|

ضرب العجل دولت برای بهبود حقوق کارمندان و بازنشستگان تأمین اجتماعی

بازرس کانون عالی کشور، به مشکلات گذشته در پرداخت مستمری بازنشستگان اشاره کرد و اظهار داشت که در مدیریت قبلی، مستمری‌ها به‌صورت نامنظم و با تأخیر پرداخت خواهد شد.

اقتصاد ضرب العجل دولت برای بهبود حقوق کارمندان و بازنشستگان تأمین اجتماعی

 عبدالحمید عبائی حسنی، ابراز امیدواری کرد که با تغییرات در سازمان تأمین اجتماعی، این روند بهبود یابد و پرداخت‌ها حتی در روزهای تعطیل به‌طور منظم انجام شوند.

عبائی حسنی، رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان خوزستان، همچنین اعلام کرد که استان خوزستان با ۲۴۵ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی، بسیاری از این افراد سال‌های عمر خود را در مناطق جنگی گذرانده‌اند. او تأکید کرد که این بازنشستگان نیاز بیشتری به خدمات درمانی و مراقبت دارند و پرداخت حق مناطق جنگی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

او بر ضرورت افزایش حقوق بازنشستگان تأکید کرده و خواستار اجرای مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی شد تا سبد معیشتی برای افزایش سالانه حقوق بازنشستگان بر اساس سه‌جانبه‌گرایی تعیین گردد و مشکلات این قشر کاهش یابد.

عبائی حسنی همچنین بر لزوم اجرای صحیح متناسب‌سازی حقوق بدون پیچیدگی‌های اضافی تأکید کرد و از عدم پرداخت ۲۵ درصد باقی‌مانده از متناسب‌سازی و معوقات سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انتقاد کرد. 

او به بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و خواستار کاهش دخالت دولت در امور تأمین اجتماعی و بازپرداخت این بدهی‌ها به‌منظور بهبود متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان شد. در پایان، او خواستار همسان‌سازی عیدی بازنشستگان با کارکنان شاغل و حذف ۲ درصد کسر از حقوق آن‌ها شد.

سن-بازنشستگی-دو

پیشتر داود منظور، رئیس سابق سازمان برنامه‌ و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «بازنشستگان عزیز! الوعده وفا؛ خبرهای خوشی در راه است. با عنایت به تصویب آئین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه روز یکشنبه (۳ تیرماه) هیات دولت، در روزهای آینده مبلغی به‌صورت علی‌الحساب در وجه بازنشستگان گرامی پرداخت خواهد شد تا پس از صدور احکام متناسب‌سازی، تسویه قطعی به عمل آید.

منابع مالی موردنیاز برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق‌های دولتی از محل افزایش یک درصد مالیات ارزش‌افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

همچنین برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خو را به تأمین اجتماعی پرداخت کند تا همسان‌سازی اجرایی شود.

تازمانی که آیین نامه تنظیم وابلاغ نشود، تمامی محاسبات افراد حدس وگمان است وبه احتمال زیاد ملاک محاسبه میانگین حقوق مشمول کسور شاغل مشابه در هر طبقه / گروه در هر دستگاه ملاک عمل قرارخواهد گرفت.

فرض کنیم بازنشسته مدیر مدرسه باطبقه ۱۲ و گروه ۱۶ شاغل مشابه اش به صورت میانگین حکم همکار شاغل فوق باشد. در اینصورت ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل فوق به شرح ذیل خواهد بود.

جمع حکم = ۲۶۱۶۵۶۴۵۷

کسر می شودعایله و اولاد و مناطق کمتر توسعه یافته جمعابه مبلغ =۳۶۱۵۹۱۰۱

حقوق مشمول کسورحکم فوق = ۲۲۵۴۹۷۳۵۶

۹۰ درصد حقوق مشمول کسور فوق= ۲۰۲۹۴۷۶۲۰ می باشد.

حکم بازنشسته مدیر قبل از۱۴۰۰ با سی سال سابقه و گروه ۱۶ یا طبقه ۱۲ درحال حاضر مساوی ۱۵۲۰۱۱۷۹۲ می باشد.

تفاوت حقوق بازنشسته باشاغل فوق مساوی :

۲۰۲۹۴۷۶۲۰ منهای ۱۵۲۰۱۱۷۹۲ میباشد که حاصل ۵۰۹۳۵۸۲۸ ریال می باشد.

۴۰ درصد تفاوت حقوق مشمول کسور شاغل با بازنشسته فوق مساوی با ۲۰۳۷۴۴۳۱ ریال است.

بنابراین ملاک کل حکم شاغل نیست.

منبع: نبض بازار
کدخبر: 337944

ارسال نظر