|
کدخبر: 335132

اختصاصی گسترش نیوز؛

۱۰ پاسپورت بی ارزش دنیا در ۲۰۲۴ | ایران در چه رتبه ای قرار گرفت؟

بیشتر مردم درباره پاسپورت و اهمیت آن برای سفرهای خارجی آگاهی دارند و می‌دانند که بدون داشتن پاسپورت، سفر به کشورهای دیگر غیرممکن است. به طور طبیعی، با داشتن گذرنامه، اجازه عبور از مرزهای کشورهای دیگر را کسب می‌کنید. در این میان برخی افراد علاقه مند به دانستن ارزش پاسپورت خود هستند تا جایگاه پاسپورت کشورشان را در میان تمامی کشورها متوجه شوند. در این گزارش شما را با ضعیف ترین پاسپورت های جهان در سال جاری میلادی آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

اقتصاد ۱۰ پاسپورت بی ارزش دنیا در ۲۰۲۴ | ایران در چه رتبه ای قرار گرفت؟

پاسپورت به عنوان یک مدرک شناسایی رسمی، نقش حیاتی در سفرهای بین‌المللی ایفا می‌کند. اهمیت ارزشمندی پاسپورت به چندین عامل بستگی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

پاسپورت نشان‌دهنده تابعیت فرد و هویت قانونی او است که به کشورهای دیگر اجازه می‌دهد تا او را به عنوان شهروند معتبر شناسایی کنند. پاسپورت‌های معتبر و با اعتبار بالا، به دارندگان خود اجازه می‌دهند بدون نیاز به ویزا به بسیاری از کشورها سفر کنند،که این امر روند سفر را تسهیل می‌کند.

دارندگان گذرنامه می‌توانند در صورت بروز مشکلات در خارج از کشور، از خدمات کنسولی و حمایت‌های دیپلماتیک کشور خود بهره‌مند شوند. پاسپورت به عنوان یک مدرک امنیتی، به کشورها کمک می‌کند تا هویت افراد را تأیید کرده و از ورود افراد غیرقانونی و خطرناک جلوگیری کنند.

برخی پاسپورت‌ها به دلیل سیاست‌های بین‌المللی و روابط دیپلماتیک کشورها، از اعتبار و قدرت بیشتری برخوردارند، که این امر می‌تواند به منافع اقتصادی و فرهنگی کشورها کمک کند.

معیارسنجی پاسپورت ها در جهان

در نهایت، ارزش پاسپورت نه تنها به اعتبار آن بستگی دارد، بلکه به امکانات و فرصت‌هایی که برای سفر و تعاملات جهانی فراهم می‌کند نیز مرتبط است.

هدف از داشتن پاسپورت این است که به کشورهای دیگر نشان دهد شما شهروند قانونی کشور خود هستید. برخی پاسپورت‌ها از اعتبار بیشتری برخوردارند و به عنوان قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان شناخته می‌شوند، به طوری که دارندگان آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به ویزا به کشورهای مختلف سفر کنند. در مقابل، تعدادی از کشورها دارای پاسپورت‌های کم‌ارزش هستند که مزایای چندانی برای دارندگانشان به ارمغان نمی‌آورند. در ادامه، پایگاه خبری گسترش نیوز به چند نمونه از کشورهای دارای بی‌ارزش‌ترین پاسپورت‌ها اشاره کرده است.

در این بخش به ۱۰ مورد از ضعیف ترین پاسپورت های حال حاضر دنیا اشاره خواهیم کرد و اطلاعات کلی راجع به هریک را ذکر می کنیم.

پاکستان

۱. پاکستان

پاکستان در لیست ضعیف ترین و بدترین پاسپورت های جهان جای دارد که عللی نظیر دولت ضعیف، فقر و موارد دیگر در مجموع سبب شکل گیری این امر شدند. به طور کلی، پاسپورت پاکستان به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی خاص، محدودیت‌هایی را برای سفرهای بین‌المللی ایجاد می‌کند، اما همچنان فرصت‌هایی برای سفر فراهم می‌آورد.

۲. اریتره

اگرچه اریتره در مقایسه با برخی کشورهای دیگر امتیاز سفر بهتری دارد، اما رتبه کلی آن رضایت‌بخش نیست. این کشور از نظر امنیت و شرایط اقتصادی وضعیت مناسبی ندارد. دارندگان پاسپورت اریتره می‌توانند به ۱۰ کشور، از جمله غنا و بنین، بدون نیاز به ویزا سفر کنند. همچنین، این پاسپورت امکان دسترسی به ۳۹ کشور دیگر با ویزای ورودی، از جمله بولیوی، ایران و سورینام، را فراهم می‌آورد.

۳. سوریه

جنگ داخلی و درگیری‌های مسلحانه در سوریه باعث ایجاد شرایط ناامنی و بی‌ثباتی در کشور شده است، که بر اعتبار پاسپورت تأثیر گذاشته است. فعالیت‌های تروریستی و وجود گروه‌های افراطی در منطقه، باعث نگرانی‌های امنیتی برای کشورهای دیگر شده و به همین خاطر، بسیاری از کشورها برای ورود به خاک خود، به دارندگان پاسپورت سوریه ویزا می‌دهند.

پاسپورت-عراق

۴. عراق

به دلیل اینکه تروریسم یک تهدید همیشگی محسوب می‌شود، پاسپورت کشور عراق به عنوان دومین گذرنامه بی‌ارزش در دنیا شناخته می‌شود. علاوه بر این، بی‌ثباتی سیاسی، فقر و مسائل اجتماعی پیچیده نیز به تضعیف اعتبار پاسپورت عراق کمک کرده‌اند. با پاسپورت عراق، تنها می‌توان به ۲۹ کشور بدون ویزا سفر کرد. کشورهایی مانند کیپ‌ورد، کومور، جیبوتی، گینه بیسائو، لائوس، لبنان، ماداگاسکار، مالزی، ایران، مالدیو، موریتانی، موزامبیک، پالائو، ساموآ، سیشل، سریلانکا، تانزانیا، تیمور شرقی، توگو، ترکیه، تووالو، اوگاندا و یمن از جمله مناطقی هستند که اجازه ورود بدون ویزا را به مردم عراق می‌دهند.

۵. افغانستان

پاسپورت کشور افغانستان در زمره ضعیف‌ترین گذرنامه‌ها قرار دارد. تحولات سیاسی، درگیری‌ها و ناآرامی‌های داخلی واقعیت‌هایی هستند که این کشور با آن‌ها روبروست و به همراه مسائل جاری مربوط به تروریسم، روابط دیپلماتیک افغانستان را به شدت محدود کرده است. این روابط محدود به معنای آن است که دارندگان پاسپورت افغانستان تنها می‌توانند به تعداد بسیار کمی از کشورها بدون ویزا سفر کنند و برای برخی مقاصد در آفریقا و دیگر نقاط جهان، مانند مالدیو، پالائو و تووالو، نیاز به ویزا در هنگام ورود دارند.

۶. یمن

جنگ‌های پی‌درپی در یمن منجر به قحطی و ناآرامی‌های داخلی در این کشور شده است، که به نوعی بر رتبه‌بندی پاسپورت یمن تأثیر گذاشته است. دارندگان پاسپورت یمن می‌توانند به ۹ کشور، از جمله سودان و مالزی، بدون ویزا سفر کنند. همچنین، این پاسپورت دسترسی به ویزای ورودی برای ۳۳ کشور را فراهم می‌آورد. هرچند که اتحادیه اروپا و بریتانیا پاسپورت‌های یمن را به رسمیت می‌شناسند، اما ورود دارندگان این پاسپورت‌ها به این کشورها مستلزم داشتن ویزای معتبر قبل از ورود است.

پاسپورت-فلسطین

۷. فلسطین

به دلیل وضعیت سیاسی خاص فلسطین، این پاسپورت در بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته نمی‌شود، که این امر می‌تواند مانع از سفرهای بین‌المللی شود. برای ورود به اکثر کشورهای غربی و بسیاری از کشورهای دیگر، دارندگان پاسپورت فلسطین معمولاً نیاز به ویزا دارند که فرآیند دریافت آن می‌تواند دشوار باشد.

۸. لیبی

سیاست‌های کشور لیبی تحت نظام دیکتاتوری اداره می‌شود و بی‌ارزشی پاسپورت آن به بی‌ثباتی دولت و نگرانی‌های امنیتی مربوط می‌شود. دارندگان پاسپورت لیبی تنها می‌توانند به ۴۰ کشور بدون ویزا سفر کنند که بیشتر این کشورها در قاره آفریقا واقع شده‌اند. کشورهایی مانند کلمبیا، بورکینافاسو، کامبوج، گرجستان، کومور، کوبا، جیبوتی، گینه بیسائو، ایران، اندونزی، کره جنوبی، لائوس، لبنان، ماکائو، اردن، ماداگاسکار، مالدیو، موزامبیک، رواندا، سیشل، سومالی، سریلانکا، نپال، زیمباوه، ویتنام، اوگاندا، توگو، تیمور شرقی و تانزانیا به دارندگان پاسپورت لیبی ویزا ارائه می‌دهند.

۹. سومالی

سومالی یکی از کشورهای قحطی‌زده محسوب می شود که در سال‌های اخیر درگیر جنگ‌های داخلی متعددی بوده است. از این رو، پاسپورت این کشور اعتبار اندکی دارد و شهروندان آن تنها می توانند به ۳۲ کشور در جهان سفر کنند.

۱۰. کره شمالی

از آنجا که بیشتر مردم کره شمالی اجازه خروج از کشورشان را ندارند، پاسپورت این کشور به ندرت صادر می‌شود. در نتیجه، سفر به خارج از کره شمالی برای اکثر افراد غیرممکن است. برای سفر به خارج، نیاز به اجازه رهبر عالی کره شمالی وجود دارد و معمولاً این سفرها به منظور کار انجام می‌شوند. با وجود محدودیت‌های شدید دولت، دارندگان پاسپورت کره شمالی می‌توانند بدون ویزا به سورینام، گویان، جمهوری قرقیزستان و برخی مناطق خاص در دریای کارائیب دسترسی داشته باشند.

پاسپورت-ایران-1

ارزش پاسپورت ایران چقدر است؟

طبق آخرین آمار، پاسپورت ایران از اعتبار بالایی برخوردار نیست و به عنوان یکی از بی‌ارزش‌ترین گذرنامه‌ها دسته‌بندی می‌شود. با داشتن این پاسپورت، ایرانیان می‌توانند به ۴۴ کشور سفر کنند. دارندگان پاسپورت ایرانی مجازند بدون ویزا به کشورهایی مانند ارمنستان، گرجستان، مالزی، قزاقستان، لبنان و ترکیه سفر کنند. اما باید توجه داشت که مدت زمان اقامت در هر یک از این کشورها متفاوت است.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه مسکن و آخرین تحولات در بازار اجاره، سرویس راه و مسکن پایگاه خبری گسترش نیوز را دنبال کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها