|
کدخبر: 331090

وضعیت جدید خرید تضمینی گندم از کشاورزان | بهترین دروگر گندم کدام است؟

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی اعلام کرد که خرید تضمینی گندم در استان با افزایش ۹ درصدی روبرو است.

اقتصاد وضعیت جدید خرید تضمینی گندم از کشاورزان | بهترین دروگر گندم کدام است؟

اکبر رنجگران اعلام کرد که تا تاریخ ۲۳ تیرماه، بیش از ۵۰ هزار تن گندم توسط تعاونی‌های روستایی و شرکت غله در استان آذربایجان شرقی خریداری شده است. این میزان خرید، نشان دهنده افزایش ۹ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

رنجگران اظهار کرد: تاکنون که هنوز ابتدای فصل خرید است هشت هزار و ۳۶۵ تن گندم در شبکه تعاون روستایی استان خریداری شده که بیش از ۶ هزار تن آن به مراکز نگهداری حمل شده است.

وی افزود: با توجه به فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی خرید محصولات کشاورزی با محوریت گندم و کلزا در دستور کار سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی قرار گرفته و از اواخر خردادماه امسال خرید تضمینی گندم و کلزا توسط شبکه تعاون روستایی استان آغاز شده است.

وی با تاکید بر این‌ که خرید تضمینی محصولات راهبردی از راه‌های دستیابی به هدف شعار سال ۱۴۰۳ است گفت: در راستای تشویق کشاورزان به منظور ارائه محصولات خود به مراکز خرید امکانات، تسهیلات و نهاده‌های کشاورزی چون کود و سم در قالب کشاورزی قرارداری در طول سال در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رنجگران ادامه داد: بیشترین سطح کشت در استان به محصول گندم تعلق دارد و بیشترین بهره برداران بخش کشاورزی استان نیز گندمکاران هستند.

وی خاطرنشان کرد: گندم به عنوان راهبردی‌ترین محصول کشاورزی در تامین امنیت غذایی مردم به حساب می‌آید و نباید اجازه خروج آن از کشور را بدهیم.

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی گفت: این اداره در راستای جلوگیری از خروج گندم از کشور دوره‌های آموزشی برای عاملین این حوزه برگزار کرده است و مراکز خرید نیز در سراسر استان آماده برای خرید گندم از کشاورزان هستند.

بهترین دروگر گندم را بشناسید

دروگرها بر اساس دو معیار، یعنی نوع سوخت و مدل و نوع برش محصولات، دسته‌بندی می‌شوند. نوع سوخت دروگرها شامل بنزینی و دیزلی است. دروگرهای بنزینی از بنزین برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند و توان آن‌ها حدوداً ۵ تا ۱۵ اسب بخار است. این نوع دروگرها در برداشت محصولاتی مانند برنج، گندم، جو و سایر غلات استفاده می‌شوند.

از سوی دیگر، دروگرهای دیزلی از گازوئیل برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند و بیشتر در مزارع بزرگ کشت غلات مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از دروگرهای دیزلی باعث افزایش سرعت برداشت محصولات علوفه‌ای می‌شود. این نوع دروگرها به دو صورت استارتی و هندلی راه‌اندازی می‌شوند. همچنین، بر اساس مدل و نوع برش، دروگرها به دروگر دنباله بند تراکتور و دروگر خودگردان تقسیم می‌شوند. دروگرهای خودگردان به تنهایی قابل استفاده هستند و نیازی به اتصال به تراکتور ندارند.

چرا کشاورز باید از دروگر استفاده کند؟

دروگرها برای برداشت محصولات کشاورزی و کندن علف‌های هرز قبل از کاشت محصولات استفاده می‌شوند. یکی از مزایای استفاده از دروگر تراکتور این است که میزان ریزش دانه به حداقل خواهد رسید. به‌علاوه قیمت آن نسبت به کمباین کمتر است و در مزارعی که جای حرکت برای کمباین وجود ندارد، بهترین ابزار دروگر تراکتور خواهد بود. همچنین جابه‌جا کردن و متصل کردن دروگر به تراکتور یا جداکردن آن آسان است.

دروگر تراکتور در تهیه علوفه دام کاربرد زیادی دارد. برخی از انواع علوفه‌ها شامل شبدر، یونجه، ذرت خوشه دار و موارد دیگر می‌شوند. البته برخی علف‌ها مانند علف گندم، علف برمودا و چاودار هم در دامداری کاربرد دارند. درگذشته و زمانی که ابزارآلات کشاورزی تولید نشده بودند، چیدن علوفه‌ها برای دام به‌صورت دستی توسط خود دامداران یا کشاورزان انجام می‌شد که به‌شدت زمان‌بر و هزینه‌بردار بود. اما با وجود ابزارآلاتی مانند دروگر کار چیدن علوفه‌ها برای دام با سرعت بالاتر و هزینه کمتر انجام می‌شود. لازم به ذکر است که با برداشت محصولات و علوفه‌ها به‌وسیله دروگرها کیفیت آن‌ها در سطح بسیار بالا حفظ خواهد شد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها