|
کدخبر: 329155

دیدار تاریخی پوتین با کیم | روسیه و کره شمالی توافق کردند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای یک سفر رسمی دو روزه وارد پیونگ یانگ شد و از سوی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

سیاست دیدار تاریخی پوتین با کیم | روسیه و کره شمالی توافق کردند

این نخستین سفر یک رئیس‌جمهوری روسیه به کره‌شمالی در ۲۴ سال گذشته است.

برنامه سفر ولادیمیر پوتین به کره شمالی فشرده است و بخش اصلی آن امروز (چهارشنبه / ۱۹ ژوئن / ۳۰ خرداد) برگزار می‌شود. مذاکرات در قالب‌های مختلف و همچنین دیدارهای رسمی و غیررسمی رئیس جمهور روسیه و رهبر کره شمالی برای امروز برنامه‌ریزی شده است.

پوتین

رئیس‌جمهور روسیه با هیئتی بلندپایه از مقامات این کشور وارد کره‌شمالی شد و در میدان «کیم ایل سونگ» در پیونگ‌یانگ مورد استقبال رهبر کره‌شمالی قرار گرفت.

رئیس جمهور روسیه را در این سفر افرادی از جمله سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، آندری بلوسوف وزیر دفاع، دنیس مانتوروف معاون اول نخست‌وزیر، الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر، الکساندر کوزلوف رئیس وزارت منابع طبیعی، میخائیل موراشکو وزیر بهداشت و رومن استاروویت وزیر حمل و نقل همراهی می‌کنند.

همچنین نمایندگان شرکت‌های بزرگ داخلی از جمله یوری بوریسوف رئیس سازمان دولتی فضایی «روس کوسموس» (Roscosmos) و اولگ بلوزروف رئیس شرکت راه‌آهن روسیه در هیات همراه پوتین در این سفر حضور دارند.

آخرین باری که پوتین در کره شمالی حضور یافت به سال ۲۰۰۰ باز می‌گردد، زمانی که رئیس آن کیم جونگ ایل، پدر رهبر کنونی کره شمالی بود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه که به کره‌شمالی سفر کرده است، با امضای قرارداد مشارکت راهبردی مسکو با پیونگ‌یانگ موافقت کرد. 

در سند دستور مربوطه که در تارنمای اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شد، آمده است: «پیشنهاد وزارت خارجه روسیه که با نهادها و سازمان‌های دولتی فدرال مربوطه هماهنگ شده است، برای امضای توافقنامه مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و جمهوری دموکراتیک خلق کره پذیرفته می‌شود».

در ادامه تأکید شده است: «وزارت خارجه روسیه مجاز است در جریان مذاکرات امضای این پیمان، در پیش‌نویس آن تغییراتی که ماهیت اساسی نداشته باشد را اعمال کند».

خاطرنشان می‌شود که توافقنامه پیش‌بینی شده در این دستور باید در بالاترین سطح امضا شود.

پوتین پیش از این در مقاله‌ای که در روزنامه «رودونگ» کره‌شمالی منتشر شد، نوشته بود که مسکو و پیونگ‌یانگ با تعمیق همکاری‌های اقتصادی و تجاری دوجانبه، با تحریم‌های بین‌المللی مقابله خواهند کرد. 

پوتین افزود: «دو کشور سیستم‌های جایگزین تجارت که توسط غرب کنترل نمی‌شوند را توسعه خواهند داد و به‌طور مشترک در برابر معیارهای یکجانبه و غیرقانونی مقاومت خواهند کرد».

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها