|
کدخبر: 331458 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس بین الملل؛

پیش بینی روابط ایران و آمریکا | ترامپ مخالف برجام نیست!

بسیاری از کارشناسان بین الملل اعتقاد دارند که اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، لطمه ای به برجام وارد نخواهد شد.

سیاست پیش بینی روابط ایران و آمریکا | ترامپ مخالف برجام نیست!

نزدیک به ۴ ماه تا انتخابات آمریکا مانده است و انصراف جو بایدن، آمدن ترامپ را پر رنگ تر می کند. تحلیلگران بسیاری بر این باور هستند که درصورت حضور و پیروزی ترامپ در انتخابات، برجام با مشکل مواجه نخواهد نشد.

آمدن ترامپ به ضرر برجام نیست

جعفر قنادباشی، کارشناس بین الملل در ارتباط با پیروزی احتمالی ترامپ و تاثیر آن بر روابط ایران و آمریکا به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تعبیرهای متعددی در ارتباط با تاثیرات روی کار آمدن ترامپ بر روابط با ایران و همچنین ادامه پیگیری برجام شده است. روی کار آمدن ترامپ، به هیچ عنوان مانع روند مذاکرات برجام نخواهد شد. آمدن آقای ترامپ به ضرر برجام نیست و می تواند موجب ادامه مذاکرات و روابط میان ایران و آمریکا شود.

قنادباشی ادامه داد: دلیل روشنی برای این موضوع وجود دارد. ترامپ یک شخصیت اقتصادی و تجاری دارد و شخصیت نظامی و سیاسی نیست و نگاهش به سیاست خارجی، کاملا اقتصادی و بر مبنای تجارت است. در دوران ریاست جمهوری وی، هر قراردادی که از سوی ترامپ لغو می شد، اظهار می کرد که این قراردادها به نفع آمریکا نیست و باید لغو و قرارداد جدیدی بسته شود. این موضوع نشان می دهد که ترامپ یک شخصیت کاملا اقتصادی و تجارتی دارد.

قنادباشی

وی افزود: موضوع بعد، سیاست اعمال فشار حداکثری بر ایران و محدود کردن صادرات نفت بود که با هدف زمینه سازی تمایل ایران برای امتیاز دهی جدید برای برجام تازه فراهم شود. ترامپ سعی کرد تا سیاست چماق و هویج را برای ایران اجرا کند. او کوشش کرد تا فشارهای بسیاری را بر علیه ایران وارد کند و از طرف دیگر، شماره تماسی را اعلام کرد و مطرح شد که آماده شنیدن حرف های ایران هستم. هیچ رئیس جمهوری در آمریکا نبوده است که تحریمی بر تحریم ها اضافه نکند و هیچ کدام شماره تماس اعلام نکردند. درواقع مطرح کردن شماره تماس از سوی ترامپ، یک نقش تجاری و کاسب کارانه داشت و می خواست ایران را ترقیب به امتیازدهی بیشتر کند. سخنان ترامپ همواره رنگ بوی آن را داشت که برجامی باید تصویب شود که رنگ بوی اقتصاد داشته و منافع آمریکا بیشتر باشد.

این کارشناس بین الملل در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد بحث این است که هیچکدام از روسای جمهور آمریکا در طول ۴۵ سال گذشته، به صورت آشکارا نامه ای را برای رهبر ایران نفرستاده است. نخست وزیر ژاپن از سوی ترامپ مامور بود تا نامه ترامپ را به رهبر ایران برساند. این موضوع نشان می دهد که ترامپ گفته بود ما هیچ زمان خواستار تغییر در رژیم ایران نیستیم و احترام زیادی برای رژیم ایران قائل هستیم. این موضوعات روشن است که ترامپ شخصیت جنگ طلبی ندارد. در بحث زدن پهپاد گران قیمت آمریکا از سوی ایران، شاهد بودیم که ترامپ اعلام کرد تا ۵۲ نقطه ایران را هدف قرار خواهخد داد اما چنین اقدامی را نکرد.

ترامپ

قنادباشی تاکید کرد: تنها شخصی که نگران و گله مند از هزینه شدن ۷ تیلیارد دلار آمریکا در منطقه بود، ترامپ است. ترامپ بارها اعلام کرده بود که حضورمان در منطقه خاورمیانه زیان بخش است و نباید این هزینه ها را انجام دهیم. البته گروه های فشار و پنتاگون مانع این اقدام شدند اما وی وعده داد که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج خواهد کرد. در فلسطین هم اتفاقی که رخ داد، ماجرای صلح ابراهیم بود. در جنگ اسرائیل و فلسطین، آمریکا در زمینه جنگ کمک اسرائیل نکرد. اسرائیلی ها چندین نیاز دارند که در زمینه سیاسی، آمریکا به آن ها کمک کرد. البته لازم به ذکر است که ماجرای صلح ابراهیم به نفع اسرائیل شد اما ترامپ دنبال جنگ افروزی نبود.

وی ادامه داد: این نکته را هم باید درنظر گرفت که برای آمدن ترامپ تردید وجود دارد. در داخل آمریکا افرادی وجود دارند که مخالف ترامپ هستند و ترامپ به عنوان یک اپوزیسیون دربرابر دولت آمریکا ظاهر شده است. بنابراین، این موضوع که آقای ترامپ در انتخابات حضور پیدا کند تردید وجود دارد. اما اگر ترامپ انتخاب شود و سیاست های خود را اعمال کند، می تواند به نفع ایران باشد. البته در داخل آمریکا، گروه های فشار و صهیونیستی وجود دارند و ممکن است ترامپ را مجبور به کاری کنند که مخالف نظرش باشد. لازم به ذکر است که گمان می رود با آمدن ترامپ، صلح در اوکراین برقرار شود. ترامپ علاقه ندارد که توان کشور را در زمینه های نظامی صرف کند.

برجام

قنادباشی در پایان گفت: هر فردی برای ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، یک سری ضرر و نکات مثبت دارند. برخی معتقد هستند که اگر دموکرات ها سرکار باشند، اوضاع جهان بهتر خواهد شد اما این چنین نیست. تجربه ثابت کرده که دموکرات ها بیشتر جنگ طلب هستند و بیشترین فشارهای نظامی را وارد کرده اند. آمریکای امروز، آمریکای ابتدای جنگ برجام است. این نکته هم قابل ذکر است که روزانه، توان نظامی، بین المللی و اقتصادی آمریکا درحال کاهش است و ما با طرفی رو به رو هستیم که رو به ضعف است و گسترش پیمان های شانگهای و بریکس و قدرت گرفتن ژاپن، دلیل خوبی بر چنین موضوعی است. آمریکا درحال رفتن به به یک محافظه کاری درونی است تا قدرتش از این ضعیف تر نشود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها