|
کدخبر: 285489 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

درس خواندن در اوج آلودگی هوا / چرا امروز مدارس تعطیل نشد؟

حضوری شدن مدارس در روزهای آلودگی ها، اقدام نادرستی است که تاثیرات آن بر روی سلامت دانش آموزان در طولانی مدت قابل مشاهده است. در اوج بیماری کرونا، از سامانه شاد استفاده شد، بهتر است در این شرایط بحران آلودگی، وزیر محترم آموزش و پرورش نیز به جای پافشاری برای بازگشایی مدارس ظرفیت‌های آموزش مجازی را تقویت کند.

جامعه درس خواندن در اوج آلودگی هوا / چرا امروز مدارس تعطیل نشد؟

تهران، روزهای غبارآلودی را پشت سر گذاشته و همچنان نیز با این شرایط دست و پنجه نرم می‌کند. ورود خودروهایی با سوخت بی‌کیفیت به خیابان‌ها، به ویژه در ساعات ابتدایی صبح، سبب می‌شود تا میزان آلودگی به بالاترین سطح خود برسد و فضای شهر را برای همه در شرایط ناسالم قرار دهد.

مدارس-آلودگی

راهکاری برای آلودگی هوا نیست

با این وجود دولت محترم، هیچ تصمیمی را برای کاهش آلودگی هوا نگرفته و همچنان به دنبال منشا آلودگی هوا هستند. نداشتن راهکار مناسب، یکی از دلایل افزایش  آلودگی هوا است. تاکنون هیچ راهکار مناسبی از سوی دولت و نهادهای مرتبط ارائه نشده است.

اگر چه تعطیلی مدارس در واقع، کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا نمی‌کند. دولت معتقد است که یکی از راهکار‌های به ظاهر تاثیرگذار برای کاهش میزان آلودگی هوا، تعطیلی مدارس است. البته این نکته را باید درنظر گرفت که تعطیلی مدارس برای سلامت ماندن دانش آموزان نقش مهمی دارد اما برای کاهش میزان آلودگی هیچ فایده‌ای ندارد. با این وجود، بسیاری از فرهنگیان بر این باور هستند که آموزش مجازی تاثیر مطلوبی بر میزان فراگیری مطالب برای دانش آموزان ندارد و حتما کلاس‌ها باید به صورت حضوری برگزار شود تا تاثیرپذیری بیشتری داشته باشد.

حضوری شدن مدارس در مواقع آلودگی ضرر دارد

باید به این نکته توجه داشت که با بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در کلاس، تاثیرات آلودگی بر سلامت آنها بیشتر خواهد بود و همچنین ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. بسیاری از پزشکان بر این باور هستند، که آلودگی هوا سبب می‌شود تا احساس بی‌حالی و خستگی داشته باشیم و همین امر بر روی روند فعالیت‌های روزانه ما تاثیرات منفی خواهد داشت. از این رو، باتوجه به آنکه دانش آموزان سن و سال کمی دارند، تاثیر این میزان آلودگی بر روی آنها بسیار بیشتر خواهد بود.

مدارس-آلودگی۲

چنین امری بسیار طبیعی است که با پایین آمدن میزان انرژی، فرآیند یادگیری مفاهیم بسیار کند خواهد بود و دانش آموز متوجه آموزش‌های معلم نمی‌شود. حال چنین سوالی مطرح می‌شود که سامانه شاد، برای چه مواقعی راه‌اندازی شده است؟ اگر نگاهی به گذشته و همچنین پشت سر گذاشتن بحران کرونا داشته باشیم، متوجه خواهیم شد در زمان اوج همه گیری این ویروس، مدارس را تعطیل و سامانه شاد را راه انداری کردند. خب چطور در آن زمان بحث کاهش میزان فراگیری دانش آموزان مطرح نبود و سلامت آنها بسیار اهمیت داشت؟

اگر مسئولان، آلودگی هوا را یک بحران بزرگ در نظر بگیرند، درحال‌حاضر تعدادی از استان‌ها در شرایط قرمز و یا حتی قهوه‌ای آلودگی هوا قرار دارند که در این شرایط باید شهر تخلیه شود. خب چنین چیزی یعنی بحران و بحران هم به مدیریت کارآمد و سریع نیاز دارد اما متاسفانه شاهد آن هستیم که مسئولان نه تنها فکری به حال وضع وخیم آلودگی نمی‌کنند، بلکه مدارس را هم باز می‌کنند. خود همین بازگشایی مدارس هم سبب افزایش آلودگی می‌شود. چرا که والدین و سرویس‌های مدارس در ساعات ابتدایی صبح به خیابان می‌آیند و میزان ترافیک ایجاد شده به این معنا است که بر حجم آلودگی افزوده خواهد شد.

مدارس-مدارس

یکی از سوال‌های مهم در این زمینه ماهیت سامانه شاد است. مگر این سامانه برای آموزش‌های مجازی در شرایط بحران نیست؟ خب چرا حال که آلودگی هوا به اوج خود رسیده است، از این سامانه استفاده و آموزش مجازی مطرح نمی‌شود؟ تاثیرات شدید آلودگی هوا بر روی دانش آموزان در طولانی مدت مشخص خواهد شد و چه کسی پاسخگو به خطر انداختن جان دانش‌آموزان می‌شود؟ با حضوری شدن مدارس، سلامت بهداشت و روان دانش آموزان به خطر می‌افتد و خوب است تا مسئولان آموزش و پرورش فکری درباره راه‌اندازی و به کارگیری مجدد سامانه شاد کنند.

از سوی دیگر، مازوت سوزی صنایع و کارخانه‌ها، یکی از مهم‌ترین علت‌های آلودگی هوا است. متاسفانه تاکنون هیچ شخصی درباره ضررهایی که مازوت بر سلامت انسان دارد صحبتی ارائه نداده است. از سوی دیگر رئیس سازمان ملی استاندارد، روز گذشته در صحن شورای شهر تهران، گفت، مازوت سوزی خوب است و ما به آن استاندارد داریم. صحبت هایی که واکنش بسیاری را برانگیخت. این صحبت‌ها درحالی مطرح شد که بسیاری از پزشکان و همچنین کارشناسان محیط زیست، بر این باور هستند که مازوت سوزی تاثیر مستقیم بر روی سلامت انسان دارد.

مازوت-سوزی

با تمام این صحبت‌ها، حضوری شدن مدارس در این روزها که آلودگی همه را خفه کرده است، اقدامی اشتباه است. امید است سازمان آموزش و پروش فکری به حال آموزش در شبکه مجازی شاد کند تا دانش آموزان در این روزهای آلودگی درخانه بمانند. همچنین دولت محترم با همکاری سازمان محیط زیست، جلوی مازوت سوزی کارخانه‌ها و صنایع را بگیرد. چراکه سازمان محیط‌زیست به تنهایی قادر به برطرف کردن این مشکل نیست و نیاز به حمایت دولت محترم دارد. اگر جلوی مازوت سوزی گرفته و همچنین بر روی کیفیت سوخت اتومبیل‌ها نظارت شود، این امکان وجود دارد تا کلانشهرهایی که با مشکل آلودگی دست و پنجه نرم می‌کنند، رنگ آسمان آبی را ببینند. دولت محترم، کمی به فکر سلامت مردم باشید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها