|
کدخبر: 329023 هادی خرسند

اختصاصی گسترش نیوز؛

ماجرای بیت کوین هایی که تلگرام نابود کرد | همستر برای ایرانی ها پول می شود؟

سفید نامه (White Paper) معتبری موضوع مهمی برای ایردراپ ها است اما این حرف در وهله اول نقض می شود؛ چرا که نات کوین یک پروژه بدون سفید نامه بود و زمانی که سفید نامه آن را از روی سایت دانلود می کردید چندین صفحه سفید بود. در همین ابتدای امر مهمترین قسمت ماجرا حذف شده بود. این کار را در بازی همستر کامبت هم مشاهده می کنید و به قسمت سفید نامه این ایردراپ که مراجعه می کنید فقط نوشته شده است به زودی که اصلا نباید به این شکل باشد و در ابتدای امر باید سفید نامه آن تنظیم شده باشد .

اقتصاد ماجرای بیت کوین هایی که تلگرام نابود کرد | همستر برای ایرانی ها پول می شود؟

ایردراپ واژه ای است که حتما از زبان جوانان شنیده اید. خصوصا بعد از همه گیری بازی تلگرامی همستر، جوانان برای اقناع بزرگ ترها حسابی درباره ایردراپ صحبت می کنند. در ابتدا ایردراپ مفهومی بود که چندین سال پیش بوجود آمد و به کمک های اضطراری (نجات، تسلیحات و مواد غذایی ) که به طور هوایی به زمین انجام می شود ایردراپ می گفتند اما امروزه معنا و مفهوم این واژه به کلی دگرگون شده و تقریبا با شنیدن این کلمه بازی های تلگرامی و رمز ارز ها در ذهنمان تداعی می شود. ایر دراپ همستر در ایران حسابی سر و صدا کرده است و به تازگی صفحه رسمی یوتیوب همستر نیز زبان فارسی را به ودیوهای خود اضافه کرده است. از سویی روزی چند پیامک از سوی دادگستری و پلیس فتا مبنی بر کلاهبرداری این پروژه ارسال می شود. در نتیجه سوالات زیادی پیرامون این موش مرموز در ذهن مردم ایران ایجاد شده است. در این راستا گفتگویی با نیما نعیمی خواه؛ عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور داشتیم. در ادامه همراه ما باشید. 

ماجرای تولد ایردراپ ها در دنیای رمزارز

نعیمی خواه؛  در مورد تاریخچه ایردراپ ها گفت: روند ایر دراپ ها از چند سال پیش شروع شد و بیشتر آن هم پیرامون پروژه های ICO و ارز اولیه ها بود که در حال رشد و حرکت به سمت بالا بودند. این پروژه ها باید از یک محلی  خودشان را تقویت می کردند،   کامیونیتی خود را بالا ببرند. آنها برنامه ها و بازی هایی را در اختیار مردم قراردادن و به نوعی به هدف  مارکتینگ و یک تست رایگان می شد برای این پروژه ها و هم یک جامعه هدفی را بدست می آوردند.

ایردراپ

وی افزود: معمولا در این پروژه ها مبلغی را در سفید نامه (White Paper) درج می کردند و  از طریق ایردراپ به کاربران اهدا  خواهد شد. برای این ایردراپ ها معمولا یک طرحی را اجرا می کردند و اگر کسی قصد شرکت در این ایردراپ ها را داشت باید در آن شبکه ها wallet  می ساخت و یکسری تراکنش  و معاملاتی را انجام می داد. این موارد باعث می شد که کاربر با آن شرایط آشنا شود و از طرفی هم باگ های برنامه مشخص می شد و هم اینکه شبکه و آن پروژه شناخته می شد و به اصطلاح کاربر خور می شد.

از اکسی اینفینیتی تا همستر کامبت

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر در مورد پیشرفت بازی های ایردراپی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در یکی دو سال اخیر داستان و فضای بازی های ایردراپی عوض شده و به صورت چشمگیر پیشرفت داشتند. برای مثال  پروژه معروف نات کوین زمانی که در فضای مجازی منتشر شد  ساختار ایردراپ ها را به کل  تغییر داد. این بازی با  سریع ترین و ساده ترین شکل ممکن کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کرد . به این راه جذب کاربر  play to earn   یعنی بازی همراه با درآمدزایی گفته می شود.  

نات-کوین۲

نعیمی خواه در ادامه گفت: این نوع بازی ها در سال های اخیر بسیار زیاد شد و می توان  معروف ترین آن را (اکسی اینفینیتی ) نام برد. در این بازی می توانستیم NFT بدست بیاوریم و درآمدزایی کنیم. مشکل اصلی این پرژوه سختی و همه پسند نبودن آن بود. پروژه بعدی نات کوین بود که هوش موجود در این بازی بسیار تحسین برانگیز بود. در این ایردراپ ساده ترین کار ممکن را انجام داد و با یک فرآیند ساده (کلیک مداوم و باسرعت بالا) و انجام یک سری فعالیت در داخل بازی از جمله عضو شدن در کانال های تلگرامی ایکس، یوتویوب، ساختن ولت، متصل کردن آن به بازی و...  می توانستیم در ایردراپ ها شرکت کنیم و در نهایت درآمدزایی کنیم.

همستر ، یک بازی پرطرفدار

وی در مورد شکل گیری بازی همستر کامبت گفت: تجربه موفق نات کوین باعث شد پروژه های خیلی زیادی که موفق‌ترین آن ها در ایران در حال حاضر  بازی همستر کامبت است،  شکل بگیرد. تعداد یوزرهایی که در بازی همستر کامبت طبق آماری که در هفته گذشته گرفته شد  بالای ۸۰ میلیون کاربر رسیده است. داشتن این تعداد یوزر به تنهایی خیلی ارزشمند است چرا که به فعالیت دیگری برای شناساندن وبه نوعی marketing  آن نیاز ندارد.

همستر-کومبت

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر در ادامه گفت: این ترفند جدید ایردراپ هاست که از طریق بازی به صورت play to earn  داده می شود و اگر این پروژه ها به قسمت سفیدنامه خودشان پایبند باشند می توان امیدوار بود که این بازی ها و ایدراپ ها معتبر است و قابلیت درآمدزایی دارد. ایردراپ های مطمئن باید در سایت های بسیار معتبر چه ایرانی و خارجی لیست شوند. این کار ساده و پیش پا افتاده ای نیست و به چند کارشناس و متخصصی که تجربه  این عمل را دارند و در بازار ارز دیجیتال فعالیت دارند و شناخت کاملی در این حوزه دارند باید این کار را انجام دهند. سفید نامه معتبری هم موضوع مهمی است اما  این حرف در همین وهله اول نقض می شود؛ چرا که نات کوین یک پروژه بدون سفید نامه بود و زمانی  که  سفید نامه آن را از روی سایت دانلود می کردید چندین صفحه سفید بود. در همین ابتدای امر مهمترین قسمت ماجرا حذف شده بود.  این کار را  در بازی همستر کامبت هم مشاهده می کنید و به قسمت سفید نامه این ایردراپ که مراجعه می کنید فقط نوشته شده است به زودی که اصلا نباید به این شکل باشد و در ابتدای امر باید سفید نامه آن تنظیم شده باشد .

نعیمی خواه در ادامه اظهار کرد: در این گونه بازی ها موارد بسیاری وجود  دارد که هرکدام از این موارد راه اطمینانی به این دسته از بازی ها است ولی متاسفانه دراین بازی های اخیر هیچ کدام از این موارد رعایت نشده است و فقط می توان گفت چون از مقبولیت زیادی برخوردار هستند مورد اعتماد قرار گرفته اند. در حال حاضر می توان گفت دنیا بدین صورت در حال کار کردن با این قبیل پروژه ها و داشتن سفید نامه هایی غیر معتبر است. بازی همستر یا بسیاری دیگر از میم کوین های دیگر مانند، دوج کوین، شیبا و پپه صرف بامزه بودن است که جذاب هستند البته مهمترین چیزی که در همه این ها مشترک است مقبولیتی است که در بین مردم دارند. در هر صورت چیزی که مقبولیت دارد تقاضا دارد و چیزی که تقاضا داشته باشد قیمت دارد.

تلگرام خاطره بد خود را تکرار می کند؟

وی در پایان در مورد شبکه تلگرام و خطرات آن گفت:  تلگرام کوینی به نام تون کوین ارائه داده است؛ کسانی که در این حوزه مقداری اطلاعات دارند؛ خاطره خوشی در حوزه ارز دیجیتال از پاول دورف و شبکه تلگرام ندارند. تقریبا ۳ تا ۴ سال پیش بود تلگرام اولین کوین خود را به نام گرام بیرون داد و یکی از شروط بدست آوردن و یا خرید گرام استیک بیت کوین بود. این پروژه به دلایلی خاموش شد و از بین رفت و بیت کوین هایی که توسط شرکت های بزرگ استیک شده بودند بازگردانده شد  اما می توانم به جرات بگویم بیت کوین هایی که توسط ایرانیان داخل استیک شده بود نه تنها بازگردانده نشد بلکه حتی جواب ایمیل های ایرانیان را هم نداد و قریب به ۹۰ درصد افراد ایرانی در این قضیه ضرر کردند. 

سخن پایانی

با در نظر گرفت، موارد و هشدارهای مطرح شده؛ نباید فراموش کرد که  پروژه موفق نات کوین هم از این دسته بازی ها بود. در نتیجه برای سرمایه گذاری های خیلی کوچک مناسب خواهد بود؛ اما باید جوانب احتیاط را رعایت کرد و در بازار ارز دیجیتال با افرادی که در این زمینه از تخصص کافی برخوردار هستند نیز مشورت کرد و از سرمایه گذاری های هنگفت بدون تحقیق نیز خودداری کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها