|

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز:

پیش بینی درباره آینده طلا | حباب سکه وجود ندارد! | جنگ روانی امارات بر قیمت طلا اثر دارد؟

کاووسی کارشناس اقتصادی گفت: اثرات سیاسی جنگ ها منجر به افزایش قیمت در بازار طلا می شود و زمانی که این اتفاق می افتد، بانک‌های مرکزی به دنبال ذخیره کردن طلا می روند. بازار الان با توجه به التهابی که در آن وجود دارد، هرآن ممکن است مثلاً اسرائیل ایران را مورد هدف قرار دهد و بعد دوباره ایران اسرائیل را بزند، این کاهش التهاب را نخواهیم داشت. قیمت ها پایین تر از این حدی که الان بالا رفته است، نخواهد آمد.

اقتصاد پیش بینی درباره آینده طلا | حباب سکه وجود ندارد! | جنگ روانی امارات بر قیمت طلا اثر دارد؟

گسترش نیوزسارا سمیع شمس: جهش بی سابقه قیمت طلا در هر انس طلا در بازارهای جهانی کاملا بی سابقه بوده است و از یک سمت هم قیمت دلار در بازار آزاد صعود سرسام آوری به خود گرفته است و این ۲ اثر همچون گذشته منجر به صعود غیر منتظره قیمت طلا در بازار داخلی شده اند. همچنین تنش های منطقه ای هنوز برطرف نشده است و ریسک های سیاسی نیز به قوت خود باقی هستند. اما ادعای امارات درباره جزایر کاملا ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، هر چند جریان تازه ای نیست اما با واکنش های زیادی روبرو شده است.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی به بررسی اثر عوامل مختلف بر بازار طلا پرداخته است که در ادامه این مطلب می خوانیم.

یوسف-کاووسی

بین ایران و امارات جنگ خواهد شد؟

یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: بازار طلا همواره متاثر از موارد متعددی است که بحث جزایر ایرانی و ادعای امارات در آن گم است. بحث جزایر ایرانی یک موضوع کهنه و دیرینه‌ای است که هر چند صباحی، در مجمعی یک باز از موضع ضعف از طرف ایران می خواهند به کشور فشار وارد کنند و از طرفی دیگر وقتی ایران در نقطه قوت است، نیز با هدف تضعیف آن می خواهند از این اهرم استفاده کنند. این قبیل اتفاق ها اصلا به بازار طلا ارتباطی پیدا نمی کند چون هیچ موقع جنگی در این مسائل رخ نخواهد داد.

وی افزود: اثرات سیاسی جنگ ها منجر به افزایش قیمت در بازار طلا می شود و زمانی که این اتفاق می افتد، بانک‌های مرکزی به دنبال ذخیره کردن طلا می روند. بانک‌های امریکایی‌ اخیرا به سمت ذخیره طلا رفته اند همچنین هند از گذشته این اقدام را داشته است و روسیه و چین هم ذخیره طلا را در برنامه های خود داشته اند. تمام این اتفاقات دراثر، واکنش های بعد از جنگ اوکراین، غزه و لبنان است. از طرفی آمدن ترامپ هم یک موضوعی است که کشورها به آن واکنش نشان می دهند و ممکن است در آینده جنگ‌های بیشتری رخ دهد.

تسلط دلار به مرور از بین می رود

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دلار نیز به مرور در حال از دست دادن در هارمونی و هژمونی خود است و این اتفاق ممکن است تا ۲۰ تا۳۰ سال آینده طول بکشد. طلا چون یک دارایی فیزیکی است و دارایی فیزیکی هم به هر ترتیب ارزش خودش را دارد. الان دارایی‌های مجازی را اگر نگاه کنید، می بینید که در یک زمان شدیدا بالا می رود و در زمانی نیز شدیدا زمین می خورد، چون پشتوانه برای آن ها وجود ندارد. اما در مورد بازار فیزیکی این طور نیست و ولی خب این به هر حال بازار فیزیکی است و ذخایر اسکناسی کشورها می تواند با این بازارها تنظیم شود و باید با آن تنظیم شود.بر اساس آن سیستم برتون وودز  که مقرر بود که در مقابل چاپ پول، طلا یا دارایی داشته باشند.

کاووسی اظهار داشت: در کشور ما ارتباط بین سکه، طلا و دلار بسیار قوی است و تمام این قیمت‌هایی که می‌خورد، علاوه بر افزایش انس جهانی طلا که بی‌سابقه بوده، تحت تاثیر نوسانات بازار ارز نیز بوده است. در گذشته به خاطر داریم که ۶۴۰ دلار در هر اونس طلا را خیلی بالا ارزیابی می کردند اما در حال حاضر می بینیم که هر اونس طلا به ۲۷۴۰ دلار رسیده است. این جهش جهانی اونس طلا نشان دهنده ریسک بالای جهانی است، یعنی خیلی ریسک بالا است و کسانی که ریسک گریزهستند سعی می کنند که این طلا را بگیرند، حالا چه در جایگاه دولت‌ها و چه در جایگاه ملت ها. به هر حال اگر پول در بانکی داشته باشیم ممکن است که دچار حادثه شود و دچار کاهش ارزش پول شود، چون در این مدت هم ، بعد از جنگ اوکراین اتفاقات تورمی در اروپا و امریکا زیاد افتاد.

 وی تاکید کرد: این اتفاقات در کشور ما، بیشتر از جاهای دیگر عمل می کند. در مورد طلا، یک تاثیر افزایش اونس جهانی طلا را داریم و یک افزایش نرخ دلار را داریم که بر مسائل سیاسی و مسائل تحریمی حادث می شود و این روزها داغ‌تر شده است. این ۲ عامل بر بازار اثر گذاشته و قیمت طلا را بالا می برد. بنابراین این خبرهای سیاسی کوچک مثل ادعای امارات که سابقه بیست و چند ساله دارد، اثری بر کلیت بازار ندارد.

پیش بینی درباره بازار طلا و سکه

کارشناس اقتصادی درباره پیش بینی درباره قیمت طلا و سکه گفت: پیش‌بینی کردن طلا و سکه در این شرایط، بسیار سختی است و نمی توان تحلیل کرد. ما نمی دونیم الان آیا کشوری مثل اسرائیل تصمیم بر زدن موشک به کشوری را دارد یا خیر. تمام این احتمالات تنش زا در کشورهای منطقه بر قیمت های بازار تاثیر می گذارد بازار الان با توجه به التهابی که در آن وجود دارد، هرآن ممکن است مثلاً اسرائیل ایران را مورد هدف قرار دهد و بعد دوباره ایران  اسرائیل را بزند، این کاهش التهاب را نخواهیم داشت. قیمت ها پایین تر از این حدی که الان بالا رفته است، نخواهد آمد.

کاووسی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: افزایش قیمت جهانی، مشکلات منطقه‌ای و خارج از منطقه، مشکل با امریکا و اروپا و ده‌ها کشور دیگر به قوت خود باقی است. از طرفی بودجه‌ای که داده شده  است، بودجه متورم و تقریباً انبساطی است. کسری بودجه فراوان دیده می شود و احتمالاً افزایش قیمت بنزین و گران کردن بعضی چیزها از جمله خود دلار دیده می شود. تمامی این موارد بر بازار طلا اثر گذار است. از طرفی نمی توانیم بگوییم که این قیمت ها پایین خواهد آمد نه این قیمت‌ها واقعی است. حباب قیمت سکه اسما حباب است و در واقع اصلا حباب نیست! چون قیمت دلار سرکوب شده است و در خصوص قیمت سکه، دلار روی ۸۵ هزار تومان نرخ می خورد و بنابراین به نظر می رسد که با دلار ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان، قیمت‌های سکه، منطقی است ونمی توانیم بگوییم که خیلی گران است و در واقع این پول ما است که بسیار بی‌ارزش است.

کدخبر: 338827 سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

آخرین اخبار