|

قاتل کبد چرب در طب سنتی شناسایی شد

بیماری کبد چرب وقتی ایجاد می‌شود که چربی زیادی در سلول‌های کبدی تجمع پیدا کند. اگرچه طبیعی است که مقدار کمی چربی در این سلول‌ها وجود داشته باشد، اما اگر بیش از 5 درصد از آن چربی باشد، کبد چرب محسوب می‌شود. برای درمان کبد چرب در طب سنتی روی دلیل به وجود آمدن این بیماری و سبک زندگی افراد توجه می‌شود.

جامعه قاتل کبد چرب در طب سنتی شناسایی شد

برای درمان کبد چرب در طب سنتی روش‌های زیادی توصیه شده است که هر کدام از آن‌ها برای بهبود سلامتی اهمیت دارند. کبد یکی از اعضای رئیسه در بدن به حساب می‌آید که سلامت آن، در سلامتی کلی اثر زیادی دارد. این عضو در سمت راست بالای شکم در زیر دنده‌ها قرار داشته و وظایف حیاتی و مهمی بر عهده دارد. کبد در درجه اول مواد مغذی را از مواد غذایی فرآوری، صفرا برای هضم چربی و کلسترول ترشح و سموم را از بدن خارج می‌کند و پروتئین می‌سازد. کبد بسیاری از داروها را متابولیزه کرده و عوامل ایمنی لازم برای مبارزه با عفونت را ایجاد می‌کند. 

کبد چرب چیست ؟

در حالی که نوشیدن الکل زیاد می‌تواند باعث چرب شدن کبد و حتی رسیدن به فیبروز می‌شود، در بسیاری از موارد نقشی ندارد. تعدادی از بیماران کبد چرب در رده وسیعی از بیماری کبد غیر الکلی (NAFLD) قرار دارند که شایع‌ترین بیماری کبدی در بزرگسالان و کودکان است. کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مرحله اولیه و برگشت پذیر بیماری کبد است. متأسفانه، غالباً تشخیص داده نمی‌شود. با گذشت زمان، NAFLD ممکن است منجر به یک بیماری جدی‌تر کبدی شود که به آن استاتو هپاتیت غیر الکلی یا NASH گفته می‌شود.

NASH شامل تجمع بیشتر چربی و التهاب است  که به سلول‌های کبدی آسیب می‌رساند. این می‌تواند منجر به فیبروز یا بافت اسکار شود، زیرا سلول‌های کبدی به طور مکرر آسیب دیده و از بین می‌روند. متأسفانه، پیش بینی اینکه کبد چرب به NASH پیشرفت کند، دشوار است، که خطر ابتلا به سیروز (زخم شدید که عملکرد کبد را مختل می‌کند) و سرطان کبد را افزایش می‌دهد. NAFLD همچنین با افزایش خطر سایر بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های کلیوی مرتبط است.

کبد

عوامل ایجاد بیماری کبد چرب

برای درمان کبد چرب در طب سنتی، هم طب نوین و هم طب سنتی راهکارهایی دارد. از عوامل ابتلا شدن به بیماری کبد چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

چاقی

وجود چربی بیش از حد در شکم و اطراف آن

مصرف زیاد کربوهیدارت‌های تصفیه شده

اختلال در سلامت روده

یکی از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که برای درمان کبد چرب در طب سنتی توصیه می‌شود، خاکشیر است. به طوری که حکما و علمای طب سنتی اعتقاد دارند که خاکشیر قاتل چربی در کبد است. درمان کبد چرب در طب سنتی با خاکشیر در کنار اصلاح عادات غذایی و سبک زندگی، ورزش کردن و داشتن خواب کافی انجام می‌شود.

علایم بیماری کبد چرب را باید جدی گرفت. هر کدام ازاین نشانه‌ها را در خودتان پیدا کنید، باید برای تست کبد چرب، فکری کنید. بیماری کبد چرب شاید در شروع نشانه‌های خفیفی داشته باشد، اما به راحتی و با سونوگرافی و دقت در مورد سطح آنزیم‌های بدن، می‌توانیم آن را تشخیص دهیم. نشانه‌هایی که در زیر آورده‌ایم، خطراتی که بی توجهی به درمان کبد چرب در طب سنتی هستند را نشان می‌دهد. با سهل‌انگاری در درمان و به تعویق انداختن آن، با نشانه‌های زیر روبرو خواهید شد.

خستگی و ضعف

درد کمی یا پر بودن در ناحیه راست یا مرکز شکم

سطح آنزیم‌های کبدی بالا، از جمله AST و ALT

افزایش سطح انسولین

افزایش سطح تری گلیسیرید

در صورت تشدید بیماری علائمی چون از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، درد شکم متوسط تا شدید و زرد شدن چشم و پوست خواهد داشت. چنین نشانه‌هایی ترسناک هستند و باید هر چه زودتر نسبت به درمان کبد چرب در طب سنتی یا پزشکی مدرن اقدام کنید. زرد شدن چشم‌ها و پوست، به خوبی نشان می‌دهد که کار از کار گذشته است.

کبد2

درمان کبد چرب در طب سنتی

در طب سنتی مزاج طبیعی کبد را گرم و تر تعیین کرده‌اند. از خوراکی‌ها و مواد غذایی که مزاج طبیعی کبد را برهم می‌زنند و آن را بیمار می‌کنند. اگر بخواهیم چندتا از این خوراکی‌ها را مثال بزنیم، باید روی بسیاری از مواد خط بکشیم. سه دست کلی وجود دارند که حذف کردن آن‌ها به درمان کبد چرب در طب سنتی کمک می‌کند. این فعالیت‌ها خودشان باعث بیماری کبد چرب می‌شوند و پرهیزهای غذایی به بهبود زودتر کمک می‌کند.

خوراکی‌ها و مواد غذایی چرب و مضر

مشروبات الکلی

دخانیات

میوه‌های مفید

مصرف میوه‌های مفید که بتواند کبد چرب را درمان کند، در طب سنتی توصیه شده است. این میوه‌ها به مرور زمان و از پایه، کبد چرب را درمان می‌کنند.

سیب

پرتقال

انگور

گلابی

زردآلو

توت‌فرنگی

گیلاس

لیموترش تازه

گریپ‌فروت

انار

آناناس

کیوی

انبه 

شاتوت

سبزیجاتی مانند:

کرفس

هویج

اسفناج

کاهو

چغندر (لبو)

جعفری

شلغم

کدو سبز

خیار

کلم‌پیچ

کلم‌بروکلی

گل‌کلم

فلفل‌دلمه‌ای

سیر 

و ادویه‌ها و شربت‌هایی مانند:

دارچین

میخک

زیره

زعفران

شربت سکنجبین و عسل

عرق یا دمنوش بادرنجبویه و کاسنی

در پاکسازی کبد و پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب و درمان آن موثر هستند.

حجامت کبد چرب در طب سنتی

حجامت یکی از راهکارهای درمان کبد چرب با طب سنتی است. در این روش با انجام حجامت خون غلیظ و آلوده کبد خارج می‌شود و پاکسازی اتفاق می‌افتد. کبد منبع سموم بدن است و اگر چرب باشد دیگر سموم کبد به اندازه کافی و لازم خارج نمی‌شود. بنابراین با حجامت کبد حتی اگر سموم بدن وارد خون شده باشد، به راحتی خارج می‌شود. البته برای انجام حجامت باید به کلینیک‌های طب سنتی دارای کادر پزشکی و اداری حرفه‌ای مراجعه کرد.

 

منبع: درمانکده
کدخبر: 337001

ارسال نظر

 

آخرین اخبار