|
کدخبر: 328062

واردات آیفون های ۱۴ و ۱۵ | ورود گوشی رفرش آزاد می‌شود؟

طبق اطلاعات منتشر شده توسط سازمان توسعه تجارت، محصولات اَپل شامل آیفون ۱۳ و مدل‌های قبلی از ممنوعیت واردات مستثنا می‌شوند. با این حال، باید توجه داشت که بیشتر موبایل‌های این مدل‌ها که وارد می‌شوند، از نسخه‌های بازسازی شده یا تغییر یافته هستند که بر اساس اظهارات گمرک، واردات آنها ممنوع است.

اقتصاد واردات آیفون های ۱۴ و ۱۵ | ورود گوشی رفرش آزاد می‌شود؟

با تصویب مصوبه هیئت وزیران درباره فهرست جدید سود بازرگانی واردات انواع کالا به کشور، ایرادات مختلفی درباره واردات محصولات اَپل به وجود آمد. در این فهرست جدید که مربوط به واردات کالاها در سال ۱۴۰۳ است، تعیین شده است که اگر ممنوعیت واردات محصولات اَپل برداشته شود، آنها مشمول نرخ ۹۶ درصدی حقوق ورودی خواهند بود.

پس از این، دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه‌ای واردات تمام محصولات اَپل را با توجه به مصوبه دولت ممنوع اعلام کرد. در ادامه اما به فاصله کوتاهی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که ورود مدل‌های جدید گوشی‌های هوشمند آیفون (۱۴،۱۵ و بالاتر) ممنوع است اما مدل‌های قبلی آیفون(۱۲، ۱۳ و …) ممنوعیت ورود به کشور ندارند. با این وجود وی اعلام کرد که سود بازرگانی ۹۶ درصد مربوط به همه برندهای آیفون است.

با در نظر گرفتن اظهارات مطرح شده در خصوص تداوم مجوز واردات آیفون‌های ۱۳ و مدل‌های قدیمی‌تر از آن، ذکر این نکته ضروری است که عملاً تولید این مدل‌ها مدت‌ها است که متوقف شده است. به همین دلیل تعداد بسیار محدودی تلفن همراه نو از مدل‌ها در بازار جهانی باقی مانده است. در نتیجه بخش قابل توجهی از تلفن‌های همراه برند اَپل که وارد کشور می‌شود، رفرش و ریپک شده هستند.

این موضوع در مکاتبه‌ای مورد اشاره معاونت برنامه‌ریزی و مقررات سازمان توسعه تجارت نیز قرار گرفت. این مکاتبه که در شهریور ماه سال گذشته انجام شد، نشان می‌داد که نظرات کارشناسی این سازمان نیز واردات واردات تلفن‌های رفرش و ریپک برند اَپل را تایید می‌کند.

در بندی از این مکاتبه آمده بود، در برخی موارد که صادر کننده راساً نسبت به واردات تلفن همراه اقدام می‌نماید (به سبب رویه معیوب واردات از محل صادرات خود)، مجدداً به دلیل عدم ورود تخصصی به موضوع کالاهای بعضا نامرغوب (اصطلاحاً رفرش) به بازار وارد شده و خدمات پس از فروش مناسبی نیز ارائه نمی‌گردد.

واردات-موبایل

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها