|
کدخبر: 333265

انتخابی سخت بین دو خودرو لاکچری | ام وی ام X۲۲ Pro یا فردا SX۵؟

ام وی ام X۲۲ Pro، یک کراس‌اوور اقتصادی از شرکت مدیران خودرو، و فردا SX۵، محصولی از شرکت فردا موتورز که فعالیت تولیدی‌اش به سال‌های اخیر برمی‌گردد، دو گزینه موجود در بازار خودروهای ایرانی هستند. با وجود تفاوت قیمت این دو خودرو، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

اقتصاد انتخابی سخت بین دو خودرو لاکچری | ام وی ام X۲۲ Pro یا فردا SX۵؟

انتخاب یک خودروی با کیفیت و اقتصادی در بازار کنونی ایران به یکی از چالش‌های بزرگ تبدیل شده است. اگر به خرید خودروی ایرانی فکر کنید، ممکن است قیمت مناسب‌تری پیدا کنید، اما معمولاً این خودروها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. از سوی دیگر، خودروهای وارداتی غالباً به صورت دست دوم و با کارکرد بالا در دسترس هستند و خودروهای صفر کیلومتر وارداتی نیز قیمت‌های بالایی دارند.

به همین دلیل، خودروهای اقتصادی مونتاژی معمولاً گزینه بهتری به شمار می‌روند، زیرا علاوه بر قیمت معقول، از سطح ایمنی و امکانات بهتری نسبت به خودروهای ایرانی برخوردارند.

ام وی ام X۲۲ Pro محصول محبوب و اقتصادی شرکت مدیران خودرو به شمار می‌رود که در بازارهای جهانی هم فروش بسیار خوبی را به واسطه ظاهر جذاب و امکانات قابل قبول تجربه کرده است. چند ماه پیش، فروش این کراس‌اوور کامپکت از یک میلیون دستگاه در سراسر جهان عبور کرد و در آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی، آسیا، آفریقا و کشورهایی از جمله مکزیک، شیلی، پرو، فیلیپین و عربستان سعودی توانست فروش و محبوبیت بالایی را کسب کند.

در مقابل فردا SX۵ کراس‌اوور میدسایز مونتاژی شرکت فردا موتورز است که نسل دوم آن برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به بازار چین معرفی شد و از اواخر سال ۱۳۹۹ روی خط تولید فردا موتورز قرار گرفته است. اگرچه SX۵ در مقایسه با محصول اقتصادی مدیران خودرو، قیمت بالاتری دارد و البته ابعاد خودرو نیز بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، اما ارزش خرید کدام یک از این دو کراس‌اوور چینی بیشتر است؟

مقایسه طراحی X۲۲ Pro و فردا SX۵

پس از توقف تولید ام وی ام X۲۲ مدیران خودرو در سال ۱۴۰۰، این شرکت کراس‌اوور اقتصادی خود را با ظاهر جدید در بازار ایران عرضه کرد که توانسته بود به پختگی و جذابیت لازم برسد. همین موضوع ام وی ام X۲۲ Pro را به یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای مدیران خودرو تبدیل کرد. چراغ‌های کشیده LED در بخش جلو و خطوط جذاب بدنه در قسمت جانبی به گفته بسیاری از خریداران، جذاب‌ترین قسمت‌های این خودرو به شمار می‌رود.

از سوی دیگر همان‌طور که اشاره شد، طراحی فردا SX۵ به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد و در اولین نگاه ممکن است کمی قدیمی به نظر برسد. جلوپنجره کوچک و چراغ‌های کوچک به همراه هدلایت، المان‌هایی هستند که از به‌روز نبودن طراحی کراس‌اوور فردا موتورز خبر می‌دهند.

چنین تغییرات مثبتی در داخل کابین X۲۲ Pro هم به چشم می‌خورد و با ورود به کابین این خودرو به هیچ عنوان احساس متریال کم‌کیفیت و اقتصادی نخواهید داشت. با ورود به داخل کابین فردا SX۵ هم نمایشگر کوچک با فریم بزرگ و قدیمی، تعدد بالای دکمه‌های فیزیکی به همراه آپشن‌هایی که حذف شدند و جای خالی دکمه‌های آن‌ها به چشم می‌خورد، شاید باب میل بسیاری از افراد نباشد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

اگرچه ام وی ام X۲۲ Pro محصولی اقتصادی است، اما به امکانات جذابی همچون کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی ترمز اضطراری، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، فرمان برقی دی‌کات، اتوهلد، ترمز پارک برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، کنترل فشار باد تایرها، سانروف و ورود و استارت بدون کلید مجهز شده است.

فردا SX۵ نیز از امکاناتی مانند کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، سانروف، دوربین دنده عقب، حالت رانندگی برفی، سنسور پارک عقب و پایش فشار باد تایرها بهره می‌برد. بنابراین به وضوح می‌توان فهمید که محصول مونتاژی فردا موتورز با وجود قیمت بالاتر، به‌غیر از حالت رانندگی برفی هیچ برتری دیگری نسبت به X۲۲ Pro در بخش امکانات رفاهی ندارد.

خرید X۲۲ Pro صرفه بیشتری دارد یا فردا SX۵؟

با توجه به اینکه عملکرد فنی هر دو خودرو تا حدودی شبیه به یک‌دیگر است، نمی‌توان تفاوت زیادی بین این دو خودرو قائل شد. البته محصول مونتاژی مدیران خودرو در حال حاضر با گیربکس دستی عرضه می‌شود و ممکن است چندان نسبت به SX۵ که گیربکس CVT اتومات دارد، باب میل افراد نباشد.

در بخش طراحی و امکانات رفاهی، می‌توان به صورت کامل برتری ام وی ام X۲۲ Pro را نسبت به رقیب خود درک کرد. با توجه به اینکه در زمان نگارش این گزارش، X۲۲ Pro در بازار با قیمت ۹۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما فردا SX۵ قیمتی برابر با یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان دارد، می‌توان گفت که محصول مونتاژی مدیران خودرو از ارزش خرید بالاتری نسبت به SX۵ برخوردار است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها