|
کدخبر: 331775

تورم سرسام آور قیمت گوشت در دولت سیزدهم | ماهیچه گوسفندی چند شد؟

بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، تورم گوشت قرمز در سال‌های ۹۷ و ۱۴۰۲ به رکورد تاریخی رسید. قیمت گوشت قرمز در سال ۹۷ حدود ۹۰ درصد و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافت.

اقتصاد تورم سرسام آور قیمت گوشت در دولت سیزدهم | ماهیچه گوسفندی چند شد؟

بررسی نشان می‌دهد که قیمت گوشت در دولت احمدی‌نژاد بیش از ۳۴۰ درصد، در دولت روحانی ۳۰۹ درصد و در دولت رییسی ۷۵۹ درصد افزایش یافته است، اما عملکرد دولت‌ها در کنترل تورم گوشت هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

با توجه به میانگین قیمت گوشت گوسفندی ثبت شده در مرکز آمار، در شروع سال ۱۳۹۶ با حداقل دستمزد می‌شد ۲۵.۷ کیلوگرم گوشت گوسفندی خرید که حداقل دستمزد نیرو در پایان ۱۴۰۲ به ۹.۹ کیلوگرم کاهش یافت.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که تا پایان دولت سیزدهم نسبت سبد غذایی تعیین‌شده توسط وزارت رفاه به حداقل دستمزد، به ۵۲ درصد رسیده است.

جدول-تورم

ثبات بازار گوشت قرمز به چه معنا است؟

با توجه به اطلاعات منتشر شده، بازار گوشت قرمز به طور کلی ثابت مانده است و تنها گوشت بدون استخوان گوسفندی با افزایش ۱۵۰ هزار تومان روبرو شده است.

در سطح کشور گوسفند زنده به ازای هر کیلوگرم ۳۵۹ هزار تومان و ماهیچه گوسفندی در سطح بازار با نرخ ۶۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

بازار گوشت قرمز نیز در چند ماه اخیر وضعیت به نسبت با ثباتی داشته که این به معنی کاهش قیمت‌ها نیست. همچنان قیمت هر کیلو گرم گوشت گرم گوسفندی و گوساله بالا بوده که دولت سعی کرده با توزیع گوشت وارداتی یارانه دار بین ۳۱۵ تا ۴۵۰ هزار تومان اجازه ندهد این محصول پروتئینی از سفره مردم حذف شود.

در حال حاضر قیمت هر کیلو گرم گوشت گوسفندی بین ۵۰۰ تا ۹۳۰ هزار تومان و گوشت گوساله بین ۴۶۰ تا ۵۴۰ هزار تومان متغیر است. به گفته مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور، نرخ هر کیلو گرم گوسفند زنده بین ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به هفته گذشته افزایش قیمتی نداشته است.

گوسفند زنده

۳۵۹,۰۰۰

ران ممتاز گوسفندی

۹۱۹,۰۰۰

گوشت خورشتی گوسفند بدون استخوان و چربی

۶۵۵,۳۱۰

گوشت چرخ‌کرده مخلوط(ویژه تهران)

۳۵۷,۰۰۰

ماهیچه گوسفندی یک کیلوگرمی

۶۵۰,۰۰۰

بسته شقه گوسفندی(۱۰ کیلوگرمی)

۷۵۹,۰۰۰

راسته بدون استخوان گوسفندی

۹۰۰,۰۰۰

راسته مغز گوسفند سنگسر و شهمیرزاد

۶۵۵,۳۱۰

لاشه گوسفندی تنظیم بازار

۶۷۹,۰۰۰

دنبه گوسفند سنگسر و شهمیرزاد

۱۸۶,۹۶۰

قلوه‌گاه پاک‌شده گوسفندی

۵۰۰,۰۰۰

استیک گوشت ۹۵ درصد

۲۳۶,۰۰۰

خورشتی گوسفندی

۹۵۰,۰۰۰

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها