|
کدخبر: 327668 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

درآمد خرید و فروش زباله / پسماندهای خانگی قیمتی شد!

خرید و فروش زباله این روزها با روش های غیرقانونی هم صورت می گیرد و سود اصلی این اقدام به جیب مافیا می رود.

اقتصاد درآمد خرید و فروش زباله / پسماندهای خانگی قیمتی شد!

خرید و فروش ضایعات و پسماند به شیوه های مختلفی در کشور انجام می شود و روش غیر قانونی آن یکی از پرسود ترین کارهایی است که شاهد آن هستیم. روش غیر قانونی خرید و فروش ضایعات را افرادی انجام می دهند که به آن ها زباله گرد گفته می شود. افرادی که روی شانه یک گونی بزرگ حمل می کنند و به سراغ مخازن زباله می روند. این افراد، اصولا توسط مافیا اداره می شوند و به آن ها گفته می شود که هر شخص کدام محل را باید پوشش دهد. اما عده ای دیگر آزاد کار می کنند و زباله های جمع آوری شده را بعضا به مکان های ناشناس می فروشند.

زباله-گرد

افراد زباله گرد، پلاستیک های داخل مخازن زباله را جمع آوری می کنند و عموما زمان خود را به گونه ای برنامه ریزی می کنند که زود تر از ماموران خدمات شهری به مخازن برسند. این اشخاص، اکثرا چند گونی با خود دارند و ممکن است از صبح تا شب، ۴ الی ۶ گونی زباله قابل بازیافت جمع آوری کنند. بسیاری از مواقع، گونی ها را در گوشه ای انباشت می کنند و منتظر می مانند تا خودروی وانت به دنبالشان آید. سپس به مراکز خرید پسماند می روند و بر اساس وزن محتویات گونی، پول دریافت می کنند. عده ای هم که بیشتر اتباع هستند، بار خود را به افراد ناشناس که مافیا نام دارند می فروشند.

قیمت هر گونی که محتویات آن مواد قابل بازیافت است از سوی افراد ناشناس، مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و بر اساس وزن محاسبه می شود. اگر این افراد روزانه بتوانند ۳ گونی جمه آوری کنند، در ماه ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند. درواقع سود اصلی این ماجرا به جیب مافیا می رود و با قیمت بالاتری به مراکز پسماند می فروشند. این طلای کثیف، سبب شده است تا شاهد آن باشیم که افراد بسیاری به این کار مشغول شده اند.

زباله-گردی

روش قانونی ایمن تر است

روش بعدی خرید و فروش پسماند به صورت قانونی است. شهرداری تهران، شیوه هایی ها برای خرید و فروش پسماند راه اندازی کرده است که شاید بتواند با این اقدام دست مافیا را کوتاه کند و به صورت مستقیم با شهروندان ارتباط بگیرد. یکی از این طرح ها « نوماند » نام دارد که خودروهای شهرداری مخصوص زباله های خشک و تر به درب منازل و به درخواست شهروندان آمده و بر اساس وزن مشخص شده، زباله را از شهروندان خریداری می کنند. نوماند، طرحی است که با بهره مندی از آن شهروندان می توانند با تفکیک زباله خشک و تر و تحویل آن در بازه زمانی مشخص درب منزل بدون مراجعه حضوری خدمات دریافت کنند.

طرح-نوماند

یکی دیگر از روش های قانونی، این است که شهروندان خودشان به مراکز خرید و فروش زباله مراجعه کنند. مراکزی که از سوی شهرداری مشخص شده است و شهروندان می توانند با خیال راحت، زباله های قابل بازیافت را در آنجا بفروشند. نرخ نامه ای هم برای زباله های قابل بازیافت وجود دارد که در جدول زیر آن ها را مشاهده می کنید.  این نرخ ها برای مجتمع آرادکوه است که بزرگ ترین مرکز زباله تهران است.

غرفه-بازیافت

 

نوع پسماند

قیمت / ریال

مقوا

۱۲۰۰۰

حلت

۵۵۰۰۰

پلاستیک

۳۵۰۰۰

گونی

۴۰۰۰

شیشه

۹۰۰۰

آهن آلات

۵۵۰۰۰

 

خرید و فروش زباله درب منزل و در غرفه های بازیافت تفاوت قیمت دارد که در جدول زیر می توان قیمت هر ۲ آن هارا  مشاهده کنید.

 

پسماند

قیمت درب منزل

قیمت غرفه بازیافت

آهن سبک

۱۴۰۰۰

۲۸۰۰۰

آهن سنگین

۱۸۰۰۰

۳۶۰۰۰

آلمینیوم خشک

۸۴۰۰۰

۱۶۵۰۰۰

پسماند خشک درهم

۱۰۰۰۰

۲۰۰۰۰

نان خشک

۵۵۰۰

۱۱۰۰۰

انواع کاغذ

۷۵۰۰

۱۵۰۰۰

مقوا و کارتن

۷۰۰۰

۱۴۰۰۰

 

جدول بالا نشان می دهد که اگر خودتان به غرفه های بازیافت مراجعه کنید، می توانید پول بیشتری دریافت کنید.

اما سوالی که درباره خرید و فروش غیر مجاز زباله مطرح می شود این است که آیا این اقدام می تواند واقعا جرم باشد یا خیر؟ آنطور که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفته است، افرادی که در طی شبانه روز ضایعات و زباله را جمع می‌کنند کسانی هستند مانند معتادین متجاهر، که هزینه‌های خود را از مخازن سطح شهر جمع می‌کنند و به ضایعات فروشی‌ها تحویل می‌دهند و از نظر قانونی این کار جرم است. همچنین گفته می شود کسانی که زباله می فروشند و می خرند، مجرم هستند و باید مطابق قانون با آن ها برخورد کرد. گفته می شود، زباله‌ای که شهروندان بیرون از خانه قرار می‌دهند، مالکیت آن را به شهرداری داده و فقط شهرداری اجازه دارد آن را حمل کند، زیرا این کار مسائل زیست محیلی و تهدید بهداشت عمومی را به همراه دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها