|

این افراد قید وام ودیعه مسکن را بزنند

وام ودیعه مسکن که به منظور کاهش فشار اجاره‌بها بر مستاجران تصویب شده، شامل حال زنان زیر ۳۵ سال و مردان زیر ۴۵ سال نمی‌شود! در حالی که در حال حاضر، تعداد زیادی از مجردها، به ویژه در شهر تهران، به همراه سرپرستان خانوار، با افزایش هزینه‌های اجاره مواجه هستند.

اقتصاد این افراد قید وام ودیعه مسکن را بزنند

وام ودیعه مسکن یکی از تسهیلاتی است که دولت در سال‌های اخیر به منظور حمایت از مستاجران تصویب کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بانک‌ها چندان تمایلی به پرداخت این تسهیلات ندارند و همچنین همه مستاجران نمی‌توانند از مراحل غربالگری این وام عبور کنند.

بنا بر گفته احمد خادمیان، مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی، در اردیبهشت ۱۴۰۳ و طبق آخرین آمار در دسترس، تا کنون یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفر در سامانه em.mrud.ir ثبت‎‌نام کرده‌اند که از این تعداد، یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر واجد شرایط دریافت وام شناخته شده‌اند.

همچنین به گفته خادمیان، یک میلیون و ۳۳ هزار و ۳۵ نفر برای دریافت این وام به بانک‌ها معرفی شده‌اند و از این تعداد ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر این وام را دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهد این وام تنها به ۳۰ درصد از واجدان شرایط پرداخته شده است.

در ابتدا درخواست کننده، باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد. در این بین زنان مجرد بالای ۳۵ سال که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست هستند نیز می توانند جهت دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کنند.

همچنین مردانی که در گذشته، سرپرست خانواده بوده‌اند، اما در حال حاضر به‌دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد هستند نیز مشمول دریافت تسهیلات کمک ودیعه قرار می‌گیرند.

متقاضی وام باید اجاره‌نامه رسمی داشته باشد یا اجاره‌نامه او در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت و کد رهگیری دریافت کرده باشد. قرارداد اجاره متقاضی وام نیز باید حداقل تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن معین شده باشد.

وام-مسکن

جویندگان مجرد کار در شهرهای بزرگ از وام ودیعه مسکن بی‌نصیب مانده‌اند

همان‌طور که بیان شد این تسهیلات همه افراد جامعه را در بر نمی‌گیرد و مجردهای زیر ۳۵ سال تحت هیچ شرایطی قادر به دریافت وام ودیعه مسکن نیستند.

این در حالی‌ست که امکانات آموزشی، رفاهی و شغلی غالبا در کلانشهرها به‌ویژه تهران جمع شده و به همین دلیل افراد مجرد بیشماری نیز در این شهرها ساکن هستند که همپای سرپرست خانوارها با تورم اجاره‌بها دست و پنجه نرم می‌کنند.

بررسی آگهی‌های اجاره خانه نیز حاکی از درخواست بالایی از خانه‌های مجردی‌ست که مستاجران آنها به‌دنبال به اشتراک گذاشتن خانه خود در ازای پرداخت نیمی از اجاره‌بها هستند!

منبع: تجارت نیوز
کدخبر: 335329

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    آخرین اخبار

    سایر رسانه ها