|
کدخبر: 332678

خبر بد درباره واردات ۵ هزار تن حبوبات | قیمت عدس، لوبیا و نخود چه تغییری کرد؟

طبق قانون، محصولات آسیب‌پذیر نباید در بنادر و گمرکات کشور باقی بمانند. با توجه به ماهیت فاسدشدنی حبوبات، ترخیص کامل این محصولات باید به‌طور کامل و بلافاصله پس از ورود به گمرک انجام شود. اما به گفته رئیس انجمن حبوبات کشور، حدود ۱۰ درصد از محموله‌های وارداتی از دی‌ماه سال گذشته در گمرکات معطل مانده و بخش قابل توجهی از آن‌ها دچار فساد شده‌اند.

اقتصاد خبر بد درباره واردات ۵ هزار تن حبوبات | قیمت عدس، لوبیا و نخود چه تغییری کرد؟

افزایش قیمت حبوبات در بازار کشور یکی از چالش‌های مهمی است که بر وضعیت این بازار تأثیر گذاشته است. به گفته داود لپه‌چی، تغییر در تخصیص ارز از نوع ترجیحی به نیمایی موجب افزایش ۳۰ درصدی قیمت حبوبات در بازار شده است.

بررسی میزان مصرف حبوبات در کشور نشان می‌دهد حدود ۳۰درصد حبوبات مصرفی در وارداتی است که عمده آن شامل نخود سیاه (باب لپه) و عدس است و از کشورهای «کانادا»، «روسیه»، «اتیوپی» و «هند» به کشورمان وارد می شود. از سوی دیگر سرانه مصرف حبوبات کشور حدود ۱۰ کیلوگرم است که سه کیلوگرم کمتر از متوسط مصرف جهانی این محصول است.

با توجه به اینکه در قانون ذکر شده ترخیص کالای فسادپذیر باید بدون تاخیر صورت گیرد، این سوال به وجود می‌آید که چرا ۵ هزار تن حبوبات در گمرکات کشور به مرحله فساد رسیده‌اند؟ در این خصوص رییس انجمن حبوبات کشور به این نکته اشاره می‌کند که حبوبات وارداتی جزو ۲۵ محصول فسادپذیر در نظر گرفته نشده‌اند و به همین دلیل در حال‌حاضر حدود ۵ هزارتن حبوبات وارداتی به ارزش حدود ۸ میلیون دلار در گمرکات کشور رسوب کرده و اجازه ترخیص به آنها داده نشده است و در معرض فساد قرار گرفته‌اند.

رئیس انجمن حبوبات ایران در نشست خبری درباره اینکه بخشی از این محموله فاسد شده است یا خیر گفت: با توجه به اینکه هنوز ترخیص نشده است نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد، اما پیش بینی می‌شود حدود هزار تن از این حبوبات فاسد شده باشد.

وی درباره اینکه برنامه ای برای افزایش بهره وری در تولید حبوبات در کشور و جبران کمبود تولید این محصول در داخل کشور گفت: تقریبا از تمام سطح زیر کشت موجود برای کشت حبوبات در کشور استفاده شده است اما با در نظر گرفتن کشت حبوبات به صورت دیم (به غیر از لوبیا) تولید این محصول بهره‌وری کمتری دارد.

لپه‌چی گفت: دولت باید از کشاورز حمایت قیمتی کند و مکانیزاسیون کشاورزی و تامین نهاده در این بخش را بالاتر ببرد‌، هنوز ماشین آلات ویژه برداشت در این حوزه کم است.

قیمت انواع حبوبات در بیست و دوم مرداد ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

 

نام محصول

قیمت محصول(تومان)

قیمت فله هر کیلوگرم(تومان)

عدس درشت ۹۰۰ گرمی

۸۱.۰۰۰

۶۹.۰۰۰

عدس ریز ۹۰۰ گرمی

۷۸.۵۰۰

۶۷.۰۰۰

لپه درشت ۹۰۰ گرمی

۹۲.۰۰۰

۷۱.۵۰۰

لپه ریز ۹۰۰ گرمی

۸۸.۵۰۰

۷۴.۰۰۰

لوبیا سفید ۹۰۰ گرمی

۸۷.۰۰۰

۷۵.۵۰۰

لوبیا قرمز جگری۹۰۰گرمی

۹۱.۰۰۰

۷۴.۰۰۰

لوبیا قرمز قلمی ۹۰۰ گرمی

۹۲.۵۰۰

۶۹.۰۰۰

نخود ۹۰۰ گرمی

۸۳.۰۰۰

۶۵.۵۰۰

نخودو لوبیا مخلوط ۹۰۰ گرمی

۹۷.۰۰۰

۶۹.۰۰۰

لیمو عمانی ۲۰۰ گرمی

۵۶.۰۰۰

۳۸.۵۰۰

سویا ۹۰۰ گرمی

۴۹.۵۰۰

۲۶.۵۰۰

جوبلغور و پوست کنده ۹۰۰ گرمی

۴۶.۰۰۰

۲۹.۰۰۰

گندم بلغور و پوست کنده ۹۰۰ گرمی

۴۵.۰۰۰

۲۸.۰۰۰

 
منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها