|
کدخبر: 333897

بازار خودرو در آستانه تصمیم ناگهانی دولت | خودرو ۸۰ درصد گران می شود؟

این روزها خرید و فروش خودرو در بازار به عدد صفر میل کرده، زیرا همگان در انتظار هستند تا تیم جدید وزارت صمت کار خود را به طور رسمی آغاز کند و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

اقتصاد بازار خودرو در آستانه تصمیم ناگهانی دولت | خودرو ۸۰ درصد گران می شود؟

در روزهای اخیر، مراسم تودیع و معارفه مسئولان دولت قبلی و دولت جدید در حال برگزاری است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به «سید محمد اتابک» واگذار شده است. در این میان، خرید و فروش خودرو در بازار به حالت تعلیق درآمده و به صفر رسیده است، زیرا همه منتظر تصمیمات تیم جدید وزارت صمت هستند.

وزیر صمت دولت چهاردهم درباره بازار خودرو گفته است: «ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم. برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودرو‌ها و وضعیت سوخت آن‌ها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم. این موضوع نیز قانون است و ان‌شاءالله با واردات موضوع رقابتی شدن را پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه خودروسازی باید به سمت خصوصی‌سازی شدن سوق پیدا کند.»

براساس گفته‌های وزیر جدید صمت، او تصمیم دارد تا واردات خودرو را حداقل در وضعیت فعلی ادامه دهد. همچنین برنامه‌هایی برای خصوصی‌کردن خودروسازان به اجرا در خواهد آمد. با وارد شدن بخش خصوصی به صنعت خودروسازی، تقاضا برای فروش خودروها با قیمت آزاد نیز افزایش خواهد یافت. «احمد نعمت‌بخش» دبیر انجمن خودروسازان در اظهارات روز گذشته خود، خواهان افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو شده است. بنابراین خودروسازان از هم‌اکنون به استقبال افزایش نرخ رفته‌اند.

در صورتی‌که تیم جدید وزارت صمت نیز تمایل چندانی به تصدی‌گری در خودروسازی و جبران ضررهای هنگفت از طریق اعطای وام و کمک نداشته باشند، اجازه افزایش قیمت‌ها و آزادسازی نرخ‌ها به خودروسازان داده خواهد شد. در واقع خودروسازان اجازه خواهند داشت تا خودروهایشان را به قیمت بازار بفروشند و از این طریق زیان‌های قبلی و فعلی خود را برطرف کنند.

اگر چنین تصمیمی گرفته شود و خودروهای داخلی با قیمت حاشیه بازار به معرض فروش گذاشته شوند، تورمی سهمگین بازار خودرو را در بر خواهد گرفت. همراه با افزایش شدید قیمت‌ها، بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان بازار خودرو را ترک خواهند کرد. در واقع با افزایش قیمت خودرو، تقاضا برای خرید این کالا کاهش می‌یابد و از این طریق توازن بین عرضه و تقاضا برقرار خواهد شد. با این حال افرادی که تاکنون مالک خودرو نبوده‌اند، با دشواری‌های بیشتری برای خرید خودرو در آینده مواجه خواهند شد.

خودرو-پیکاپ

ضررده‌ترین خودروهای بازار در تابستان ۱۴۰۳ را بشناسید

برخی خودروها هستند که برای چندماه یا چندفصل، در وضعیت کاهش قیمت قرار دارند. این اتومبیل‌ها در دسته ضررده‌ترین خودروهای بازار قرار می‌گیرند.

بازار خودرو ایران پس از انفجار شدید قیمت‌ها در سالیان گذشته، اکنون وارد مراحل فراز و فرود کوتاه‌مدت شده است. قیمت خودروها در این ماه افزایش می‌یابد اما ممکن است در ماه بعدی کاهش نرخ‌ها را شاهد باشیم. بااین‌حال برخی خودروها هستند که برای چندماه یا چندفصل، در وضعیت کاهش قیمت قرار دارند. این اتومبیل‌ها در دسته ضررده‌ترین خودروهای بازار قرار می‌گیرند.

خرید خودروهای ضررده در واقع باعث می‌شود تا ارزش سرمایه شما روزبه‌روز کاهش یابد، آن‌هم در شرایطی که خودروها در بازار ایران کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آیند. قیمت این خودروها در بازار آزاد نسبت به کارخانه کمتر است، بنابراین خرید این خودروها از بازار آزاد برای شما سود بیشتری را به همراه خواهد داشت. البته این شرایط مربوط به تابستان ۱۴۰۳ هستند و ممکن است در پاییز یا زمستان ۱۴۰۳، وضعیت متفاوتی را شاهد باشیم.

خودرو-پیکاپ-1

شماره یک، کی‌ام‌سی T۸، یکی از ضررده‌ترین خودروهای بازار اما محبوب!

پیکاپ محبوب و پرفروش کرمان‌موتور یعنی KMC T۸، یکی از خودروهایی است که خرید آن از کارخانه برای شما با ضرر چشمگیر همراه خواهد بود. این خودرو با قیمت تقریبی ۱.۷ میلیارد تومان توسط کارخانه فروخته می‌شود اما شما می‌توانید با پرداخت یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان، این پیکاپ را از بازار آزاد تهیه کنید.

دلیل اصلی این وضعیت، عرضه انبوه KMC T۸ به‌صورت اقساطی توسط کرمان‌موتور است. در واقع بسیاری از مشتریان این پیکاپ را به‌صورت اقساطی از کارخانه خریداری می‌کنند و دلیلی برای خرید آن از طریق بازار آزاد ندارند. به همین دلیل است که از مدت‌ها پیش، KMC T۸‌ در لیست ضررده‌ترین خودروهای بازار قرار دارد.

فونیکس-تیگو-۸

شماره دو، فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

دومین خودرو در لیست ضررده‌ترین خودروهای بازار، کراس‌اوور هیبریدی مدیران‌خودرو است. فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس به‌عنوان نخستین خودرو هیبریدی مونتاژ داخل، شروع موفقی داشت اما به‌تدریج محبوبیت نسخه دودیفرانسیل پرومکس باعث شد تا نسخه هیبریدی به حاشیه رانده شود. هم‌اکنون قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس در بازار آزاد ۷۰ میلیون تومان از نرخ کارخانه کمتر است. با آغاز ترخیص خودروهای جدید مدیران‌خودرو از بم و ورود آن‌ها به بازار، ممکن است بازهم قیمت این خودرو در بازار کاهش یابد.

زیان‌ده بودن فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس برای خریداران، دو دلیل عمده دارد. نخست آن‌که مشتریان با پرداخت بهایی مشابه، می‌توانند نسخه دو دیفرانسیل تیگو ۸ پرومکس را خریداری کنند که قابلیت‌های حرکتی بیشتری دارد. در سوی دیگر، عدم اطمینان نسبت به آینده خودروهای هیبریدی و برقی در ایران و همچنین زیرساخت ارائه خدمات به این خودروها،‌ باعث شده است تا مصرف‌کنندگان با احتیاط بیشتری در مورد خرید این خودرو تصمیم بگیرند.

خودرو-تیگارد

شماره سه، تیگارد X۳۵

کراس‌اوور جمع‌وجور تیگارد X۳۵ با اختلاف قیمت ۵۰ میلیون تومانی بین بازار و کارخانه، در دسته ضررده‌ترین خودروهای بازار تابستان ۱۴۰۳ قرار گرفته است. این کراس‌اوور توسط شرکت سانیار موتور پارسیان،‌ از زیرمجموعه‌های دیارخودرو به بازار عرضه می‌شود. تیگارد X۳۵ خودرویی ارزشمند در رده خودش محسوب می‌شود اما تیراژ اندکی دارد و کمپین‌های بازاریابی آن چندان گسترده نیستند.

در شرایطی که تولید، عرضه و قیمت‌گذاری ام‌وی‌ام X۵۵ پرو متوقف شده است، تیگارد X۳۵ نتوانست از عدم حضور رقیب قدرتمند خود استفاده کند و حتی قیمت آن در بازار از نرخ کارخانه نیز کمتر شده است. در این رده قیمتی، KMC X۵ هم‌اکنون بازار را به تسلط خودش درآورده است و از نبود ام‌وی‌ام X۵۵ پرو و بازاریابی ضعیف تیگارد X۳۵، بیشترین بهره را می‌برد.

منبع: دیجیاتو
  • علی ارسالی در

    هیچی ارزان نمیشه این تورمها همچنان ادامه دارد از رفاه و خدمت خبری نیست مردم کمرب ندها را باید محکم ببندند.

  • ناشناس ارسالی در

    به امید روزی که ملت مظلوم ایران از شر مافیای ابرانخودرو و سایپا خلاص بشن . لعنت الله علی قوم الظالمین.

  • یاحسین ارسالی در

    باکدوم کیفیت افزایش قیمت میخواداین شرکت بستش نیست این همه گرانی کیفیت زیرصفربه م ردم داره میندازه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها