|

اختصاصی گسترش نیوز؛

پیش بینی قیمت دلار بعد از حمله به ایران | بنزین به رژیم صهیونیستی نیشخند زد!

آرش نجفی در مورد حمله ایران به اسرائیل و عرضه بنزین در کشور گفت: مسئله بنزین و عرضه آن هیچ ربطی به اسرائیل و حمله آن به ایران ندارد. حمله اسرائیل بیشتر یک جنبه نمایشی دارد. در حال حاضر نه کمبودی وجود دارد و نه مشکلی در جایگاه ها شاهد هستیم.

اقتصاد پیش بینی قیمت دلار بعد از حمله به ایران  | بنزین به رژیم صهیونیستی نیشخند زد!

باتوجه به حمله اخیر اسرائیل و افزایش تنش های منطقه ای بین این ایران و اسرائیل انتظار می رفت که جایگاه های عرضه بنزین در کشور با مشکلات زیادی روبرو شود. این مسئله می توانست بازار سوخت و عرضه بنزین به مردم را با چالش هایی روبرو کند که به کمبود بنزین در کشور ختم شود؛ اما طبق مشاهدات میدانی که انجام شد مشکلی در عرضه وجود نداشته و جایگاه های بنزین در آرامش مشغول به خدمت رسانی هستند. در این مورد خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با آرش نجفی؛ رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران  داشت. در ادامه همراه ما باشید. 

تفاوت قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه دردسرساز شد

آرش نجفی؛ رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در مورد حمله شب گذشته اسرائیل به ایران و تاثیر آن در عرضه بنزین گفت: مسئله بنزین و عرضه آن هیچ ربطی به اسرائیل و حمله آن به ایران ندارد. حمله اسرائیل بیشتر یک جنبه نمایشی دارد که که من هم می توانم کارهایی را انجام دهم و حمله ای بیهوده بوده که هیچ ربطی به انرژی ندارد.

آرش - نجفی

نجفی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر مشکلی که در مسئله بنزین داریم تفاوت قیمت آن نسبت به کشورهای همسایه است که به این پدیده فشار اوسموزین می گوییم. در حال حاضر بالاترین قیمت بنزین در کشور ۳ هزار تومان است اما ارزانترین قیمت بنزین در منطقه را کویت دارد که آن هم بالای ۲۰ هزار تومان است یا کشوری مانند ترکیه ۸۰ هزار تومان است و این یعنی یک باک ۶۰ لیتری حدود ۴۸۰ هزار تومان تمام می شود.

وی در ادامه گفت: اختلاف پتانسیل قیمتی باعث می شود افراد زیادی در این تجارت شرکت کنند و در نتیجه همه به دنبال این باشند که سوخت و بنزین ایران را به صورت قاچاق خارج کنند. در خصوص مسئله قاچاق بنزین شاهد سیستم بزرگ مافیا هستیم و قاچاق به هیچ عنوان  با وانت نیسان و مدل های بدوی که مرزنشینان برای امورات زندگی خود انجام می دهند صورت نمی گیرد.

تاراج ثروت ملی با قاچاق سوخت

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ادامه مهمترین مسئله را مصرف بی رویه بنزین خواند و گفت: چیزی که از نظر بخش خصوصی مهم است، ساماندهی وچگونگی مصرف است که از افزایش و کاهش قیمت بنزین مهمتر است. برای ساماندهی چگونگی مصرف بنزین راهکاری پیشنهاد شده و این موضوع در حال بررسی است اما نتیجه ی آن هنوز به مرحله نهایی و جمع بندی نرسیده. همانطور که گفته شد بیشترین دغدغه در حال حاضر نامتناسب بودن قیمت بنزین با همسایگان است، که این موضوع پدیده تاراج ثروت را رقم می زند.

آرش نجفی در مورد سوبسید های سوخت گفت: یکی از موضوعاتی که در این طرح در حال بررسی است سوبسیدی است که به صاحبان خودرو داده می شود. تا صاحبان خودرو و افرادی که خودرو ندارند از یارانه لازم بهره مند شوند. 

وی در مورد حمله اسرائیل و تنش های موجود در منطقه  و میزان عرضه و تقاضای بنزین در جایگاه های سوخت گفت:  در حال حاضر جوی در کشور وجود دارد که با هر مسئله ای به صورت هیجانی برخورد می کند. این مسئله را می توان برای قیمت دلار هم در نظر گرفت. برای مثال نرخ دلار ازهفته گذشته تا الان چیزی حدود ۸ هزار تومان افزایش داشته و این موضوع به دلیل وجود همین تنش هایی است که در منطقه وجود دارد و یا اینکه اسرائیل چه زمانی اقدام می کند.

آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی  گفت:چیزی که مانند روز روشن است امروز قیمت دلار به شدت کاهشی می شود. به فرض محال اگر تنشی هم وجود داشته باشد و جنگی هم رخ دهد زدن یک باک بنزین هیچ تاثیری در روند عرضه و تقاضا ندارد و فقط واکنشات و هیجانات مردم نسبت به این مسئله را نشان می دهد و هیچ اتفاقی در مسئله عرضه و توزیع سوخت رخ نمی دهد. این مسئله فقط در یک صورت می تواند در عرضه و تقاضای بنزین تاثیر دارد آن هم زمانی است که اسرائیل بخواهد پالایشگاهی را مورد هدف قرار دهد که در این صورت کمی میزان تولید پایین می آید و عرضه با مشکل موجه می شود؛ اما این موضوع به خودی خود هیچ اثر مستقیمی بر بنزین ندارد.

برای اطلاع از آخین اخبار حوزه انرژی و تغیرات در آن پایگاه خبری گسترش نیوز را همراه باشید و به صفحه انرژی در سایت خبری گسترش نیوز مراجعه کنید.

کدخبر: 338965 هادی خرسند

ارسال نظر

 

آخرین اخبار