|

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

برگزاری کنفرانس خبری نخستین جشنواره ملی توکا | مهلت ارسال آثار اعلام شد

کنفرانس خبری به مناسبت برگزاری اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه/ عکس زبانی توکا در آبان ۱۴۰۳ روز گذشته ۱۵ مهر برگزار شد. این جشنواره قرار است با همکاری موسسه سفیر گفتمان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و مرکز مطالعات زبان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود.

آموزشی برگزاری کنفرانس خبری نخستین جشنواره ملی توکا  | مهلت ارسال آثار اعلام شد

روز گذشته شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه/ عکس زبانی توکا با حضور علیرضا عامری استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب و رئیس مرکز مطالعات زبان، گلاره نصیری مدیر اداره اجرایی واحدهای تهران سفیر، رز شایقی از موسسه سفیر گفتمان، محسن نوروزیه مدیر اداره سنجش و پژوهش سفیر و اصحاب رسانه برگزار شد.

علیرضا عامری در ابتدای نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه/ عکس زبانی توکا گفت: مرکز مطالعات زبان که تحت نظارت معاونت پژوهشی فعالیت دارد، همواره سعی دارد خلل و فرج که در نظام آموزشی وجود دارد را پوشش دهد و شاید وارد عرصه‌ای شود که برنامه درسی پنهان و فعالیت‌ های فوق برنامه محسوب می‌شوند تا بتواند برای دانشجویان و حتی استادان نشاطی را فراهم کند.

وی افزود: همواره در تلاش بودیم که از کلیشه‌های معمولی در فضاهای آکادمیک اندکی فاصله بگیریم و به صحن جامعه بیاییم. اساساً هدف ما این است که اول به مردم گوش دهیم و نظریات آن ها را در آکادمیک اجرایی کرده و کنش و واکنشی که در جامعه می‌ بینیم را پیاده سازی کنیم. تعبیری که ما از زبان داریم فقط زبان‌های الفبایی نبوده است و تلفیقی از زبان را سطح جامعه در صنف‌های گوناگون و آحاد مردم در بر می‌گیرد و مردم در زندگی روزمره خود زبان را چگونه می‌بینند و این اتفاق مبتنی بر پژوهش کاملاً مردم بنیاد است.

رئیس مرکز مطالعات زبان تاکید کرد: خواسته ما این است ببینیم مردم در جامعه از زبان چه تصویری دارند و این را در فیلم کوتاه از ۳۰ ثانیه تا ۱۵ دقیقه تهیه کرده و یا در عکس انتقال دهند و آثار خود را در قالب فیلم یا عکس ارائه دهند. البته بعد از برگزاری جشنواره در فاز پسا فستیوال تحلیل انجام خواهیم داد که مردم چه گفته‌اند و شاید از آن نظریه‌هایی جدیدی خارج شود. ما مردم را به خلاقیت برای حضور در جشنواره فرا می‌ خوانیم که خودشان از آنچه که در ظاهر مسئله نیست مسئله بسازند و پاسخی برای آن ساخته و در قالب آثار  ارائه کنند.

عامری اظهار داشت: نکته مهم در این جشنواره این است که این جشنواره یک پروتکل کلی در جهت افتتاحیه و اختتامیه نیست که به برخی از آثار جوایز داده شود و تمام شود بلکه بعد از جشنواره کار ما شروع می‌شود و تحلیل فیلم‌ ها و عکس‌ ها و حضور مردم در این جشنواره اطلاعاتی به ما می‌دهد که بعداً در شکل دوره‌ها، کارگاه‌ ها و شماره‌ هایی از مجلات خود بازتاب داده و باز تولید انجام دهیم.

رئیس مرکز مطالعات زبان ادامه داد: محورهای این جشنواره برای ارائه آثار در ۱۰ آیتم دسته‌بندی شده است و ۱۲ نفر هیئت داور، تلفیقی از زبانی‌ها و هنری‌ها را خواهیم داشت که البته سه داور افتخاری نیز از انجمن کارگردانی سینمای مستند نیز حضور خواهند داشت.

کمپین های اطلاع رسانی درباره توکا

گلاره نصیری مدیر اداره اجرایی واحدهای تهران سفیر در ادامه این نشست گفت: ما در فضاهای آموزشی قشر وسیعی از اساتید را داریم و دانشجویانی که علاقمند به حضور به این قبیل پروژه‌ها هستند و از وجود آن ها برای اطلاع رسانی درباره این جشنواره استفاده شده است. همچنین کمپین‌ هایی برای اطلاع رسانی و اطلاع به دیگران شکل گرفته است. در بحث سوشال مدیا مکرر از سمت سفیر و سمت مرکز مطالعات، اطلاع رسانی این موضوع صورت می‌گیرد. در اطلاع رسانی ها اغلب ذکر شده است که مردم در چه مضامینی می‌تواند آثار خود را ارسال کنند و در چه حوزه‌هایی می‌ توانند شرکت داشته باشند و نحوه ارسال آثار چگونه باید باشد. از طرفی در همه شعب آموزشی سفیر نیز در خدمت هموطنان بوده و برای پاسخگویی و راهنمایی آنها این شعب فعال هستند و مردم می‌توانند به آن ها مراجعه کنند.

پوستر-جشنواره-توکا

وی در پایان گفت: شرکت کنندگان با کمترین تجهیزات و ابزارآلات ابتدایی امکان تهیه آثار خود را خواهند داشت و آخرین مهلت ارسال آثار ۱۰ آبان بوده و ۲۵ آبان زمان برگزاری جشنواره و اعلام برگزیده ها خواهد بود. موقعیت خوب برای شرکت کنندگان در این جشنواره این است که آثار آنها دیده خواهد شد. با این کار کمی از فضای آکادمیک فاصله گرفته شده و باید دید که در جامعه چه اتفاقی رخ می دهد.از شرکت کنندگان سه نفر به عنوان برترین آثار در بخش فیلم و سه نفر در بخش عکس انتخاب خواهند شد و تندیس، جوایز نقدی و غیرنقدی دریافت خواهند کرد و البته پیامدهای مثبتی برای آنها در موسسه سفیر و دانشگاه آزاد اسلامی خواهد داشت و به مجموعه‌های مختلف معرفی خواهند شد.

کدخبر: 336919 سارا سمیع شمس

ارسال نظر