|
کدخبر: 330021

فروش محرمانه نفت | چرا همه را نامحرم می دانند؟

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده است که آمار دقیق و مشخصی از فروش نفت ایران ارائه نمی کنند.

اقتصاد فروش محرمانه نفت | چرا همه را نامحرم می دانند؟

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرده است که وزارت نفت هیچ آمار مشخصی از فروش نفت ارائه نمی دهد.

ماجرای تخفیف‌های بالا در فروش نفت ایران موضوع گزارشی بود که اواخر خردادماه (‌۳۰خرداد) آن را مورد بررسی قرار گرفت. گزارشی که البته با واکنش تند روابط‌عمومی وزارت نفت روبه‌رو شد و این وزارتخانه در جوابیه‌ای پر از تهمت و افترا با تاکید بر اینکه گزارش روزنامه بر مبنای «مفروضات غلط و دروغ‌های زهرآلود» است اعلام کرد تخفیف‌هایی که در فروش نفت انجام می‌شود کمتر از ارقامی است که اعلام می‌شود.

وزارت نفت در حالی اطلاعات فروش نفت را محرمانه اعلام می‌کند که مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید که او هم نمی‌داند به چه کسانی نفت فروخته می‌شود و با چه قیمتی! هرچند پیشتر محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دور اول نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفته بود که ۳۰درصد درآمد نفت در جریان جابه‌جایی‌ها از بین می‌رود، با این حال وزارت نفت حتی توضیحی که افکار عمومی را قانع کند هم به مقامات رسمی کشور نداده که دست‌کم آنها را قانع کند. گویا جز وزیر نفت، رییس‌جمهور و معاون اول و چند مقام دولتی بقیه کشور نامحرم بوده‌اند!

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری در این رابطه گفت: گروهی با نام دور زدن تحریم می‌گویند جاده را باز نکنیم، ما جاده فرعی ساختیم و روزانه یک میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه نفت را می‌برند. ما پرسیدیم به چه قیمتی می‌فروشید؟ ۱۵ تا ۳۰دلار در هر بشکه و میانگین ۲۰‌دلار در هر بشکه تخفیف می‌دهند. روزی یک میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه نفت ضربدر ۲۰دلار، یعنی اینکه روزانه ۲۶‌میلیون دلار از پول مردم ایران، کشاورزان و اعضای کمیته امداد به خریدار انحصاری نفت تخفیف می‌دهند.وی افزود: افتخار می‌کنند که روزی یک میلیون و ۳۰۰هزار بشکه نفت می‌فروشند، حال سوال من به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که چه کسانی نفت می‌فروشند؟ اسامی را اعلام کنید، می‌گویند اگر بگوییم دشمن متوجه می‌شود، به چه کسانی نفت را می‌فروشید؟ می‌گویند، اگر بگوییم مشتری منصرف می‌شود زیرا آمریکا اینها را رصد می‌کند.

قیمت-نفت

انصاری تاکید کرد: وقتی سوال می‌کنیم نفت را با چه قیمتی می‌فروشند؛ می‌گویند اینها محرمانه است، پول به کدام حساب واریز می‌شود؟ می‌گویند آمریکا بانک را تحریم کرده اما پول‌ها برمی‌گردد. از چه طریقی برمی‌گردد؟ می‌گویند، صرافی‌ها، صرافی‌ها متعلق به چه کسانی است؟ محرمانه است. بخش عمده پول کجاست؟ همه در یک کشور است.

آن کشور پول را می‌دهد؟ خیر، فقط می‌توانیم کالا وارد کنیم. کالا را چه کسی وارد می‌کند؟ باز هم نمی‌گویند.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: گروهی با نام دور زدن تحریم می‌گویند جاده را باز نکنیم، ما جاده فرعی ساختیم و روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را می‌برند. ما پرسیدیم به چه قیمتی می‌فروشید؟ ۱۵ تا ۳۰دلار در هر بشکه و میانگین ۲۰‌دلار در هر بشکه تخفیف می‌دهند. روزی یک میلیون و ۳۰۰‌هزار بشکه نفت ضربدر ۲۰‌دلار؛ یعنی اینکه روزانه ۲۶‌میلیون دلار از پول مردم ایران، کشاورزان و اعضای کمیته امداد به خریدار انحصاری نفت تخفیف می‌دهند. همزمان عبدالناصر همتی رییس اسبق بانک مرکزی هم در کلاب‌هاوس طی سخنانی اظهار داشت: سالانه حدود ۳۰‌میلیارد دلار برای دور زدن تحریم‌ها به ‌ویژه تحریم‌های نفتی هزینه می‌شود که از جیب مردم می‌رود. مبادلات تجاری کشور حدود ۱۵۰میلیارد دلار است که بین ۱۵ تا ۲۰‌درصد از این حجم، بابت هزینه دور زدن تحریم از بین می‌رود.او ادامه داد: گرچه دور زدن تحریم‌ها برای بقای اقتصادی قابل دفاع است اما هزینه‌های آن از جیب کسانی می‌رود که روزبه‌روز فقیرتر می‌شوند.

به دلیل تحریم، کالاهای کشور ازجمله نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی با تخفیف‌های بالایی فروخته می‌شود که این تخفیف، جدای از هزینه‌های لجستیکی، مالی، تبدیل ارز و… است که در جریان مناظرات انتخاباتی، توسط محمدباقر قالیباف مطرح شد. از آن ‌طرف، به علت همین تحریم‌ها فروشندگان کالا به ایران، روی کالاهای خود می‌کشند و هزینه‌های ثابت روی نقل ‌و انتقال پول و کالا موجب می‌شود واردات گران انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت فروش نفت در دوره روحانی و رییسی گفت: زمانی که ترامپ آمد و از برجام خارج شد، تحریم‌های سخت دوباره کلید خورد که همین موضوع موجب کاهش صادرات نفت ایران شد. ترامپ مدام می‌گفت می‌خواهد صادرات نفت ایران را صفر کند که البته نشد. در دوران کرونا تقاضای جهانی نفت به شدت کاهش پیدا کرد و به همین دلیل، صادرات نفت کمتر شد اما این موضوع، در سال ۹۹ پایان یافت.

به گفته همتی، از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ صادرات نفت افزایش یافت و به رقم یک میلیون بشکه در روز رسید و این روند تا زمانی که دولت سیزدهم بر سر کار بیاید، ادامه داشت.

منبع: جهان صنعت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها