|
کدخبر: 333575

زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس مشخص شد

دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد. این تصمیم پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اتخاذ شده است، زیرا تعدادی از نمایندگان مجلس به وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دیگر منتقل شده‌اند و به همین دلیل برگزاری انتخابات در زمان زودتری انجام می‌شود.

سیاست زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس مشخص شد

محسن اسلامی، دبیر ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که در حال حاضر چهار کرسی مجلس شورای اسلامی در تبریز، بستان‌آباد، بندرانزلی و اشنویه به دلیل انتصاب‌های اخیر خالی است. این کرسی‌ها به ترتیب به دلیل انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور، انتصاب نوری قزلجه به عنوان وزیر کشاورزی، انتصاب احمد دنیا مالی به عنوان وزیر ورزش و انتصاب عبدالکریم حسین‌زاده به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خالی مانده‌اند.

تعیین تکلیف این کرسی‌ها در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۴، همزمان با برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مشخص خواهد شد.

وی همچنین اشاره کرد که دو کرسی مجلس خبرگان رهبری در خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی به دلیل شهادت آیت‌الله رییسی و آیت‌الله آل هاشم خالی است. برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در این دو حوزه، لازم است اجلاسیه مجلس خبرگان تشکیل شود و به وزارت کشور اعلام کند که انتخابات برگزار گردد. در این صورت، انتخابات میان‌دوره‌ای در این دو حوزه نیز در تاریخ ۶ تیر برگزار خواهد شد.

انتخابات  میان دوره ای مجلس شورای اسلامی؛  قرار بود با انتخابات ریاست جمهوری  هر دو سال بعد برگزار شود که به علت حادثه سقوط هواپیمای حامل شهید رئیسی و زود تر بزگزار شدن انتخابات ریاست جمهوری؛ انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی به تعویق افتاد و برگزاری آن با انتخابات شورای شهر و روستا به سال بعد موکول شد.

حسن اسلامی اعلام کرد که در حال حاضر چهار کرسی مجلس شورای اسلامی در تبریز، بستان آباد، بندرانزلی و اشنویه خالی است و وضعیت این کرسی‌ها در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۴، همزمان با برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مشخص خواهد شد.

نام‌نویسی از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به دلیل درگذشت سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس‌جمهور ایران از ۱۰ تا ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ در وزارت کشور انجام شد که در کل ۲۸۷ نفر در این مدت ثبت‌نام کردند؛ از این تعداد ۸۰ نفر واجد شرایط ثبت‌نام بودند. شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات کشور با مقایسه تعداد ثبت نام‌کنندگان این دوره و انتخابات سال ۱۳۹۶ با تعداد ۱۶۳۶ متقاضی و انتخابات سال ۱۴۰۰ با تعداد ۵۹۲ متقاضی کاهش آمار ثبت‌نام را ناشی از منوط کردن ثبت‌نام نامزدها با داشتن شرایط اولیه دانست.

از شرایط ثبت نام و حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری می‌توان به این موارد اشاره کرد: سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب مهم مانند معاونین روسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی و اعضای مجمع تشخیص مصلت نظام همچنین مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، روسای سازمان‌ها، موسسات، نهادهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اشخاص، مقامات و مدیران هم طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان سلامت کامل جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت نام داشتن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل آن عدم سوء پیشینه و سابقه کیفری

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها