|
کدخبر: 326468

اختصاصی گسترش نیوز

حاشیه های جذاب از نمایشگاه کتاب تهران / فروش ۳ روز ابتدایی اعلام شد

سی‌ و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران (۱۴۰۳) در مصلای امام خمینی(ره)، در دو قالب مجازی و فیزیکی در حال برگزاری است. دو هزار و ۶۱۹ ناشر در این نمایشگاه با شعار «بخوانیم و بسازیم» کار خود را آغاز کرد.

اقتصاد حاشیه های جذاب از نمایشگاه کتاب تهران / فروش ۳ روز ابتدایی اعلام شد

نمایشگاه‌های کتاب به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی و اجتماعی در جوامع مختلف شناخته می‌شوند. این رویدادها فرصتی مناسب برای نویسندگان، انتشار دهندگان، خوانندگان و علاقمندان به کتاب است تا در فضای مشترک با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. انجام چنین رویدادهایی باعث افزایش آگاهی و دانش افراد در زمینه های مختلف می‌شود و فرهنگ خواندن را ترویج می‌دهد.

نمایشگاه‌های کتاب فرصتی مناسب برای نویسندگان و ناشران است تا آثار خود را معرفی و تبلیغ کنند و با خوانندگان مستقیما در ارتباط باشند. حضور در این گونه رویدادها، انگیزه خواندن و یادگیری را در افراد افزایش می‌دهد و آن ها را به ادامه فعالیت‌های فرهنگی ترغیب می‌کند. نمایشگاه‌های کتاب محیطی مناسب برای حضور فعالان صنعت کتاب و جذب نیروهای جدید در این حرفه است.

این رویدادها همچنین فرصتی فوق‌العاده برای برقراری ارتباطات مستقیم بین نویسندگان، خوانندگان و فعالان حوزه کتاب فراهم می‌کنند. به طور کلی، نمایشگاه‌های کتاب نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ خواندن و ارتقاء صنعت کتاب دارند و بیش از هر چیز به تبادل ایده‌ها، اندیشه‌ها و دانش بین افراد کمک می‌کنند.

نمایشگاه‌های کتاب یکی از رویدادهای فرهنگی مهم در تهران است که سالانه به منظور نمایش و فروش کتب و اشاعه فرهنگ کتابخوانی برگزار می‌شود. تاریخچه اولین نمایشگاه کتاب در تهران به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد که در سال ۱۳۴۳ برگزار شد. از آن زمان تاکنون، این رویداد هر سال به شکل منظم برگزار می‌شود.

در سال‌های پیشین، نمایشگاه کتاب تهران به یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب در منطقه تبدیل شده است که نخستین نسخه‌ها از آثار نویسندگان معروف از جمله شکسپیر و گوته نیز در آن عرضه می‌شود. این رویداد اهمیت ویژه‌ای برای جامعه ایران دارد زیرا فرصتی مناسب را برای برقراری ارتباط بین نویسندگان، خوانندگان و ناشران فراهم می‌کند و نقطهٔ آغازی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور می‌باشد.

به طور خلاصه، تاریخچه نمایشگاه‌های کتاب در تهران نشان دهندهٔ تلاش‌های مداوم برای ارتقاء سطح فرهنگ و اطلاعات در جامعهٔ ایران است و نشان از توجه و اهمیتی است که به کتاب‌خوانی و فرهنگ کتاب داده می‌شود.

سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران، چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی امام خمینی (ره) افتتاح شد. این رویداد فرهنگی تا شنبه، ۲۹ اردیبهشت در دو بخش فیزیکی و مجازی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

درهای مصلای امام خمینی (ره) تهران، صبح روز چهارشنبه به روی مخاطبان سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گشوده شد.

این نمایشگاه به‌ گفته علی رمضانی ، قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا روز افتتاحیه، حضور دو هزار و ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قطعی اعلام شده است.

علی-رمضانی-۱

وی همچنین درباره میزان یارانه اختصاص یافته به دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاه نیز گفت: دانشجویان ۷۰۰ هزارتومان یارانه دریافت می‌کنند که ۴۰ درصد را وزارت ارشاد و حامیان مالی پرداخت می‌کنندو و ۶۰ درصد دیگر را دانشجویان. میزان یارانه استادان نیز ۸۰۰ هزار تومان است که ۵۰ درصد توسط وزارت ارشاد و حامیان و مابقی توسط خودشان پرداخت می‌شود. یارانه در بخش مجازی قابل استفاده است تا مردم بدون دغدغه و احساس محرومیت، این دغدغه را نداشته باشند که نمی‌توانند مسافتی را طی کنند.

یمن نیز در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان مهمان ویژه حضور دارد.

رمضانی با اشاره به نظرسنجی‌های روز دوم افتتاحیه اظهار کرد: تهویه مناسب و هوای خوب سالن، مکان مناسب‌تر کودک و نوجوان و برنامه‌های جذاب کوشک کتاب سه نقطه قوت و جابه‌جا نشدن ساعت بازدید، اطلاع‌رسانی کمرنگ برنامه جنبی و خراب بودن دستگاه ایستاده لمسی باری جست‌وجوی ناشران را نقاط ضعف نمایشگاه کتاب از نظر مردم بوده است. همچنین مردم خواسته‌اند تعداد دستگاه‌های شارژ موبایل افزایش یابد. علاوه بر این امروز سبدهای چرخ‌دار در دسترس قرار گرفته تا مردم مجبور نباشند، آنچه را که می‌خرند، با دست حمل کنند.

او با اشاره به موضوع نظرسنجی نمایشگاه «مردم با چه وسیله نقلیه‌ای‌ در نمایشگاه حاضر شدند»، گفت: تقریبا نیمی از مردم با مترو به نمایشگاه آمدند؛ ۴۸ درصد با مترو، ۲۸ درصد با خودرو شخصی، ۱۰ درصد اتوبوس و ۹ درصد با تاکسی و ۵ درصد با سایر روش‌ها، خود را به نمایشگاه رساندند. از مردم می‌خواهیم بیشتر با وسایل حمل و نقل عمومی تشریف بیاورند. امروز در ساعت‌های ابتدایی ظرفیت پارکینگ مصلی، چهل‌سرا و کنار خیابان تکمیل شده بود.

به گفته سخنگوی نمایشگاه، نمره مردم به نمایشگاه در روز دوم ۷۲ از ۱۰۰ است.

او درباره میزان فروش کتاب تا پایان روزم دوم نمایشگاه (بیستم اردیبهشت) نیز گفت: در بخش حضوری نمایشگاه کتاب، ۵۲ میلیارد خرید کردند که ۳۶ میلیارد از طریق درگاه رسمی و ۱۶ میلیارد درگاه‌های غیر رسمی (با توجه آماده نبودن دستگاه‌های کارت‌خوان) به صورت کارت به کارت و فروش نقدی بوده است. در بخش مجازی مردم هم ۲۲ میلیارد تومان خرید داشتند که ۱۵ میلیارد خرید از ناشران و ۷ میلیارد خرید هم از کتابفروشان بود. مجموعا تا پایان روز دوم، ۷۴ میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجه است. در مجموع تا پایان روز دوم، ۲۲ میلیارد تومان در بخش مجازی فروش داشتیم که شامل ۱۷۲ هزار نسخه کتاب بود که در ۸۴ هزار بسته ساماندهی شده است. سازمان پست کشور  نیمی از این بسته‌ها را تحویل گرفته است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز شنبه ( ۲۲ اردیبهشت ماه) به مدت ۹۰ دقیقه از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد و از نزدیک با ناشران گفت و گوکرد.

رییسی-در-نمایشگاه-کتاب

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و یاسر احمدوند معاون وزیر و رئیس سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در این بازدید رئیس‌جمهوری را همراهی کردند.

سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم»، به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی در حال برگزاری است.

چاپ چهارم خاطرات ۸ ساله ظریف با عنوان «پایاب شکیبایی» در نمایشگاه عرضه و جشن امضای کتاب با حضور دکتر ظریف روز گذشته (جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه) در غرفه انتشارات اطلاعات برگزار شد.

ظریف-نمایشگاه-۱

در ویدئوی زیر یک دختر بچه برای دکتر ظریف شعر می‌خواند:

این دوره از نمایشگاه کتاب همانند سال‌های گذشته از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) است و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها