|
کدخبر: 328305

نخبگان اقتصادی به خط شدند | گمرک هوشمند در راه است

عیسی بدیعی گفت: پیاده سازی «گمرک هوشمند» در ساختار نظام گمرکی ایران می تواند به دستاوردی بزرگ نه تنها برای دولت چهاردهم بلکه برای کشور تبدیل شده که مطابق با گمرک جهانی و استانداردهای بین المللی، به منبع عظیم درآمدی در این شاهراه جهانی تبدیل شود.

اقتصاد نخبگان اقتصادی به خط شدند | گمرک هوشمند در راه است

عیسی بدیعی، با اشاره به وضعیت کنونی گمرک ایران اظهار داشت که در چندین سال گذشته تلاش شده است تا راه حل های منطقی و کاربردی برای بهبود وضعیت فعلی گمرک ایران پیشنهاد شود. او ابراز نارضایتی کرد و گفت که با وجود حضور فعال نخبگان اقتصادی کشور، مدیریت روزمره و جذب افراد غیر متخصص در گمرک ایران، نظرات علمی و کاربردی این افراد نادیده گرفته شده است. او افزود که این اتفاق در حالی رخ داده است که نظرات تخصصی و راهبردهای ارائه شده در زمینه گمرک کشور، به دلیل نگاه غرض ورزانه و جناحی، مورد انتقاد قرار گرفته اند.

این اقتصاددان افزود: خروجی این مشورت ها برای گمرک ایران، تعیین اولویت های فوری در جهت کمک به بهبود سریع وضعیت اقتصادی کشور به خصوص تمرکز ویژه بر هوشمندسازی در پروسه گمرکی می باشد که بر این اساس طی چندماه گذشته این موارد از سوی نخبگان و رسانه های تخصصی و عمومی مورد تاکید قرار گرفت که بدین ترتیب سیاست کوتاه مدت ایجابی در گمرک ایران «تسهیل گری امور» و سیاست بلند مدت، بهره‌وری نظام گمرکی با استفاده از توانمندسازی سرمایه انسانی، ارتقا زیرساخت های گمرکی با مشارکت بخش خصوصی، چابک سازی به تسریع در تشریفات گمرکی ترسیم شد، که نهایتا به حاشیه رفت و بدان اعتنا نشد.

وی تصریح کرد: امیدوارم سیاست شفافیت در رفتارها و تصمیم گیری ها در دولت چهاردهم سهم بیشتری پیدا کند و تلاش و تمرکز دولت آینده بر این اصل باشد که با حذف مقررات زائد از ساختار اقتصاد ایران و تغییر مدیران نالایق و بها دادن به نخبگان، زمینه ساز تسهیل در مسیر کسب و کار و زندگی مردم باشد.

تجارت-الکترونیک

دولت چهاردهم، نباید به قواعد اقتصاد بی‌توجه باشد

بدیعی ادامه داد: نخبگان، رسانه ها، اقتصاددانان و فعالان اقتصادی طی چهارماه گذشته دیدگاه‌هایشان را از تریبون های مختلف به دولت سیزدهم منتقل کرده اند و از آنجایی که این دولت از دل توده مردم شکل گرفته بود، گمان نمی رفت که به قواعد اقتصاد بی توجه و به دنبال راه حل های راهبردی و عملیاتی برای مشکلات در گمرک نباشد.

بدیعی از مهم ترین مشکلات در گمرک را عدم تسهیل در پروسه گمرکی دانست و افزود: پیاده سازی «گمرک هوشمند» در ساختار نظام گمرکی ایران می تواند به دستاوردی بزرگ نه تنها برای دولت چهاردهم بلکه برای کشور تبدیل شده که مطابق با گمرک جهانی و استانداردهای بین المللی، به منبع عظیم درآمدی در این شاهراه جهانی تبدیل شود.

این کاندیدای ریاست گمرک با ترسیم مسیر زیست بوم گمرک ایران ادامه داد: ما در گمرک با سه بخش هوشمندسازی زیرساخت، هوشمندسازی مبادی ورودی و خروجی و هوشمندسازی ناوگان به توسعه گمرک ایران هم طراز گمرک جهانی تمام تلاش خود را به کار می گیریم و با تشکیل «کمیته تسهیل تجارت» هماهنگی های بین المللی را شکل میدهیم.

بدیعی افزود: در همین راستا به طور کلی آماده تعامل و همکاری همه جانبه با نهادهای مختلف مرتبط و هم عرض با هدف همپوشانی هستیم تا بتوانیم ایران را به قطب «ترانزیت تجارت جهان» تبدیل کنیم.

بدیعی با اشاره به ابتر شدن هر طرح خوب با گماردن مدیران ضعیف و محفلی، شکست آن طرح را قطعی دانست و افزود: امروز دغدغه مند و با مشورت نخبگان کشور، وارد صحنه اصلاح گمرک شده ام و تمام تلاشم اخذ نظرات و بررسی های راهبردی و سر و سامان دادن به وضعیت فروپاشیدگی در نظام گمرکی کشور است.

بدیعی ادامه داد: اگر در دولت چهارهم به سرعت جلوی فروپاشیدگی گمرک ایران گرفته نشود، کشور دچار چالش های جدی در این حوزه با نظام بین المللی شده و قطعا به عقب ماندگی از طراز جهان می انجامد.

بدیعی تعامل مستمر گمرک با نهادهای نظارتی و حاکمیتی و بخش خصوصی را ضرورتی مهم برشمرد و افزود: یک پروتکل واحد برای عملکرد یکپارچه و به دور از اعمال سلیقه مدیران سیال دستگاه های ذیربط برای گمرک لازم است.

این استاد دانشگاه در ادامه یکی دیگر از مشکلات گمرک را پلمپ غیر استاندارد بارها دانست و گفت: نباید تَن فرستنده بار از کشور تا وقتی که این بار به مقصد می رسد بلرزد و باری که پلمپ می شود به هیچ وجه نباید بدون اطلاع صاحب آن باز و بسته شود.

وی ادامه داد: با سازوکار مشخص، تمامی پلمپ ها الکترونیکی شده و بار به صورت بر خط در گوشی همراه صاحب بار تا مقصد قابل ردیابی خواهد بود.

بدیعی در پایان تاکید کرد: جامعه دانشگاهی و نخبگان کشور بدانند که در صورت اعتماد دولت چهاردهم به جامعه علمی و کارشناسی، نظرات و دیدگاه‌های آنها را شنیده و به آن توجه خواهد کرد و امروز هم بیش از گذشته میدانم که نخبگان برای کمک به دولت آینده، راهکارهایشان را جهت ارائه نزد خود آماده دارند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها