|
کدخبر: 324928 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی:

آرد بی کیفیت در نانوایی ها / تولید کننده نباید نول کشی کند!

سلیمانی گفت: در مورد تامین گندم مشکلی نداریم اما مشکل در تولید آرد وجود دارد. زمانی ما می توانیم آراد کاملی داشته باشیم که در آن آرد، جوانه گندم باقی بماند وهمچنین از گندم نول کشی نشود.

اقتصاد آرد بی کیفیت در نانوایی ها / تولید کننده نباید نول کشی کند!

آرد کامل به دلیل حفظ اجزای اصلی دانه گندم، مغذی‌تر و سالم ‌تر از آرد سفید است اما متاسفانه با بررسی صحبت ها و مصاحبه های روسای اتحادیه انواع نان ها در کشور می توان به جرات گفت که از آرد مغذی و کامل خیلی کم در نانوایی ها استفاده می شود. آرد کامل هم در تهیه نان با کیفیت اثر گذار است و هم از نظر سلامتی برای خانواده ها دارای اهمیت است.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با محمد سلیمانی رئیس اتحادیۀ نانوایی های سنگکی،به بررسی عوامل موثر بر کیفیت آرد نان و همچنین دغدغه های مربوط به تهیه آرد پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

محمد-سلیمانی

دغدغه مربوط به تولید آرد کامل

محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در مورد تامین گندم مشکلی نداریم اما مشکل در تولید آرد وجود دارد. زمانی ما می توانیم آراد کاملی داشته باشیم که در آن آرد، جوانه گندم باقی بماند وهمچنین از گندم نول کشی نشود. در کارخانه های قدیم آرد خط تولید به این صورت بود که فقط گندم را درون دستگاه ها می ریختند و از طرف مقابل آن آرد به دست می آورند. در کارخانه های قدیم دیگر به این صورت نبود که آرد را با دسته بندی تولید کند و به فرض آرد ۱۵ درصد، ۱۸ درصد یا ۲۱ درصد را داشته باشد.

وی افزود: چرخه تولید باید در یک آسیابی باشد که نتوان از آن نول کشی جوانه گندم انجام شود و در این شرایط ما قادر خواهیم بود آرد کاملی را به چرخه تولید نان برسانیم. اما اگر قرار باشد در همان خط تولید آرد ۱۵ درصد، ۱۸ درصد یا ۲۱ درصد هم تولید شود، این شرایط فضا را برای ایجاد یک فساد در چرخه تولید آماده خواهد کرد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی خاطرنشان کرد: فرض کنید شخصی می گوید برای من آرد ۱۲ درصد می آید اما این آرد ۱۲ درصد واقعی نیست. به این دلیل که جوانه از آن آرد گرفته شده است و یا نول کشی در آن انجام شده است و از طرفی به خریدار می گویند که آرد ۱۲ درصد است.

قیمت آرد کامل برای تولیدکنندگان

سلیمانی در ادامه عنوان کرد: همان طور که در مورد نانوا گفته می شود که باید یک نرخی برای نان مشخص شود که صرفه اقتصادی برای آن داشته باشد، در مورد تولید کننده آرد هم همین موضوع وجود دارد. برای تولیدکننده آرد نیز باید یک قیمتی داده شود که در یک خط جدایی از تولید آرد همیشگی، مختص تولید آرد کامل باشد. در این شرایط دیگر تولیدکننده از خط تولید آرد کامل، جوانه گندم را حذف نکرده و همچنین نول کشی نیز انجام نمی دهد اما این آرد را با قیمت بالاتری به دست خریدار می رساند. این خط تولید درست مثل خط تولید آرد در گذشته باید باشد که آرد از یک سمت به سمت آسیاب ریخته شده و از طرفی دیگر آرد حاصل از آن را استخراج کنند.

آرد بی کیفیت در نانوایی ها

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی اظهار داشت: در حال حاضر برای برخی نانوایان پیش آمده است که آرد ۱۲ درصد را تحویل گرفته اند و آرد به گونه ای است که اصلا قابلیت پخت نان را ندارد. نانوا مجبور می شود که از یک کارخانه دیگری آرد گرفته و با استفاده از مخلوط آن با آرد قبلی، نان بهتری را پخت کرده و به دست مردم برساند. مشکل آن آرد ۱۲ درصدی که به دست نانوایان می دهند این است که حتما یک خط تولید دیگری نیز در کنار این آرد وجود دارد که کیفیت آرد را به شدت کاهش می دهد.

سلیمانی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تاکید می کنم باید چرخه تولید آرد و نان به سمت آزاد سازی حرکت کند که هم ایجاد یک رقابت سالم را داشته باشیم و هم مردم بتوانند نان با کیفیت تری را خریداری کنند.

  • خلیل عالمی سعید ارسالی در

    من که منظور از نول کشی و آرد با کیفیت را متوجه نشدم. مصاحبه کننده باید نکات مبهم را برای خواننده روشن بکند والا ضرورتی ب رای مصاحبه و نشر آن در رسانه‌ها که اسم آ نها وسایل ارتباطات اجتماعی است وجود ندار د. اما مشکل آرد تولیدی ایران کمبود و کیف یت پایین پروتئینهای ذخیره‌ای (گلوتن‌ها) است. والا آرد کامل حاوی مقدار زیادی سبوس و پروتئین ناشی از پوست دانه است که پخت آن مشکل و از نظر بهداشتی هم نفاخ است. ار قام گندم تولیدی ایران مشکل گلوتن دارند و اتحادیه نانوایان باید خواستار ارقام گند م دارای گلوتن مناسب باشند.

  • ناشناس ارسالی در

    بعلت پرداخت یارانه به آرد و نان عملا فضای رقابت در تولید آرد و نان از بین رفته مسله نان انروز کشور شده غذایی که در زمان قحطی زمان جنگ جهانی دوم که در ایران به مستمندان داده میشد همجی از توش درمی آمد یارانه نان باید و باید مستقیم به خود نردن پرداخت شود تا هم آسیابان و هم نانوا فقط بدنبال جذب مشتری و رضایت مشتری با ارائه آرد و نان باکیفیت باشند

  • ناشناس ارسالی در

    من نانوا گناه نکردم که دارم دست زن بچه ش ما نان میدم تو گرما پای تنور عرق میریزم وگرنه قبل از اینکه نانوایی دوم را بسازم مغازه ام سفره خانه بود و خیلی بیشتر سود داشت اگر دولت بیشتر از این نانوایی ها رو جریمه و پلمب بکنه نانوایی ها بسته و سفره خانه میشه چون قیلون دادن به دست د ختر و زن بچه مردم بیشتر از نان دادن سود داره

    دولت نان وا رامحکو م کرده نان را بدون سود حتی همراه با ضرر به دست مردم بدیم آخرش هم دزد و کلاه بردا ر میشیم به( اسم فروش آرد در حالیکه قیمت آرد بازار دولتی و آزاد یکی شده و دیگه اص لا سودی ندارد )
    خود صدا سیما بیاد گذارش درست می‌کنه از تخلف نانوا یی ها د ر حالی که قنادی ها کیک تولد را با سینی س نگین چوبی و شیرینی را با جعبه مقوایی رو ترازو حساب میکند تخته چوب و کاغذ بازیافت ی را به قیمت شیرینی تر میفرستد چرا به قن ادی ها گیر نمی‌دن
    اصلا تا به حال متوجه این موضوع قنادی ها شدین حساب کردی ن روزی چند ۱۰میلیون فقط جعبه را به قیمت شیرینی میفروشند ؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    سخنم با مردمی هست که دنبال عدالت هستن تم ام اصناف ایران هرساله افزایش قیمت دارن ا ز شهرداری و مالیات و پول برق آب گاز شهری ه دانشگاه کرایه خونه بلیط هواپیما و تا ا توبوس تاکسی و تمام مواد غذایی از لبنیات و گوشت مرغ و.... تمامی این ها هر سال افز ایش قیمت داشتن بجز نان که الان ۳ ساله نر خ جدید نداشته
    من نانوا فقط در بح ث نان خودکفا هستم ولی تو تمام این هزینه ها مصرف کننده هستن
    و روزی ۸۰۰به شاطر
    روزی ۳۰۰برای نان دربیار
    و روزی ۳۰۰برای خمیر گیر هزینه میکنم با هزینه ناهار شام صبحونه بیمه
    حتی پول گاز و مالیات ها چند برابر شده ول ی مردم میگن نان باید به نرخ ۳ ساله پیش ب اشه
    و دولت از جیب کارگر نانوا که از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۱۱ شب کار می‌کنه یارانه میده به مشتری
    و با این هز ینه ها نان حتی با آرد مجانی هم سود ندارن و دولت نان وا را مجبور کرده که نان را ب ا ضرر به مردم بده
    کدام یک از این مشاغل ایران ۳ ساله نرخ جدید نداشته و به همین قیمت قبل خدمات میده ؟؟؟؟؟؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها