|
کدخبر: 329921

بازی سازی در ایران فقط ۲۰ درصد سود دارد | گیم منفعت مالی ندارد

فعالان حوزه بازی‌سازی تاکید می‌کنند که درآمد بازی‌سازان در ایران اغلب تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از سود بازی است و این کمبود منافع می‌تواند به عنوان یک عامل مهاجرت مورد توجه قرار بگیرد.

اقتصاد بازی سازی در ایران فقط ۲۰ درصد سود دارد | گیم منفعت مالی ندارد

در روز دوم نمایشگاه الکامپ، یک پنل درباره بازی‌سازی در ایران برگزار شد و موضوع مهاجرت نخبگان و بازی‌ساز‌ها مورد بحث قرار گرفت. در این پنل، محمد مهدی بهفرراد، مدیرعامل استودیو "مدریک" درباره استفاده از هوش مصنوعی در بازی‌سازی صحبت کرد. او گفت: یکی از مزایای این فناوری‌ها و هوش مصنوعی این است که نیاز‌هایی که تاکنون راه حلی برای آنها وجود نداشته است، را ایجاد می‌کند. هوش مصنوعی قادر است تا غیرممکن‌ها را به ممکن‌ها تبدیل کند و این امر بسیار ارزشمند است.

نمایشگاه-الکامپ

بازی-سازی-۱

او درباره رابطه مهاجرت و هوش مصنوعی در دنیای فناوری و بازی‌سازی بیان کرد: تأمین نیروی انسانی در دنیا در سطوح تخصصی چالش برانگیز است. این یک قاعده مهاجر‌پذیری صرفاً متعلق به ایران نیست و در حوزه بازی‌سازی، همه کشور‌ها درصدد جذب مهاجر هستند. فلسفه مهاجر فرستادن بد یا غلط نیست اما مهم این است که ایران در کف هرم جذب بازی‌سازی قرار دارد. نیروی انسانی نقش خود را در جهان جدید پیدا می‌کند و هوش مصنوعی نمی‌تواند جای انسان را بگیرد بلکه انسان‌ها در نقش‌های بالاتری قرار می‌گیرد.

بهفرراد درباره نقش ریاست جمهوری در اکوسیستم فناوری و نوآوری گفت: رئیس جمهور در واقع از وزرا و مدیران کل و مدیران در رده‌های مختلف است که جمعیت هزار نفری در سیستم اجرایی کشور را تشکیل می‌دهد پس نباید رئیس جمهور را به عنوان یک نفر در نظر گرفت. معتقدم نگرانی‌ها بابت این موضوع معقول و قابل پیش‌بینی است. توصیه می‌کنم کسانی که در اکوسیستم فناوری در حال فعالیت هستند دچار پیش ‎بینی های بدبینانه نشوند.

احتیاج به یک روزنه در اکوسیستم فناوری

علی نادعلی‌زاده، مدیرعامل «استودیو تاد»، به عنوان مهمان دیگر این پنل درباره رقابت گوگل و «ChatGBT» در ایران و ایفای نقش هوش مصنوعی گفت: اگر در آینده گوگل توسعه پیدا نکند، گوگل و «ChatGBT» رقیب یکدیگر می‌شوند. بازی‌ساز تازه‌کار باید قبول کند که هوش مصنوعی مورد جدیدی است و می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های بی‌شمار هوش مصنوعی، بسیاری از مشکلات را حل کند اما باید بداند که هوش مصنوعی هیچگاه جایگاه حل مسأله، ریاضی و خلاقیت و پروژه‌های نرم‌افزاری را اشغال نخواهد کرد و بازی‌ساز باید این موارد را بلد باشد.

نادعلی‌زاده درباره مهاجرت نخبگان گفت: مهاجرت دلایل مختلفی دارد و معتقدم مهم‌ترین عامل برای کم شدن این روند در بین نخبگان، ‌امید است. به نظرم اگر در ساختار سیاسی و فیلترینگ و موضوعات اجتماعی و برخی بن‌بست‌های فناوری روزنه‌ای باز شود، مهاجرت کم‌تر می‌شود. باید توجه کنیم که گاهی بازی‌ساز فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌تواند از بازی خود سود داشته باشد و این می‌تواند در فرایند مهاجرت بسیار تأثیر‌گذار باشد.

منبع: پیوست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها