|
کدخبر: 329777 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

هزینه های برگزاری انتخابات در ایران | انصراف کاندیدا چقدر برای کشور تمام شد؟

برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، هزینه هایی را داشته است. یکی از هزینه ها که حسابی در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد هزینه برگزاری مناظره ها و تبلیغات رسانه ملی بود. این هزینه زمانی مطرح شد که ۲ کاندیدا پیش از برگزاری انتخابات انصراف دادند.

اقتصاد هزینه های برگزاری انتخابات در ایران | انصراف کاندیدا چقدر برای کشور تمام شد؟

بعد از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه که منجر به شهادت رئیس جمهور کشورمان و تیم همراه شد، تصمیم بر این شد تا انتخابات زودهنگام در کشور برگزار شود. البته چنین موضوعی، قانون رسمی کشور است و باید بعد از گذشت مدتی، انتخابات زودهنگام در کشور برگزار شود. روز گذشته ( ۸ تیر ۱۴۰۳ ) انتخابات زود هنگام در کشور برگزار شد و مردم باید از بین ۴ کاندید نهایی، انتخاب خود را انجام می‌دادند. لازم به ذکر است که تعداد کاندیدا تا قبل از برگزاری انتخابات ۶ نفر بود که ۲ نفر از این افراد انصراف دادند. هزینه های بسیاری برای برگزاری انتخابات زودهنگام انجام شد و بودجه کلانی نیز درنظر گرفتند. در روز ۹ خرداد سال جاری بود که هیئت وزیران بودجه برگزاری انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری در تیر ماه ۱۴۰۳ را تصویب و ابلاغ کرد. طبق این مصوبه که به امضای محمد مخبر صورت گرفت، مبلغ هزار و پانصد و پنجاه میلیارد تومان برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، درنظر گرفته شد. چاپ تعرفه های انتخابات برای اخذ رای، یکی مواردی است که باید با این بودجه پرداخت شود.

کاندیدا-نفت

جدا از این بودجه مصوب، هزینه های بسیاری هم برای تبلیغات هرکدام از کاندیدا صورت گرفت که رقم های بالایی بود. البته نمی توان رقم دقیق را به علت نامشخص بودن تعداد بنرهای تبلیغاتی و همچنین پوسترها محاسبه کرد اما اگر یک آمار کلی را درنظر بگیریم، می تواند اشاره کرد که رقم تبلیغات برای هرکدام از کاندیدا، میلیاردی است. چاپ بنرهای سطح شهر و بیلبوردهای تبلیغاتی نیز، شامل هزینه هایی است که البته از پول بیت المال هزینه شد و کاندیدای انصرافی، رقم سنگین را روی دست دولت گذاشتند. طبق آمار و استعلام قیمت از چاپ بنرهای تبلیغاتی، هر عدد بنر ۲ متری ۱۴۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر هر کاندیدا برای کل کشور، حدود ۴ میلیون عدد بنر چاپ کرده باشد، مبلغ ۵۶۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. این ۵۶۰ میلیارد تومان را اگر در ۶ ( تعداد کاندیدا ) ضرب کنیم مبلغ ۳ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان به دست می آید که از بودجه مصوب برای برگزاری انتخابات بیشتر می شود. هزینه ها مجدد برای دومین انتخابات تکرار می شود. هفته آینده دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. برای دور دوم هزینه کاهش پیدا می کند چون این رقم برای قبل از انتخابات و قبل از انصراف کاندیدا محاسبه شده و دور دوم تنها ۲ کاندیدا حضور دارند و برای تبلیغات رقم کم تری هزینه خواهد شد. این  قیمت فقط برای چاپ بنر بود و در ادامه گزارش به پوسترهای تبلیغاتی اشاره خواهیم کرد.

زاکانی

پزشکیان

قاضی زاده

 

قالیباف

جلیلی

پورمحمدی

چاپ پوستر برای تبلیغات هرکدام از کاندیداها قطعا بیشتر از تعداد بنر ها است. هر ۵ هزار عدد پوستر یک رو ۲میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر هر کاندیدا ۱۰ میلیون عدد پوستر برای این انتخابات برای کل شور چاپ کرده باشد، مبلغ ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان هزینه شده است. این مقدار هزینه برای دور اول انتخابات اگر ضرب در ۶ شود مبلغ ۱۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان به دست می آید. رقم های به دست آمده تاکنون برای هرکدام از کاندیداها و در مجموع بسیار سنگین است. هر کدام از کاندیداها، برای اعضای ستاد خود برای انجام تبلیغات میدانی، مبلغ هایی را نیز درنظر گرفته بودند که می توان به روزانه ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان اشاره کرد. سفرهای استانی و آماده سازی محیط برای برگزاری سخنرانی نیز، شامل هزینه هایی بود که رقم دقیقی از آن در دسترس نیست. در مجموع، چاپ بنر، پوسترهای تبلیغاتی و پرداخت دستمزد به افراد ستاد برای انجام تبلیغات، هزاران میلیارد پول هزینه برداشته است.

پوستر

بنر

صحبت های بسیاری درباره هزینه ساخت دکور برای مناظرات انتخابات مطرح شد و هرکدام از سایت ها مبلغی را منتشر کردند. عده ای مطرح کرده اند که ساخت این دکور، مبلغ ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته است؛ اما یکی از مجریان صداوسیما، در پاسخ به این ادعا ها  در صفحه ایکس خود نوشته است که هزینه دکور مناظرات کمتر از ۳ میلیارد تومان بوده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که رقم واقعی برای دکور مناظرات انتخابات ۱۴۰۳ چقدر بوده است.

دکور-مناظرات

افرادی که از سوی شورای نگهبان، ناظر بر انتخابات بودند و پای صندوق ایستادند، حقوق دریافت کرده اند که رقم آن مشخص نیست و تعداد این ناظران بسیار زیاد است. باید منتظر ماند و دید تا درصورت رفتن انتخابات به دور دوم، هزینه های انتخابات به چه صورت خواهد بود. در خصوص کاندیدایی که از حضور در انتخابات انصراف دادند هم در فضای مجازی صحبت های زیادی شد. عبدالرضا داوری طی انتشار متنی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «انصراف قاضی زاده ۵٢٨ میلیارد تومان برای نظام هزینه داشت!».

داوری

وی در ادامه نوشت: «بودجه برگزاری انتخابات ٨ تیر:

۵۵.١ همت

هزینه پخش برنامه های تبلیغاتی نامزدها در صداوسیما:

 

٢۵٠ میلیون تومان در دقیقه

تعداد دقایق برنامه های تبلیغاتی هر نامزد:

١٠٨٠ دقیقه

بار مالی نامزدی هر نامزد:

 

۵٢٨ میلیارد تومان».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها