|

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

با سرمایه گذاری در این حوزه پول پارو کنید! | حداکثر قیمت هر شتر برای پرورش چقدر است؟

سرمایه گذاری در حوزه هایی که کمتر به آن پرداخته شده است و سودآور است، همیشه توصیه شده است. پرورش شتر یکی از این حوزه ها است که میلیاردها تومان پول در آن خوابیده است. پرورش شتر برای اغلب کشورهای همسایه می تواند بازار کار خوبی باشد و صادرات را برای شما به ارمغان بیاورد. در این گزارش به حداکثر هزینه و میزان سودآوری این سرمایه گذاری می پردازیم.

اقتصاد با سرمایه گذاری در این حوزه پول پارو کنید! | حداکثر قیمت هر شتر برای پرورش چقدر است؟

پرورش شتر در ایران از گذشته سودآوری داشته است و بنابراین همواره ارزش سرمایه گذاری دارد. در هفته جهانی سرمایه گذار هستیم و برای اینکه به عنوان یک سرمایه گذار بتوانیم هوش اقتصادی بالایی داشته باشیم، باید برنامه ریزی کنیم که بازار در آینده چه نیازهایی خواهد داشت تا ما در همان مسیر سرمایه گذاری کنیم. در مورد پرورش شتر در حال حاضر میزان تولید از تقاضا کمتر است و به همین دلیل پتانسیل خوبی برای ورود به این کسب و کار است. برای ورود به این حوزه می توان واحدی برای فرآوری محصولات شتر، مثل پشم، گوشت و فرآورده‌های لبنی راه‌اندازی کرد.در حال حاضر هیچ واحد استاندارد و شناخته‌  شده‌ ای در این زمینه در کشور وجود ندارد.

یک سرمایه گذار آینده نگر در این حوزه می تواند با ارائه بسته‌ بندی‌ های جذاب، بازار صادرات گوشت شتر را به انحصار خود درآورد. همسایگان جنوبی، شرقی و غربی که در فرهنگ بومی خود از گوشت شتر استفاده می‌ کنند و همچنین همسایگان شمالی مثل روسیه به دلیل داشتن اقلیم سرد ، بازار مناسبی برای مصرف گوشت شتر دارند. از طرفی با توجه به سرمای دائمی در این مناطق، امکان پرورش شتر در آن‌ محدود است. بنابراین، این یک فرصت خوب برای افرادی است که به دنبال شروع یک فعالیت موفق هستند. به همین بهانه خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در این گزارش به بررسی هزینه های مربوط به پرورش شتر و همچنین قیمت فراورده های مربوط به شتر پرداخته است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

پرورش-شتر

پرورش شتر چقدر هزینه نیاز دارد؟

همان طور که اشاره کردیم پرورش شتر سودآوری خوبی دارد و چون هنوز بازار رقابت در آن داغ نشده است، می توانید با کمک متخصصان این حوزه، ورود موفقی داشته باشید. هزینه‌های پرورش شتر در پاییز ۱۴۰۳ با توجه به نوع و مقیاس فعالیت (مثل پرورش شتر پرواری یا داشتی) متفاوت است، اما به‌ طور کلی سرمایه‌ گذاری اولیه برای یک طرح پرورش ۵۰ شتر می‌تواند بین ۱.۶ تا ۱.۷ میلیارد تومان باشد. این هزینه شامل هزینه‌های زیرساخت، تجهیزات، خرید شترها، هزینه‌های خوراک و دستمزد است. برخی از هزینه‌های اولیه شامل حدود ۱۴۹ میلیون تومان برای تجهیزات و ۱۴۳ میلیون تومان برای سرمایه در گردش است. پرورش شتر می‌تواند سودآوری خوبی داشته باشد؛ برای مثال، در یک دوره ۵۰ شتری، میزان فروش سالانه می‌تواند تا حدود ۳ میلیارد تومان برسد. همچنین، نسبت سود خالص به سرمایه ثابت در چنین طرح‌ هایی حدود ۳۳ تا ۴۳ درصد است.

مزایای پرورش شتر چیست و هزینه ها شامل چه مواردی است؟

پرورش شتر در پاییز ۱۴۰۳ به دلیل ظرفیت اقتصادی و مزایای زیست‌ محیطی، به‌ ویژه در مناطق خشک و نیمه‌ خشک ایران، بسیار جذاب است. با این حال، هزینه‌ ها بسته به ظرفیت، تجهیزات و مکان پرورش متفاوت است. برای یک طرح پرورش شتر با ظرفیت ۵۰ شتر، سرمایه اولیه لازم حدود ۱.۶ تا ۱.۷ میلیارد تومان است. این سرمایه شامل هزینه‌های ثابت مثل خرید تجهیزات، تأسیسات و سرمایه در گردش برای خوراک و هزینه‌ های اجرایی است. از طرفی آماده سازی تجهیزات اولیه مثل آبشخورها و محل نگهداری شترها نیز باید در نظر گرفته شود و هزینه این بخش حدود ۱۴۷ میلیون تومان تخمین زده شده است. هزینه‌های جاری پرورش شتر، شامل هزینه‌ های تغذیه، آب و انرژی، دستمزد پرسنل و درمان شترها است. برای مثال، هزینه‌های انرژی و ارتباطات مانند سوخت، برق و آب حدود ۴۲ میلیون تومان برآورد شده است.

پرورش شتر محصولات متنوعی مثل شیر، گوشت، پشم و پوست را تولید می کند. شتر می‌تواند روزانه حدود ۴ تا ۸ لیتر شیر تولید کند که در برخی مواقع تا ۱۲ لیتر هم افزایش می‌ یابد. همچنین گوشت شتر به دلیل پروتئین بالا و چربی کمتر ارزش اقتصادی دارد. به عنوان مثال، فروش سالانه در یک مزرعه ۵۰ شتری تا ۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود. همچنین شترها به دلیل سازگاری با شرایط محیطی سخت و نیاز کم به آب و علوفه، هزینه نگهداری نسبتاً کمتری دارند. محصولاتشان، به‌ویژه گوشت و شیر، بازار خوبی دارند و از نظر تغذیه‌ای برای سلامت مفید هستند.

بنابراین، اگرچه هزینه‌های اولیه نسبتاً بالاست، اما به دلیل سودآوری بالا، به‌ویژه در مناطقی که شرایط پرورش شتر فراهم است، سرمایه‌گذاری در این حوزه جذابیت بالایی دارد.

قیمت گوشت شتر در بازار

لیست قیمت گوشت شتر

قیمت(تومان)

گوشت تازه بچه شتر لخم (۵ بسته ۱ کیلویی همراه با یخدان)

۳٬۵۷۵٬۰۰۰

گوشت بچه شتر با استخوان(۵ بسته ۱ کیلویی همراه با یخدان )

۳٬۱۷۵٬۰۰۰

گوشت شتر

۸۵۵٬۰۰۰

گوشت شتر چرخ کرده(یک کیلویی)

۶۷۵٬۰۰۰

مغز شتر

۲۰۰٬۰۰۰

قلم شتر

۸۵٬۰۰۰

گوشت خورشتی شتر

۷۸۰٬۰۰۰

مغز ران شتر

۷۵۹٬۰۰۰

قلم شتر

۱۸۹٬۰۰۰

مغز قلم شتر

۴۸۰٬۰۰۰

چرخ کرده شتر

۷۸۰٬۰۰۰

زبان شتر (۶۵۰ گرمی)

۴۵۰٬۰۰۰

قلم شتر (۵ کیلوگرم)

۴۹۵٬۰۰۰

کدخبر: 337323 سارا سمیع شمس

ارسال نظر