|

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران

قیمت گل هم روزانه شد / ماجرای یک کلاهبرداری جدید!

شاهرخی گفت: دلیل به روز محاسبه شدن قیمت گل این است که معمولا با کوچکترین اتفاقی قیمت آن دچار نوسان می‌شود اما برخی افراد از این ویژگی نوسانی بودن قیمت، سوء استفاده می‌کنند.

اقتصاد قیمت گل هم روزانه شد / ماجرای یک کلاهبرداری جدید!

گل هم مانند شیرینی، عضو همیشه ثابت مراسم‌های شادی و غم است و نمی‌توان تاثیر هزینه آن را از مراسم‌های مختلف نادیده گرفت. افراد طبق سلیقه شضصی خود از گل آرایی‌های مختلف در مراسم‌شان استفاده می‌کنند. گل طبیعی نماد طراوت، زیبایی و خوشبو شدن فضا است و مراسم‌تان را به شدت چشم نواز می‌کند. با این حال اگر سری به گل فروشی‌ها و شرکت‌های برگزاری مراسم‌های شادی و عزا زده باشید، قطعا به این موضوع رسیده است که اکثر قریب به اتفاق این شرکت‌ها هزینه‌های مربوط به گل آرایی را به روز محاسبه می‌کنند و قیمت دقیق و مشخصی را عنوان نمی‌کنند.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران به بررسی عوامل موثر بر قیمت گل پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

اکبر-شاهرخی

علت محاسبه به روز قیمت گل چیست؟

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: دلیل به روز محاسبه شدن قیمت گل این است که معمولا با کوچکترین اتفاقی قیمت آن دچار نوسان می‌شود. اغلب در مواقع افزایش یافتن آمار جشن‌ها و مراسم‌ها قیمت گل بالا می‌رود. جالب است بدانید که در هفته‌های اخیر، بعد از درگیری بین فلسطین و اسرائیل شاهد کاهش قیمت گل در بازار بودیم.

وی افزود: گل در دسته مواردی است که نمی‌توان خرید و آن را انبار کرد به این دلیل که نهایتا بیشتر از ۴ روز دوام نمی‌آورد. به عنوان مثال اگر در یک سفره آرایی یا مراسمی گل برای ۱۰ روز دیگر نیاز باشد، نمی‌توانیم از الان گل مربوط به آن را خریداری کرده تا در روز موعد مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین گل شاخه‌ای باید همان روز خریداری شود و قیمت آن هم متناسب با همان روز محاسبه می‌شود.

سوء استفاده افراد سود جو از نوسانی بودن قیمت گل

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران خاطرنشان کرد: برخی افراد از ویژگی به روز بودن قیمت گل در انجام خدمات‌شان و یا عقد قراردادها سوء استفاده می‌کنند و قیمت نهایی را به مشتریان خود اعلام نمی‌کنند. در حال حاضر ۵ رقم گل از نظر کیفیت وجود دارد. گل ممتاز، سوپر، درجه یک، درجه ۲ و حتی درجه ۳ نیز وجود دارد. مثلا گلی که در جاده بهشت زهرا به فروش می‌رسد از نظر کیفیتی با گلی که در مغازه‌ای در جردن به فروش می‌رسد، یکی نیست. از نظر کیفیت، دوام و جنس گل تفاوت‌های زیادی وجود دارد. به عنوان مثل گلی که اغلب روی کیک‌های قنادی به کار می‌رود، گل درجه ۳ است و قیمت پایین‌تری نسبت به گل‌های شاخه‌ای دارد. قیمت گل رز هم معمولا به شاخه آن بستگی دارد، یعنی هر چه شاخه کوتاه‌تر باشد قیمت آن ارزان‌تر می‌شود.

قیمت-گل

فعالیت مراکز غیر مجاز در زمینه آموزش گل آرایی

شاهرخی در ادامه گفت: آنچه که امروزه در بین کسب و کارها می‌بینیم رشد قارچ گونه پیج‌ها و سایت‌های خرید و فروش اینترنتی است و گل و گیاه هم به تبع از این قاعده مستثنی نبوده و می‌بینیم که فعالیت این افراد زیاد شده است. متاسفانه آمار بالایی از این افراد مجوز فعالیت ندارند و به صورت غیر قانونی در فضای مجازی فعالیت دارند. قیمت گل به عوامل مختلفی ارتباط دارد و یک گل فروش با تجربه می‌تواند تخمین بزند که چقدر هزینه برداشته است.

وی افزود: در برخی از پیج‌های اینترنتی مشاهده شده است که آموزش گل آرایی انجام می‌دهند در صورتیکه اطلاعات و مهارت کافی برای این کار را ندارند. حتی دیده شده است این افراد غیر حرفه‌ای هزینه گزاف ۱۰ میلیون تومانی را برای آموزش گل آرایی در ۳ روز تقاضا می‌کنند. اغلب افراد تصور می‌کنند در مدت کوتاه و با دیدن چند مدل گل آرایی می‌توانند این حرفه را انتخاب کنند در صورتیکه جزئیات خاصی دارد. در برخی موارد باید طرح مد نظر را اول روی کاغذ پیاده کرد و بعد از آن به اجرا درآورد و بنابراین حرفه‌ای که انقدر ریزه کاری و مهارت نیاز دارد را فقط باید زیر نظر افراد با تجربه و دارای مجوز آموزش دید.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در پایان تاکید کرد: آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های دارای مجوز برای آموزش گل آرایی وجود دارد و افراد علاقمند برای یادگیری اصولی می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. در خصوص فعالیت آموزشگاه‌های غیر مجاز شکایت هم داشته‌ایم چون این مراکز فعالیت اصولی ندارند و چیز به خصوصی را به کارآموزان آموزش نمی‌دهند. افراد با هزینه‌های اضافی و خرید گل و لوازم مورد نیاز و همچنین هزینه‌های بالای ثبت نام و به امید یادگیری یک حرفه جدید به این مراکز مراجعه می‌کنند ولی در نهایت به هدف‌شان نمی‌رسند.

کدخبر: 309918 سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

آخرین اخبار