|
کدخبر: 325154

خسارت ۱۸میلیارد دلاری برای ایران / گاز به پاکستان نرسید

مدت هاست که صحبت از انتقال گاز ایران به پاکستان مطرح می شود و تاکنون پیشرفت فیزیکی نداشته است.

اقتصاد خسارت ۱۸میلیارد دلاری برای ایران / گاز به پاکستان نرسید

گفته می شود که اگر پیشرفت فیزیکی در خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان صورت نگیرد، مشمول خسارت ۱۸ میلیارد دلاری خواهد شد.

قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان در سال ۲۰۰۹ منعقد شد قراردادی ۲۵ ساله که تا سال گذشته پاکستان هیچ پیشرفتی در آن نداشته و در صورت عدم پیشرفت فیزیکی باید خسارت ۱۸میلیارد دلاری پرداخت کند.

قرارداد خط لوله گاز ایران و پاکستان یا همان خط لوله صلح در سال ۲۰۰۹ منعقد شد قراردادی ۲۵ ساله برای برای ساخت خط لوله‌ای که از مرز ایران تا نواب شاه به فاصله ۷۸۱ کیلومتر می‌رود، مورد مذاکره قرار گرفت. این خط لوله قرار بود ۶۶۵ کیلومتر از استان بلوچستان پاکستان و ۱۱۵ کیلومتر از استان سند عبور کند. این خط لوله بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر در ایران از میدان گازی پارس تا منطقه مرزی پاکستان در بلوچستان کشیده شده است.

از زمان شروع این پروژه، مشکلات متعددی وجود داشته است که تکمیل آن را به تعویق انداخته است. پاکستان به شدت به این پروژه گاز طبیعی نیاز دارد چرا که با کمبود انرژی مواجه است.

سال گذشته به دنبال عدم پیشرفت این پروژه ۲۵ ساله تهران به اسلام آباد هشدار داد که اگر بخشی از پروژه خود را تا مارس ۲۰۲۴ به پایان نرساند، موضوع را برای ثبت شکایت و گرفتن خسارت به یک دادگاه بین المللی خواهد برد. ایران اعلام کرده که به دلیل عدم تمایل اسلام‌آباد در تکمیل بخشی از این پروژه که در خاک پاکستان قرار دارد، ۱۸ میلیارد دلار ضرر کرده است.

پس از اینکه ایران اعلام کرد ممکن است این پرونده را به دیوان بین‌المللی داوری ببرد، پاکستان به سرعت برای کاهش احتمال ضرر و زیان خود وارد عمل شد و تصمیماتی گرفت که قبلاً از آن اجتناب کرده بود.

اکنون با سفر رئیس جمهور به اسلام آباد جواد اوجی وزیر نفت از اشتیاق پاکستانی‌ها به تزریق گاز به خط لوله آی‌پی خبر داد و گفت: پاکستان برای تسریع در این کار در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف است.

به گفته وزیر نفت با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده است، در دوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد صادرات گاز به پاکستان باشیم.

بر اساس این گزارش باید منظر ماند و دید که آیا پاکستانی‌ها می‌توانند برای جلوگیری از پرداخت جریمه هنگفت پیشگیری کند و حتی انرژی مورد نیاز خود را از این طریق تأمین کند یا باید در انتظار بد عهدی جدید و پیشرفتی محدود برای ممانعت از جریمه ۱۸ میلیارد دلاری از سوی این کشور باشیم.

جواد اوجی روز دوشنبه (سوم اردیبهشت‌ماه) در حاشیه سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به اسلام‌آباد با بیان اینکه طرف پاکستانی مشتاق است هرچه زودتر تزریق گاز به خط لوله آی‌پی انجام شود، گفت: پاکستان برای تسریع در این کار در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف است.

وی افزود: با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده است، در دوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد صادرات گاز به پاکستان باشیم.

وزیر نفت که به همراه رئیس‌جمهوری به پاکستان سفر کرده است دیروز با مصدق مسعود ملک، وزیر نفت پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد؛ تحکیم روابط دو کشور به‌ویژه در بخش انرژی و نفت و گاز از مهم‌ترین محورهای مورد تأکید در این دیدار بود.

منبع: مهر
  • ناشناس ارسالی در

    عدم اراده پاکستان در ساخت بقیه لوله گازی ، ناشی از فشار های خارجی است و مارا به بازی گرفته. این کشور باید تکلیف خودرا معلوم کند . ایران باید به این کشور فشار وارد کند.

  • ناشناس ارسالی در

    با گدا گوله جماعت معامله کردن باعث گدائی میشود از قدیم گفتند گدا به گدا رحمت به خدا.

  • امیر ارسالی در

    دارن تمام همسایگان گریدور شرق به غرب از ایران جدا میکنن نفت گاز که هیج راه ترانزیت از ایران دور میزنن پس مدیریت راه کار کجاست چند سال دیگه تازه بیتدبری مسعولین صداش در میاد که فرستهای زیادی از دست دادیم

  • یول آشان ارسالی در

    امیدوارم وزیر نفت و دست اندرکاران مربوطه
    در جریان باشند پاکستان بعد از یک سال دریافت گاز از ایران دیگر گاز نخواهن د
    و فقط برای فرار از این۱۸ میلیار د دلار باشد
    چرا که پاکستان تحت فش ار واشنگتن است
    و پاکستان برای فرا ر فعلا از ایران گاز بخرد نه۲۵سال خرید و به دنبال جایگزین کردن انرژی باشد
    در جریان باشین

  • فشار لازم ارسالی در

    فشار لازم است استقلال اینجا معنا پیدا می کند که پاکستان ندارد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها