|

اختصاصی گسترش نیوز

دومین معدن بزرگ دنیا در ابوموسی خاک می خورد

منطقه جنوب کشور، به ویژه جزایر سه‌گانه ایرانی، دارای پتانسیل‌های اقتصادی زیادی است که با بهره‌برداری مناسب از آن‌ها می‌توان به افزایش درآمد ارزی کشور کمک کرد و همچنین به ایجاد اشتغال برای ساکنان کم‌ درآمد جزایر سه‌گانه، به ویژه بوموسی، کمک کرد. در این گزارش به معرفی یکی از مزیت های اقتصادی بوموسی که معدن خاک سرخ آن است؛ نگاهی می کنیم.

اقتصاد دومین معدن بزرگ دنیا در ابوموسی خاک می خورد

موضوع حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه خلیج فارس؛ از جمله مواردی است که از دیرباز تاکنون وجود داشته و به عنوان موضوعی بسیار مهم و استراتژیک همواره بر سر زبان‌ها بوده است. جزایر ایرانی جنوب ایران که شامل تنب بزرگ؛ تنب کوچک و بوموسی می‌شود؛ برای کشور ما دارای اهمیتی فراوان است، زیرا یکی از بهترین مناطق برای عبور و مرور کشتی‌های باری و نفتکش کشورها است و از طرفی برای استخراج نفت شرایط بسیار خوبی دارد و بهترین نفت دنیا را می‌توان در این جزایر استخراج کرد.

 بین جزایر سه گانه ایرانی که مورد مناقشه قرار دارد؛ تنب بزرگ از مساحت بیشتری نسبت به بقیه برخوردار است. در این جزیره که بیشتر کاربردهای غیرمسکونی دارد؛ مردم کمی زندگی می‌کنند. به تازگی هم با افتتاح فرودگاه در بوموسی شرایط زندگی بهتر شده و مردم بیشتری برای زندگی در این جزایر تشویق شدند.

 ادعاهای پوج

 با توجه به شرایط منطقه خلیج فارس و وضع حساس فعلی منطقه و جنگ در لبنان و غزه؛ بار دیگر کشورهای عربی به همراهی آمریکا و اروپا و ابرقدرت‌های دیگری مثل چین و روسیه به ادعای پوچ مالکیت امارات بر جزایر سه گانه ایرانی دامن می‌زنند. حال باید دید با توجه به اتفاقات پیش روی خاورمیانه؛ چه واکنش‌هایی به این موضوع نشان داده می‌شود.

معدن

 ظرفیت‌های جزایر ایرانی

 همه می‌دانیم که وجود دریا برای هر کشوری یک مزیت اقتصادی و فرصت رشد پیشرفت محسوب می‌شود. جزیره ایرانی بوموسی نیز از این فرصت ظرفیت رشد برخوردار است. شاید تا به حال اسم خاک سرخ جنوب به گوشتان خورده باشد. جزیره بوموسی دارای معدن خاک سرخ است. بهره برداری ابتدایی از این معدن در زمان ناصرالدین شاه بر می‌گردد؛ شاه قاجار اجازه بهره برداری از این معدن را به مهین التجار بوشهری داد و وی هم به استخراج خاک سرخ این جزیره پرداخت. بعد از مدتی کار بهره برداری از این معدن با وقفه مواجه شد و به طور کلی متوقف شد. بعد از گذشته سال‌ها یکی از تجار معروف بوشهر با استفاده از زد و بندهای سیاسی توانست اجازه استخراج و فراوری و صادرات این محصول را داشته باشد و در واقع بهره برداری از این نعمت خدادادی دوباره آغاز شد.

 معدن  خاک سرخ بو موسی

 وقتی به استان هرمزگان که دارای تعداد زیادی جزیره است نگاه کنیم؛ شاید به این موضوع فکر کنیم که با وجود دریا مردم آن از شرایط اقتصادی خوبی برخوردارند، اما آنگونه که فکر می‌کنیم نیست و مردم هرمزگان شرایط اقتصادی خوبی ندارند. یکی از موضوعتی که استان هرمزگان را از بقیه جزایر خلیج فارس جدا می‌کند؛ معدن خاک سرخ آن است. این معدن که در جنوبی‌ترین نقطه کشور ما قرار دارد اگر به طور درست و اصولی بهره برداری شود؛ می‌تواند به اشتغال زایی برای ساکنان این منطقه و رونق اقتصادی و حتی ارز آوری برای کشور کمک کند. در حال حاضر از خاک سرخ بوموسی برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین تولید رنگ استفاده می‌شود، اما طبق گفته دانشمندان و زمین شناسان ظرفیت بهره برادری جنوب کشور و بوموسی از معدن خاک سرخ بسیار بیشتر از چیزی است که در حال حاضر وجود دارد و با کمی اکتشافات تخصصی و نیاز سنجی در جامعه می‌توان با ورود در زمینه‌های مختلف می‌توان هم به کشور و هم به رونق اقتصادی مردم جنوب ایران کمک کرد و حتی زمینه صادرات آن را هم فراهم کرد.

معدن

 معدن خاک سرخ بوموسی در جهان دومین رتبه را از حیث بزرگی دارد و در بین معدن کاران برجسته جهان دارای نامی آشنا است. یکی از دلایلی که بهره برداری از معدن خاک سرخ بوموسی کم است، موقعیت این جزیره است، دور بودن آن نسبت به خشکی و الزام به حمل و نقل دریایی آن استخراج و سرمایه گذاری در این منطقه را کم می‌کند.جالب است بدانید که مردم جنوب از خاک سرخ بوموسی به عنوان ادویه در غذاهایشان استفاده می کنند و این شای تنها آورده این معدن برای سفره های آنان باشد.

 منطقه جنوب کشور و به ویژه جزایر سه گاه ایرانی دارای ظرفیت‌های اقتصادی فراوانی هستند که در صورت استفاده و بهره برداری از آن می‌توان هم به ارزآوری کشور کمک کرد و هم می‌توان به اشتغال زایی برای مردم فقیر جزایر سه گانه به ویژه بوموسی کمک کرد.

کدخبر: 338917

ارسال نظر