|

چالش های مهم در مسیر صادرکنندگان | قوانین خلق الساعه تراز تجاری را منفی کرد

نشست‌خبری به مناسبت روز ملی صادرات با حضور اصحاب رسانه و محمد علی دهقان دهنوی معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه و تجارت ایران در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی در حال برگزاری است.

اقتصاد چالش های مهم در مسیر صادرکنندگان | قوانین خلق الساعه تراز تجاری را منفی کرد

محمد علی دهقان دهنوی معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه و تجارت ایران در نشست خبری به مناسبت روز ملی صادرات گفت: امسال بیست و هشتیم سال تقدر از صادرکنندگان را در پیش داریم و این مراسم با حضور رئیس جمهور هم اتفاق خواهد افتاد. فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه از طریق نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی انجام می شود و از سال گذشته کمیته ارزیابی و انتخاب تشکیل شده است. براساس مصوبات کمیته امسال در ۴۰ گرو کالایی، ۵ گروه فناورانه و ۵ گروه خدمات ارزیایی صادرکنندگان نمونه انجام خواهد شد.

وی افزود: شروع ارزیابی متقاضیان از ۱۶ مهر شروع شده و در ۲۹ مهر ما صادرککمدگان برگزیده معرفی شده و از آن ها تقدیر می شود. امسال ۳ بخش ویژه هم اضافه شده است، یک شرکت که بالاترین میزان رشدصادرات را داشته انتخاب می شود، یک شرکت با بیشترین بازارهای صادرات انتخاب می شود و یک صادرکننده هم به عنوان بهترین عملکرد در رفع تعهدات ارزی انتخاب خواهد شد. همچنین مدال اورندگان ممتازی که ۵ سال به صورت متوالی انتخاب شده باشند، تقدیر به عمل خواهد آمد و همچنین افرادی که ۸ سال به صورت متوالی برگزیده شده باشند، دیپلم افتخار ارائه خواهد شد.

دهقان دهنوی اشاره کرد: واردات کشور در سال گذشته ۹/۸ درصد افزایش یافته است‌. با توجه به ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد هنوز پتانسیل بیشتر از این اعداد در کشور وجود دارد. در شش ماهه سال جاری تا الان، در حوزه صادرات از نظر ارزش ۶ و نیم درصد رشد داشتیم. چین، عراق، امارات متحده، ترکیه و عربستان۷۵ درصد مقاصد صادراتی ما در کشور را شامل می شوند. ۳۲ و نیم میلیون دلار ارزش صادرات ما براورد شده است.

وی ادامه داد: عملکرد سال گذشته و دلیل اینکه چرا تراز تجاری ما منفی شده است، یکی از ان هت کاهش قیمت های جهانی بود که ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش داشته است و از نظر ارزشی تراز را منفی کرد. افت ۵/۳ میلیارد دلاد نیز کاهش صادرات گاز را داشتیم. اگر ما میخواهیم از دام صادرات مواد خام و نیمه خام خارج شویم باید تولید را بالا برده و تامین مالی در تولید را بالا ببریم. ماده خام را نباید در همین حالت در کشور نگه داشت یعنی یا باید صادر شود و یا در جهت تولید مصرف شود تا سرمایه ارزی کشور را بالا ببرد.

دهقان دهنوی اشاره کرد: ایجاد محدودیت برای همه صادرکنندگان به دلیل تخلفات برخی صادرکنندگان، ایجاد قوانین خلق الساعه، ایجاد قوانینی که ضد و نقیض هم هستند و مراجع مختلف تصمیم گیری که برخی از آن ها اصلا صلاح دخالت را نداشته باشند، باعث ایجاد چالش برای صادرکنندگان شده است.

کدخبر: 337745 سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

آخرین اخبار