|
کدخبر: 309578 فرشته صائمی

گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با رئیس کمیسیون صنایع مجلس؛

در مورد پراید و پژو استاندارد رعایت نمی‌شد/ واردات خودرو ارز نمی‌خواهد، عقل لازم دارد

اکبری تالارپشتی گفت: همه می‌گویند استاندارد در مورد تولید پراید و پژو صورت نگرفته اما این ماشین‌ها از دور خارج شدند و ماشین‌های دیگری جایگزین آن می‌شوند ما هم نماینده مردم هستیم و اصرار داریم که استانداردها حتماً باید رعایت شود.

سیاست در مورد پراید و پژو استاندارد رعایت نمی‌شد/ واردات خودرو ارز نمی‌خواهد، عقل لازم دارد

۲۲ مهر ماه در تقویم ایران تحت عنوان روز ملی استاندارد ثبت شده است، از این‌رو خبرنگار گسترش‌نیوز در گفتگو با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به ارزیابی رعایت استاندارد در صنایع و معادن پرداخت. عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز ضمن ارزیابی میزان رعایت استانداردهای ملی در صنایع و معادن گفت: استاندارد در صنایع و معادن در شرایط خوب و فعالی قرار دارد، به این ترتیب که صنایع هم با آن همکاری می‌کنند و ما هم در جلسه مشترکی که با صنعتگران و سازمان ملی استاندارد داشتیم توصیه بر این بود که استانداردها باید رعایت شوند اما تولید هم نباید آسیب ببیند به این معنی که توافقاتی صورت بگیرد و در نتیجه آن هم استاندارد رعایت شود هم تولید آسیب نبیند.

او در واکنش به اینکه طی یکسال گذشته در حوزه معادن شاهد حوادثی بودیم که حتی کارگران هم جان خود را از دست دادند، این امر لزوم رعایت استاندارد در معادن را نمی‌رساند، افزود: استاندارد در حوزه معدن باید بیشتر رعایت شود چرا که در آنجا خطرات جانی وجود دارد. در مواردی اگر طرف استاندارد رعایت نشود طرف می‌تواند کالا را خریداری نکند اما در معادن خطرات آنی وجود دارد البته حوادثی که در معادن صورت می‌گیرد در همه دنیا اتفاق می‌افتد و به این ترتیب نیست که فقط در ایران این قبیل حوادث اتفاق بیافتند منتها در برخی موارد نقاط ضعفی وجود دارد که آن حادثه ناشی از همان نقطه ضعف است.

اکبری تالار پشتی همچنین تصریح کرد: از این‌رو در آخرین اتفاقی که در معدن طزره صورت گرفت بنابر دستور رییس مجلس چند نفر از اعضا در محل حاضر شدند و آقایان در حال تهیه گزارش نهایی هستند که ما آن گزارش را به صحن ارائه کنیم لذا این نظارت‌ها در معادن وجود دارد اما استاندارد باید در همه صنایع رعایت شود.

در بحث اتوبوسی که توسط ایران خودرو دیزل ساخته شده بود رییس سازمان استاندارد کشور و بنده در مراسم رونمایی از آن حضور داشتیم و دو طرف راضی بودند هر چند خودروسازی تاکید داشت که به آنها فشار وارد می‌شود اما استاندارد باید در همه حوزه‌ها رعایت شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه آیا در خودروسازی آن استانداردهای لازم رعایت می‌شوند؟ تصریح کرد:  در مورد صنعت خودرو استاندارد ۸۵ گانه وجود دارد که در حال حاضر سازمان استاندارد بر رعایت آن بسیار دارد و خودروسازان هم رعایت می‌کنند برای نمونه در بحث اتوبوسی که توسط ایران خودرو دیزل ساخته شده بود رییس سازمان استاندارد کشور و بنده در مراسم رونمایی از آن حضور داشتیم و دو طرف راضی بودند هر چند خودروسازی تاکید داشت که به آنها فشار وارد می‌شود اما استاندارد باید در همه حوزه‌ها رعایت شود چنانچه برای مثال اگر در لبنیات استاندارد رعایت نشود جان افراد در معرض خطر قرار می‌گیرد بنابراین در خودرو و معدن هم وضع به همین ترتیب است چراکه استاندارد با جان و مال افراد وابسته است، لذا باید همه جا رعایت شود منتها نه تنها در بحث استاندارد حتی در بحث مالیات، بیمه، بدهی بانکی و مواردی از این قبیل ما پادرمیانی می‌کنیم که اصل کار آسیب نبیند اما اصل کار رعایت شود و به ازای آن حقوق بانک و بیمه هم ضایع نشود اما تاکید ما بر این است که به بهانه رعایت استاندارد، مطالبه بانکی، بیمه‌ای و مالیات تولید آسیب نبیند.

اکبری تالار پشتی ادامه داد: در قضیه مالیات، بیمه، بانک و استاندارد دولت قرار دارد که می‌توانند با مدیران حوزه تولید گفتگو و پیگیری کنند، تاکید هم داشته باشند اما در نهایت تولید نباید آسیب ببیند.

عزت الله اکبری تالار پشتی

تولید پراید و پژو از دور خارج شدند

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه پراید و پژو از جمله خودروهایی محسوب می‌شوند که قشر متوسط توان خرید آن را دارد، آیا خودروساز استاندارد لازم را در مورد این خودرو‌ها رعایت کرده است؟ اظهار کرد: همه می‌گویند استاندارد در مورد تولید پراید و پژو صورت نگرفته اما این ماشین‌ها از دور خارج شدند و ماشین‌های دیگری جایگزین آن می‌شوند ما هم نماینده مردم هستیم و اصرار داریم که استانداردها حتماً باید رعایت شود منتها دیدگاهی وجود دارد که مجموعا هر دولتی که بر سرکار است باید ورود قوی‌تری به حوزه تولید داشته باشد به این ترتیب که نظارت بر ارتقای کیفیت داشته باشد، تسهیلات برای کمک به مردم ارائه شود، صادرات روان‌سازی شود، در مجموع همه اینها مواردی است که حکمرانی دولتی باید حضور پیدا کند و نیازها را در حوزه‌های مختلف برطرف کنند.

اکبری تالار پشتی متذکر شد: یکی از مواردی که ما بارها گفتیم و تاکید می‌کنیم این است که دو خودروساز بزرگی که داریم دخالت‌های عوامل تولید اجازه نمی‌دهد که در این موارد ثبات مدیریتی وجود داشته باشد و یک مدیر اتفاقات خوبی را شروع کرده و به پایان برساند. بنابراین نبود ثبات مدیریتی منجر به این نکته می‌شود که دولت در ایران خودرو ۵ درصد سهام دارد که این سهام را ایدرو که همان سازمان گسترش است باید مدیریت کند اما در حال حاضر این سهام از همه جا مدیریت می‌شود غیر از ایدرو یعنی از جاهای دیگر دولت در خودروسازی دخالت می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین ابراز کرد: واقعیت امر این است که وقتی سهام دولتی است باید از طرف دولت مدیریت شود اما در حال حاضر ۵۰ نفر در خودروسازی دخالت می‌کنند که این صنعت بهبود پیدا کند در صورتی که به آنها ربطی ندارد چراکه هر فرد و نهادی که سهام دارد باید به اندازه سهامی که دارد در آن نهاد دخالت  کند و یا اصلا دخالت نکند اما در مجموع دخالت‌های عوامل مختلف از چپ و راست اجازه نمی‌دهد که آن ثبات مدیریتی در حوزه خودروسازی صورت بگیرد و از طرفی همه می‌گویند مردم ناراضی هستند اما نمی‌گویند قرار است این نارضایتی چگونه برطرف شود.

اکبری تالار پشتی در پایان با اشاره به قضیه واردات خودرو یادآور شد: در مورد واردات خودرو اعلام کردیم واردات مدیریت شده اما تا این لحظه وزارت صمت اقدامی انجام نداده اگر حرف مردم را می‌زنید قطعاً اگر واردات به آن صورتی که در قانون لحاظ شده، اتفاق بیافتد رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت اما برای واردات خودرو مدام صغری کبری ردیف می‌کنند به این ترتیب که یک نفر می‌گوید ارز نداریم، وزیر صمت می‌گوید من وزیر التماسی هستم و غیره. البته هیچ‌کدام از این موارد قابل قبول نیستند البته بنده به علی آبادی گفتم چرا می‌گویی وزیر التماسی هستم برو خودرو وارد کن اجازه بده،  دیگران التماس کنند، به بیان دیگر کار مردم را انجام بده، خرید کن، کالا وارد گمرک شود آن وقت آنها بگویند که ارز نداریم چراکه در قضیه واردات خودرو نیاز به ارز دولتی نیست و سرمایه‌گذاران خودشان خودرو وارد می‌کنند، لذا یک بحث ساده را بسیار پیچیده کردند و همه هم می‌گویند ارز نداریم در صورتی که این قبیل اقدامات نیاز به ارز ندارد بلکه عقل و مدیریت لازم دارد.

  • ناشناس ارسالی در

    امیدوارم بزودی داغ مادر و پدرت رو ببینید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها