|
کدخبر: 327942

خبر خوش درباره برنج / بازار به آرامش برمی گردد؟

پیش‌بینی می‌شود تولید برنج در سال جاری به ۲.۵ میلیون تن برسد. اما نیاز سالانه کشور به برنج، ۳.۲ میلیون تن است. بنابراین، بازار برای تعادل کماکان نیاز به واردات ۷۰۰ هزار تن برنج دارد. در واقع، تولید داخلی برنج در کشور به میزان ۲.۵ میلیون تن برآورد می‌شود، در حالی که نیاز سالانه ۳.۲ میلیون تن است. بنابراین، برای تأمین این کسری و ایجاد تعادل در بازار، واردات ۷۰۰ هزار تن برنج ضروری است.

اقتصاد خبر خوش درباره برنج / بازار به آرامش برمی گردد؟

 براساس آمار گمرک ایران؛ سال گذشته واردات برنج افت ۴۳ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱ تجربه کرد. داده‌های گمرک نشان می‌دهد؛ در سال ۱۴۰۲ واردکنندگان یک میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار برای خرید برنج کامل سفیدشده صیقلی یا براق شده هزینه کردند و  ۵۴ میلیون و ۶۲ هزار دلار برای  برنج نیمه سفید شده. این درحالی که سال ۱۴۰۱، در مجموع ۲ میلیارد و ۱۳۰ دلار صرف خرید برنج شده بود. 

البته امروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۳، تسنیم به نقل از قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی نوشت که کشور برای ذخایر استراتژیک نیاز به واردات ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتن برنج دارد؛ اما در سنوات گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن تا ۲ میلیون تن برنج وارد شده است.  با توجه به داده‌های پیشه‌ور پیش‌بینی می‌شود، امسال حتی برای ذخایر استراتژیک نیازی به واردات برنج نداشته باشیم.  

او اعلام کرد که در صورت حمایت‌های مناسب از شالیکاران امسال تولید برنج به بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن می‌رسد.

پیشه‌ورافزود: با معرفی ارقام جدید و آموزش و ترویج کشاورزان و بکارگیری اقدامات دانش بنیان امکان افزایش تولید در واحد سطح وجود دارد به طوریکه دیگر نیازی به واردات برنج نداریم.

طبق آخرین برآوردهای وزارت جهادکشاورزی در بهمن سال گذشته،  متوسط عملکرد تولید شلتوک برنج در هر هکتار از شالیزارهای کشور ۵ تن و ۴۴۰ کیلوگرم است. سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی  همین بهمن ماه ۱۴۰۲، می‌گوید: عملکرد تولید شلتوک برنج در استان گیلان ۴ تن و ۷۰۰ کیلوگرم و در مازندران ۶ تن در هکتار بود.

سهرابی تاکید می‌کند: با بکارگیری فناوری‌های تولید برنج هیبرید، تولید شلتوک تا ۱۰ تن در هکتار افزایش پیدا می‌کند.

طبق آماری که او ارائه می‌کند، نیاز کشور با توجه به سرانه مصرف و جمعیت کشور سه میلیون تن برنج سفید و ۲۰۰ هزار تن ذخیره استراتژیک است.

واردکنندگان هم معتقدند باتوجه به برآوردهایی که برای تولید در سال جاری وجود دارد، برای جلوگیری از شوک به بازار برنج و حفظ تعادل قیمت در این بازار نیاز به ادامه واردات است و جلوگیری از واردات همچون سال ۱۴۰۱ بازار را به شدت بهم خواهد زد. 

دلیل افزایش قیمت برنج در بازار 

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل  از افزایش قیمت برنج ایرانی خبر داد و گفت: اوایل اسفند سال گذشته قیمت برنج ایرانی سیر افزایشی پیدا کرد و به طور مثال قیمت نوع طارم آن به طور تدریجی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو نیز بالا رفت؛ این سیر افزایشی قیمت تا پس از تعطیلات عید و ۱۰ روز گذشته هم ادامه داشت، اما از حدود ۱۰ روز پیش تاکنون قیمت‌ها تثبیت شده و تغییری نداشته است.

وی افزود: در پی این افزایش قیمت برنج طارم از حدود ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو تغییر یافت البته این قیمتی است که از کشاورزی خرید می‌شود و برنج طارم بسته‌بندی شده که به دست مصرف‌کننده نهایی در سراسر کشور می‌رسد ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است.

طاهری ادامه داد: دلیل افزایش قیمت این است که یکی از شرکت‌های بزرگ کشور حجم زیاد برنجی که در سال گذشته به دلیل مازاد برنج در بازار در انبار‌ها مانده بود را از کشاورزان خرید و در طول ۱۰ تا ۱۵ روز کاری هم پول برنج خریداری شده را پرداخت کرد، در نتیجه این افزایش تقاضا برای برنج قیمت آن چنان که شرح داده شد، افزایش یافت.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل اظهار کرد: این شرکت در نشستی که با یکی از وزارتخانه‌ها داشت بر سر خرید برنج‌های انبار شده به توافق رسید و در ابتدای امر و اوایل اسفند برنج را با قیمت ۶۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان در هر کیلو از کشاورزان می‌خرید، اما هر قدر خرید این شرکت ادامه پیدا می‌کرد قیمت کشاورزان برای برنج بالاتر می‌رفت و تا ۹۵ هزار تومان در هر کیلو هم پیش رفت تا اینکه سرانجام خرید آن ۱۰ روز پیش متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر خرید این شرکت از برنج‌کاران مازندرانی بود، اما از گیلانی‌ها هم خرید کرد.

گرانی برنج در پی افزایش نرخ دلار

طاهری افزایش نرخ ارز را هم بر افزایش قیمت برنج ایرانی موثر دانست و گفت: افزایش اخیر قیمت ارز که به گران شدن برنج‌های وارداتی انجامید نیز در افزایش تقاضا برای برنج ایرانی و بالا رفتن قیمت آن تاثیر داشت. با افزایش نرخ ارز قیمت برنج‌های خارجی ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بالا رفت.

وی افزود: با این حال حدود ۲۵ درصد کشت پارسال هنوز فروخته نشده و در انبار‌ها مانده که البته این بخش متعلق به تاجران است نه کشاورزان.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل پیش‌بینی کرد که در فصل برداشت برنج امسال قیمت‌ها مانند سال گذشته سرکوب نشود و توضیح داد: با این حال متاسفانه قیمت کشت برنج از ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار در سال ۱۴۰۲ به ۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها