|
کدخبر: 325063

قانون جدید برای جیب مردم / کیسه پلاستیکی هم پولی شد

شروع اجرای آزمایشی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها از تاریخ ۳ اردیبهشت اعلام شد.

جامعه

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست درباره راهکارهای کشورهای پیشرفته برای کاهش آلاینده‌های پلاستیکی گفت: کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های کشورهای پیشرفته به صورت رایگان عرضه نمی‌شود و متقاضیان برای دریافت این کیسه‌ها باید هزینه پرداخت کنند. بررسی‌ها بیانگر این است هنگامی که کیسه‌های پلاستیکی به صورت رایگان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند میزان تمایل برای مصرف این کیسه‌ها افزایش می‌یابد. بررسی‌ها بیانگر این است میانگین نرم مصرف کیسه‌های پلاستیکی معادل ۳ تا ۴ دقیقه است.

وی ادامه داد: اگرچه عمر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی کوتاه است اما این آلاینده‌ها برای تجزیه شدن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال، زمان نیاز دارند. با توجه به اینکه تجزیه کیسه‌های پلاستیکی به زمان زیادی نیاز دارد، فرهنگ‌سازی می‌تواند بر کاهش مصرف اثرگذار باشد.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست با اشاره به جلسات مشترک با فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: فروشگاه زنجیره‌ای در جلساتی که برگزار کرده‌ایم، متعهد شدن که از عرضه کیسه‌های پلاستیکی به صورت رایگان خودداری کنم و این تصمیم را حداقل در هفته زمین پاک اجرا کنند. امیدوارم موضوع ارائه ی کیسه‌های پلاستیکی به صورت رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد استقبال مردم قرار گیرد که در وهله نخست در جهت حفظ کشور و در گام دوم در جهت حفظ زمین گام برداریم.

وی با اشاره به مفاد آیین‌نامه عدم ارائه کیسه‌های پلاستیکی به صورت رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: ارائه کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر به مشتریان در آیین‌نامه عدم ارائه کیسه‌های پلاستیکی به صورت رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمده است. پیش از این، آیین نامه‌ای در ارتباط با کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر وجود نداشت اما سازمان ملی استاندارد در جهت تعریف زیست تخریب‌پذیرها طی یک سال گذشته گام برداشته و استانداردهای مرتبط با این موضوع را اعلام کرده است. تولید کنندگان باید استانداردهای کیسه‌های پلاستیکی را تغییر دهند؛ به طور مثال، قطر کیسه‌های پلاستیکی باید افزایش یابد.

جوهرچی درباره ویژگی کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر گفت: این کیسه‌ها به سرعت تخریب می‌شوند و این کیسه‌ها به هنگام تخریب آلاینده زیادی ندارند و تبدیل به واد غیرزائد می‌شوند.

متاسفانه وضعیت مدیریت پسماند کشور خوب نیست. اگرچه از منظر جمع‌اوری زباله‌ها از سطح شهرها در عرصه جهانی در جایگاه خوبی قرار داریم اما از منظر تجهیزات و مدیریت نهایی پسماند وضعیت خوبی نداریم.

 

 

 

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها