحه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها را تشریح کرد و گفت: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها طرح مجلس بود که توسط کمیسیون عمران مجلس و با همکاری وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این طرح چندین بار در مجلس تصویب و به شورای نگهبان رفت و از آن شورا برای انجام برخی اصلاحات دوباره به مجلس بازگشت و اخیراً به شورای نگهبان ارسال شد، توضیح داد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره طرحی است که در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون بخشی از مشکلاتی را که هم اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع خواهد کرد و به تسهیل‌گری در بخش اجاره می‌پردازد.

نوروزی به تشریح بخشی از ویژگی‌هایی این لایحه پرداخت و افزود: این لایحه بر تقویت بازار اجاره از طریق ارائه مشوق به موجران، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای شناسایی خانه‌های خالی و هزینه این بخش از مالیات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری و ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت برای اشخاص بی‌بضاعت، الزام تمامی دستگاه‌های اجرایی برای ارائه رایگان اطلاعات موردنیاز در سامانه ملی املاک و اسکان و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای عدم درج اطلاعات در سامانه و خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان تاکید دارد.

یک طرح کارآمد برای بازار مسکن

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تقویت سامانه ملی املاک و اسکان جهت شناسایی خانه‌های خالی، تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان و درج معاملات در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و ضمانت اجرایی برای ثبت قراردادها و ارائه راهکارهایی برای الزام‌آور شدن این راهکارها از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن توجه جدی شده است. بر اساس بندهایی از این طرح، تمامی قراردادها اعم از اجاره و خریدوفروش باید در سامانه ثبت شوند و با اخذ کد رهگیری امکان ارزیابی آنچه در بازار مسکن می‌گذرد وجود دارد.

وی افزود: با تصویب و ابلاغ طرح در استان‌هایی که نرخ تورم عمومی سالانه بیش از ۳۰ درصد باشد شورای‌عالی مسکن مکلف است تا نسبت به تعیین سقف حداکثر افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی سالانه اقدام کند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد: حمایت از مستأجران از طریق پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش آن در سال جدید با توجه به تورم و همچنین نظارت بر پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل بخش دیگری از این طرح به شمار می‌رود.

مشاور-املاک

مشاوران املاک رتبه بندی می شوند

نوروزی تسهیل در فرایند خرید و فروش و کاهش هزینه‌های مبادله در بازار مسکن را از دیگر ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است ظرف ۶ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون، دسترسی‌های برخط برای استعلامات ثبتی و ثبت هرگونه سند رسمی را از طریق مرکز مبادله اطلاعات برای سامانه املاک و اسکان و سامانه املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی به صورت تمام الکترونیک و شبانه‌روزی فراهم کند.

وی افزود: اخذ عوارض از اراضی بلااستفاده و نحوه هزینه کرد این عوارض بخش دیگری از موارد مورد تاکید در این طرح است. همچنین، برای کاهش التهابات مسکن و برای جلوگیری از معاملات سفته‌بازی واحدهای در حال احداث تا قبل از تحویل واحد مسکونی و یا نصب کنتور و گواهی پایان‌کار ساختمان، امکان نقل و انتقال واحدهای نهضت ملی مسکن به هر شیوه‌ای وجود ندارد و ممنوع است و محاکم و ادارات پذیرفته شده نیست.

نوروزی ادامه داد: رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان بخش دیگری از این طرح است.

وی اظهار امیدواری کرد تا با تصویب این قانون و ابلاغ آن، بخشی از موانع موجود در اجرای قانون جهش تولید مسکن و همچنین بازار مسکن و اجاره بها برطرف شود.

منبع: خبرآنلاین
  • فرهنگ ارسالی در

    مجلس بهتر است به جای کارهای فرعی کاری بر ای گرانی در کشور بکند گرانی افسار گسیخته ای که هر روز مردم را بدبخت تر از قبل می کند گرانی که حل شد بقیه کارها خود به خو د حل می شود .

  • محمد ارسالی در

    بنگاه هاي بدون مجوز واخاذ بسته شود نود د ر صد مشكلات حل ميشود

  • حمید حامدی ارسالی در

    خداخودش بخیر بگذرونه!!!بدبختی جدیددرراهه؟!چون شما مجلس و دولت از اول رو هرچی وارد شدیدودست گذاشتین روش نه تنها بهتر نشد بلکه باعث بدترشدنش و شروع یه گرفتاری و مصیبت و بدبختی تازه برای مردم شده؟! کاشکی بشینیدوهیچ کاری نکنید چون اعمال شما جز بدتر شدن اوضاع فایده ای به حال مردم نداشته، نداره ونخواهد داشت.بخیرتوامید نیست،،، شرمرسان!!!...

  • ذولقرنی ارسالی در

    باسلام اینهمه غوغا میکنید هیچ خبری نیست مسئولین به فکر خانه دار شدن مردم نیستند اگر بودند که بانک‌ها باید ۸۰درصد یه خونه را وام می‌دادند ویا ودیعه مسکن را با سو د ۲۳ درصد نمی‌دادند مگر مستاجر پول داشت وام ودیعه مسکن نمی‌خواست واگر هم محتاج و ام ودیعه مسکن هست پس چرا با سود ۲۳ درصد چرا ؟؟؟
    درهمه کشورها پول مسکن را ب انک‌ها ۸۰درصدش را می‌دهند واینکه همه میت ونن صاحبخانه بشن ودولت کمک میکنه با سود کم ولی درایران برعکسه!!!به حساب کمک به م ستاجر با سود ۲۳ درصد این کجاست عادلانه ه ستش اون از بلاد کفر واین هم از مسئولان م ا !!!کجا اسلام گفته برای کمک به مستاجر س ود بگیر اونهم بالاترین سود !!!والا نمیدو نم چی بگم .ممنون .

  • احمد ارسالی در

    یک آمار قیمت از مستا حران فلسطین و لبنان و سوریه و افغانستان و نیجریه...ارائه ده ید.

  • محمودی ارسالی در

    مردم چکارکنم ای دولت مردان دلشان بحال مر دم نسوزد خود دولت مردان ۲۰:۴۰واحد خانه د ارن چکار مردم دارن بابا بی خیال

  • سید ارسالی در

    اکثر مشاوران املاک. از سواد کافی برای نوشتن قراراجاره یا مبایعه نامه برخوردار نیستندواین امر باعث میشود اکثرا بین فروشنده و خریدار سوتفاهم و اختلاف پیش میاد و باعث درگیری و شکایت میشود

  • محمودی ارسالی در

    مردم بی خانه هستن ای دولت مردان به داده مردم برسید

  • صابر ارسالی در

    سلام کدوم ودیعه مسکن منظور شماس اقا؟!! کل سیاست آقایون بر همین پایه است،، حرف بیخود الکی بدون نظارت،فقط برا شونه خ الی کردن از مسئولیت..هفت خان رستمه ودیعه تون ۲۳درصد سود و کلی ضامن.یه کلمه بگن ع رضه شو نداریم حمایت کنیم خیلی بهتره..همو ن ببرن فلسطین خرج کنن

  • ناشناس ارسالی در

    فکرنمی کنم عملی بشه چون دولت این امربه ا ستانداران واگذارمیکنه آنها به شهرداران و شوراهای شهروروستا مثل سهام عدالت ویارانه که بعضی شوراها اقوام ودوستان خودرامعرفی کردن که امروزه بالاتریی یارانه و...رامی گیرندوماشین باغ ویلا وچندستگاه ساختمان و ماشین بنام همسروفرزندان کردن وفعلا...کسی هم نیست بیایدتحقیق کندببیندحق به حقدارر سبده یانه بعضیهاچندخانه مسکن مهرگرفتن با ز مسکن ملی هم ثبت نام کردن چرا؟مسکن ساخت ن راه حل نیست درس موشکافی کردن وحق به حق داردادن شرط است .

  • علی ارسالی در

    بدادمستاجران برسید دوران قتل عام ومستاجر کشی شده این مشاوران املاک بخاطررسیدن به کمیسیون بیشتر لحطه به لحطه برطبل افزایش قیمتها میزنند وکس هم جلودارشان نیست، قدم به قدم یک مشاور املاک مثل قارچ درامدندو مثل زالو افتادند به جان مستاجران،بداد مس تاجران برسید ،طرف تمان حقوقش را باید بده د اجاره خانه پس چه طور زندگی کنه .

  • سید جعفر ارسالی در

    هر چه بکندد نمکش میزنن وای به روزی که بک ندد نمک

  • چشمت کور ارسالی در

    یه سایت بیخود راه انداختند برای اینکه ملت بدبخت
    مستاجر و مالک بدبخت اطلاعاتشون را بدند به شما مالیات بگیرید بعد میگید به داد رسیدی ؟

  • ناشناس ارسالی در

    زبانم مو در آورد که چرا به مستأجران زمین رایگان .و وام ودیعه راحت نمیدهند

  • مستاجر ارسالی در

    متآسفم بعداز چند سال بازهم ازخانه خالی و مالیات حرف میزنند این دردی ازمستاجر بیچا ره کم نخواهد فکری به حال این قشر محروم ب کنید فقط بااین حرف ها مردم راسر کارگذاشت ید

  • ناشناس ارسالی در

    مجلس یا هر مقام دیگری که مثلا می خواد به داد میتاجرها بزسه، باید به داد مردم برس ه که مستاجرها هم جزئی از مردم هستند!!
    چاره کار خیلی سخت نیست!
    فقط حفظ ارزش پول ملی!!!
    حالا یا اراد ه ای نیست یا عرضه آی!!!

  • ناشناس ارسالی در

    دولت تورم را نمی‌تواند کنترل کند وسلام

  • مجتبی ارسالی در

    مردم میگن خونه گران هست شما فکر داراییتو و هستین اینا مشگل مردم د. برابر میکنه چو ن م. جر دارایی از جیبش نمیده میکشه رواجا رش
    راه حل انجام قولنامه هولوگرام با نظر مشاورین املاک
    حذف دیوار به عنوان مرجع قیمت
    حذف مشاورین بدون ج واز البته با طرح خوشنویس دولت کافی نت ها همه این قشر بدون جواز اضافه شدن

  • جلال ارسالی در

    بازار مسکن را فقط بنگاه املاک گران میکند

  • علی ارسالی در

    صدها راه هست برای پیداکردن خانه های خالی دولت هم میتونه ظرف دوتا چهار سال اکثر مردم رو خانه دار کنه دولت در اکثر مناطق زمین املاک بلا استفاده داره زمین های خالی دراطراف اکثر شهرها روستا ها داره ومیتونه زمین در اختیار مردم بزاره وسهمیه مصالح برای دریافت کنندگان زمین در نظر بگیره مصالح دولتی مردم حتا با زمین های صد متری هم کارشون راه میفته وصاحب خانه میشن یکی رو داریم ۵۰۰ خانه داره یکی هم نمیتونه ی خانه اجاره کنه شاید نجاه درصد املاک در حال حاضر قول نامه ای هستش وکسی نمی تونه رهگیرکنه

  • بابگ ارسالی در

    مهمترین عامل گرونی املاک، ارتباط کمیسیون با نرخ معامله س، به همین دلیل بنگاه ها با افزایش نرخ اجاره دنبال افزایش کمیسیون و درآمد خود هستن، باید مثل اروپا نرخ مش خص تعیین شود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها