|
کدخبر: 329940

تنگ شدن جیب مردم به دنبال گرانی موبایل | گوشی دست دوم طلا شد!

بسیاری افراد ترجیح می‌دهند به جای خرید گوشی جدید و هزینه‌های بالای آن، به دنبال گوشی‌های کارکرده بروند که هنوز هیچ خللی در عملکرد و ظاهر آن‌ها وارد نشده باشد. بخش لوازم الکترونیکی سایت دیوار، انواع گوشی‌های کارکرده را ارائه می‌دهد و در این راهنمای خرید گوشی دست دوم، نکات مهمی برای تست سلامت و خرید این گوشی‌ها را برای شما توضیح داده‌ایم.

اقتصاد تنگ شدن جیب مردم به دنبال گرانی موبایل | گوشی دست دوم طلا شد!

در دنیای امروز که گوشی‌های موبایل با مدل‌های متنوع و جدید به قیمت‌های نسبتاً بالا وارد بازار می‌شوند، تمایل افراد به تعویض گوشی و خرید مدل جدیدتر افزایش یافته است. اما برای یافتن یک گوشی دست دوم خوب، ابتدا باید دو جنبه ظاهری و سخت‌افزاری آن را به دقت بررسی کرد.

اینفو-۱

مقایسه قیمت گوشی دست دوم و نو 

قیمت گوشی دست دوم را با قیمت موبایل‌های نو موجود در بازار که ممکن است، ویژگی‌های مشابهی داشته باشند، مقایسه کنید تا در صورت امکان با همان بودجه، یک موبایل نو با ضمانتنامه بخرید.

کلمه دست دوم به هر گوشی استفاده شده‌ای اطلاق می‌شود، چه یک ماه استفاده شده باشد چه چند روز چه دوسال! بدیهی است گوشی که فقط چند ماه استفاده شده از نظر فنی احتمالا سالم‌تر است ولی از نظر قیمت حداقل بیست درصد افت دارد.

گوشی ریفر چیست؟

گوشی موبایلی که ایراد فنی داشته و وارد بازار موبایل شده، سپس به علت ایراد مجددا به چرخه تولید برگشته تا رفع ایراد بشود. پس از رفع ایراد مجدد و نظارت کیفی بر آن‌ها به چرخه فروش برمی‌گردند و وارد بازار می‌شوند به اصطلاح گوشی ریفر هستند. با استفاده از شماره‌ سریال و IMEI، می‌توانید بفهمید که گوشی موبایل ریفر هست یا نه و قیمت مناسب آن چیست.

توجه به ظاهر گوشی دست دوم

اولین موردی که باید در نظر داشته باشید این است که به سراغ یک گوشی دست دوم ارزان‌قیمت با بدنه‌ خراب و پر از خط و خش نروید. همیشه سعی کنید گوشی موبایلی را بخرید که همچنان ظاهر براق و شیک اولیه را دارد، زیرا نشان می‌دهد صاحب قبلی از آن به خوبی مراقبت کرده است.

گوشی را از کنار نگاه کنید، مطمئن شوید نمایشگر گوشی، کاملا چسبیده و فاصله‌ای بین نمایشگر و بدنه وجود ندارد.

 دقت کنید که شاسی گوشی (بدنه) خم نشده باشد، چرا که بدنه‌ بسیاری از گوشی‌های موبایل دست دوم، خمیده می‌شود.

توجه به ظاهر گوشی دست دوم

کنترل شماره‌ سریال و IMEI

یکی از راه‌های اطمینان از صحت دستگاه و دزدی نبودن گوشی، کنترل شماره سریال و IMEI گوشی از داخل سیستم‌عامل و مقایسه آن با بدنه گوشی و روی جعبه‌ است. برای پیدا کردن کد IMEI می‌توانید *#۰۶#را شماره‌گیری کنید یا از مسیر (Settings>General>About) آن را بیابید. این شماره باید با کد حک شده بر روی بدنه و جعبه گوشی یکسان باشد. و اگر گوشی شما آیفون است روی هندزفری و شارژر هم باید یک کد یکسان باشد.

اطمینان از عدم خیس‌شدن گوشی کارکرده

تعمیر گوشی آب خورده در بیشتر موارد نیاز به تعویض برد یا تاچ دارد.  تعویض برد اصلی تقریبا  قیمتی برابر خرید گوشی نو دارد. متاسفانه بیشتر گوشی‌های آب خورده حتی روشن نیز نمی‌شوند.

اما اگر گوشی روشن می‌شود، باید بدانید که LCD  گوشی آب خورده در برخی قسمت‌ها نور بیشتری دارد.

داخل شیار سیم کارت یک نمایشگر رطوبت است که اگر رنگ آن قرمز باشد، یعنی گوشی داخل آب افتاده است. زیرا در حالت عادی این نشانگر به رنگ سفید یا نقره‌ای است. پس به این مورد حتماً توجه کنید.

اگر گوشی دارای باتری غیرقابل تعویض باشد، اثر آب‌خوردگی بر روی درگاه سیم کارت نشان می‌‌‌دهد و ممکن است رنگ برچسب‌های روی باتری تغییر کرده باشد.

بررسی دوربین، هندزفری و پورت‌ها

دوربین گوشی‌های هوشمند از مهم‌ترین امکانات آن‌ها به شمار می‌روند، پس حتماً با دوربین گوشی چند عکس و ویدئو ثبت کنید تا از عملکرد و کیفیت آن مطمئن شوید.

یک عکس با فلاش بگیرید تا مطمئن شوید که فلاش نیز سالم است. خط و خش‌های روی لنز باعث تاری تصویر خواهند شد.

هندزفری و پورت شارژ را چک کنید و مطمئن شوید پورت لایتنینگ قادر به شارژ گوشی و انتقال اطلاعات است و به‌محض اتصال گوشی به شارژر، عملیات شارژ بدون تاخیر آغاز شود و دچار اتصالی نیز نباشد.

بلوتوث را چک کنید و مطمئن شوید که گوشی به دستگاه‌های مختلف بدون مشکل، وصل می‌شود.

به یاد داشته باشید بر اثر استفاده زیاد اطراف مانیتور زرد می‌شود یا رنگ‌ها درهم می‌روند. اگر به گوشی آب خورده باشد، تصویر در آن قسمت‌ها نور بیشتری دارد.

کارت SD را وارد کنید و بررسی کنید که درگاه درست کار می‌کند.

خرابی گیرنده wifi یک ایراد شایع در تلفن‌های همراه است. از دیگر کارهایی که باید بکنید این است که هندزفری‌تان را به موبایل وصل کنید و ببینید که آیا خوب کار می‌کند یا نه. این کار باعث می‌شود از نویز و خش‌دار نبودن صدای گوشی هم مطمئن شوید.

گوشی‌های هوشمند متوجه چرخش گوشی می‌شوند و جهت نمایش تصویر را تغییر می‌دهند، این ویژگی مربوط به ژیروسکوپ گوشی است که باید آن را نیز تست کنید.

سالم‌بودن دکمه‌های گوشی کارکرده

البته اگر مراحل قبلی را که ذکر کرده‌ایم انجام داده باشید، احتمالاً از دکمه‌ها نیز استفاده کرده‌اید، ولی یک بار دیگر با دقت تمام دکمه‌های هوم، پاور، ولوم و … را امتحان کنید. مطمئن شوید که دکمه‌ها به نرمی و بدون تأخیر عمل می‌کند.

راهنمای خرید گوشی دست دوم

چک کردن کیفیت تماس و اسپیکر 

حتماً کیفیت تماس و اسپیکر گوشی را چک کنید. برای این کار با یک نفر تماس بگیرید و کیفیت صدا را بشنوید یا موزیک بگذارید و گوش بدهید.

بررسی صفحه نمایش

صفحه‌نمایش را برای یافتن پیکسل‌های سوخته مورد آزمایش قرار دهید. برای بررسی پیکسل سوخته دو تا عکس سفید و مشکی روی صفحه باز کنید. در صفحه سفید، پیکسل‌های سوخته مشکی و در صفحه مشکی پیکسل‌های سوخته، سفید است.

امتحان سیم‌کارت در گوشی

بعد از قرار دادن سیم‌کارت در گوشی دست دوم، باید بتوانید با آن تماس برقرار کرده، پیامک بفرستید و وب‌گردی کنید.

در صورتی‌که که نتوانستید تماسی برقرار کنید، به راحتی متوجه می‌شوید که آن تلفن برای شبکه مخابراتی کشور ما ساخته نشده است.

پیش از خرید گوشی کارکرده بهتر است مطمئن شوید که موبایل قفل نباشد و تمام اطلاعات فروشنده قبلی حتما قبل از خرید توسط خود فروشنده پاک شود.

تمام پسوردهای مورد نیاز به خصوص در تلفن‌های اپل را از فروشنده یا صاحب قبلی تلفن بگیرید.

بررسی سلامت تاچ و ال‌سی‌دی

تاچ و ال‌سی‌دی در گوشی‌های جدید یکپارچه و در گوشی‌های قدیمی‌تر جدا هستند. تعمیر شکستگی ال‌سی‌دی و تعویض تاچ گوشی می‌تواند هزینه‌ زیادی داشته باشد. همچنین تصویر نباید زرد باشد، زردی نشانه‌ی کارکرد زیاد گوشی است.

کد تست گوشی دست دوم

برای خرید گوشی موبایل همچنین باید حتما از طریق کد تست گوشی، موبایلی که قصد خرید آن را دارید امتحان کنید. هر موبایلی یک کد سرویس دارد که با وارد کردن آن می‌توانید به فهرستی از بخش‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تلفن دسترسی پیدا کنید. برای پیدا کردن این کد، کافی است مدل تلفن موردنظر خود را در گوگل تایپ کنید و بدین ترتیب گوشی‌ای بخرید که حالاحالاها برایتان کار می‌کند.

کد تست گوشی‌ها با هم متفاوت است اما با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید کد تست هر گوشی را پیدا کنید. در زیر کد تست چند برند را برای شما آورده‌ایم:

کد تست سامسونگ: #۰#

کد تست سونی: #۷۳۷۸۴۲۳##*

کد تست هوآوی: ##۴۹۷۶۱۳

کد تست ال‌جی: ۳۸۴۵#*۸۵۵#

کد تست اپل: *۳۰۰۱#۱۲۳۴۵#*

کد تست اچ‌تی‌سی: ##۳۴۲۴##

کد تست شیائومی: ##۶۴۶۶۳##

کد تست لنوو: ####۱۱۱۱#

کد تست ایسوس در قسمت ماشین حساب گوشی این کد را وارد کنید: ۱۲۳۴۵+=

بررسی قدرت شارژ گوشی

اصلی‌ترین مشکلات مربوط به باتری تلفن‌های همراه، شامل خالی شدن سریع شارژ، دیر پر شدن باتری، شارژ نشدن، خاموش شدن، علی‌رغم داشتن باتری و گرم شدن بیش از حد گوشی هستند.

باتری‌ گوشی‌ یک حد نصاب شارژ دارد و بعد از مدتی ظرفیت آنها کاهش خواهد یافت و فاسد می‌شود. باتری باید در ۲الی ۳ ساعت به‌طور کامل شارژ شود و در حد معقول هم شارژ نگه دارد.

اگر باتری قابل جدا شدن از دستگاه است، در صورت معیوب بودن، می‌توانید آن را تعویض کنید، ولی در مورد گوشی‌هایی که باتری داخل آنها قرار دارد، باید احتیاط بیشتری به خرج دهید. 

داشتن جعبه اصلی

این روزها گوشی دست دوم سرقتی در بازار فراون است و ارائه جعبه گوشی توسط فروشنده، یکی از راه‌های اطمینان از دزدی نبودن محصول و عدم ایجاد دردسر برای شماست. پس حتما از فروشنده بپرسید که آیا گوشی کارکرده مورد نظر جعبه و تجهیزات جانبی دارد یا نه.

لوازم گوشی دست دوم

می‌توانید از قبل این مورد را جستجو کنید و مطمئن شوید که چه لوازمی باید در جعبه گوشی کارکرده مورد نظر قرار داشته باشند. ولی معمولاً لوازمی مانند کابل USB، شارژر، هندزفری، کاتالوگ باید داخل جعبه باشند.

تنظیمات کارخانه

برای خرید گوشی دست دوم بهتر است سراغ موبایل‌هایی بروید که هیچ فایلی در آنها نیست و مالک قبلی همه فایل‌هایش را پاک کرده باشد.

هشدار: گوشی‌هایی که به تنظیمات کارخانه برگردانده شده‌اند، جزو گوشی‌هایی هستند که اطمینان خریدار را در مورد دزدی نبود‌شان بالا می‌برند.

قابلیت بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه (FRP) یک مشخصه کاربردی است که شرکت گوگل آن را به سیستم‌عامل خود اضافه کرده است.

باز کردن گوشی کارکرده

در صورت امکان جاهای مختلف موبایل را باز کنید. نگاهی به باتری موبایل بیاندازید تا اثری از آب‌خوردگی در آن نباشد. برای این کار به برچسب سفید کوچک کنار باتری دقت کنید که مبادا تغییر رنگ داده باشد؛ در این صورت باتری دستگاه یا فاسد است یا رطوبت دیده.

گوشی کارکرده ویروسی نیست

اگر باتری گوشی دست دوم بسیار زود خالی می‌شود، اپلیکیشن‌های ناخواسته روی گوشی نصب می‌شوند، اتصالات اینترنت به طور خودکار قطع و وصل می‌شود، سرعت عمل گوشی کم است و یا حجم اینترنت به صورت پنهان مصرف می‌شود. در این زمان باید به وجود بدافزارها شک کنید. هیچ جای نگرانی نیست، پس از خرید تمام اطلاعات را پاک کنید و از یک آنتی‌ویروس کمک بگیرید.

بررسی سرعت عملکرد گوشی دست دوم

ویروس‌ها، پر بودن حافظه، قدیمی بودن مدل گوشی و تعدد برنامه‌های در حال اجرا، می‌توانند باعث کند شدن گوشی‌های همراه شوند.  قبل از هر چیزی وضعیت حافظه گوشی را بررسی کنید. هر چه گوشی‌ به روز‌تر باشند، سرعت عملکرد آن نیز بالاتر است.

چرا موبایل دست دوم بخرم؟ 

بله ! بدون شک ضایعات فناوری یا «زباله الکترونیکی» با این روند مصرف‌گرایی به ابعاد حماسی می‌رسد و روز به روز بدتر می‌شود. در گزارش اخیر سازمان ملل، جویس مسویا، مدیر اجرایی محیط زیست سازمان ملل، اعلام کرد که «بقای سیاره ما به این بستگی دارد که چگونه ارزش محصولات را با افزایش عمر آنها حفظ کنیم.»

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها