|
کدخبر: 76738

اختصاصی گسترش‌نیوز از نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد:

اهمیت‌ و پیچیدگی ماشین‌های ریخته‌گری در صنعت فولاد

نخستین کنفرانس ریخته‌گری مداوم فولاد امروز برای بحث و تبادل اطلاعات میان متخصصان این حوزه برگزار شد.

گسترش‌نیوز: سید اصغر مدنی، معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان در نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد به افزایش تولید فولاد در کشور اشاره کرد و گفت: افزایش تولیدات پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و اگر نباشد فولادسازی دچار مشکل خواهد شد. مدیریت در ریخته‌گری مداوم از سال ۱۸۸۷ که نخستین ماشین ریخته‌گری مداوم اختراع شد اهمیت یافت و ما نیز به منظور افزایش میزان تولید و کیفیت و کاهش مصرف انرژی به سمت استفاده از ماشین‌های ریخته‌گری مداوم رفتیم.

وی در ادامه به انواع ماشین ریخته‌گری اشاره کرد و گفت ما مدل‌های زیادی از این ماشین‌ها اعم از عمودی، عمودی قوسی، عمودی قوسی تدریجی و قالب قوسی مستقیم و قالب قوسی مستقیم تدریجی داریم و باید گفت که ماشین ریخته‌گری پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نزدیک به ۲۰ هزار قطعه کنار هم قرار می‌گیرد تا ما یک ماشین ریخته‌گری داشته باشیم.

وی در ارتباط با فرآیند ماشین‌‌های ریخته‌گری گفت: مواد مذاب از برج پاتیل‌گردان به داخل تاندیش ریخته و به سمت قالب‌ها و بعد سگمنت‌ها هدایت می‌شود. در نهایت مسیر فولاد مذاب به شمش تبدیل شود و از آن بالا هر چقدر از قالب فاصله می‌گیریم مذاب تبدیل به شمش می‌شود یعنی مقدار مذاب کاسته و به انجماد اضافه شده تا ماشین را ترک ‌کند.

وی در ادامه به انواع ماشین‌های ریخته گری اشاره کرد و افزود: ما انواعی از ماشین‌های ریخته‌گری اعم از بلوم، بیلت و اسلب داریم که در میان آنها اسلب یکی از پیچیده‌ترین ماشین‌های ریخته‌گری است و به این صورت است که در طول فرآیند با یک تغییر یک پارامتر کوچک می‌توانین هزاران تغییر را داشته باشیم.

مدنی در ادامه به اهداف فولادسازی در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: روند تولید ما رسیدن به ۵۵ میلیون تن است و بدین‌منظور باید در انتخاب فناوری دقت داشته باشیم تا با کاهش مصرف به سمت بهره‌وری و کیفیت بالا دست یابیم و در صورت احداث واحد جدید نیز این موارد حتما لحاظ شود.

مدنی یکی دیگر از شاخص‌های بهره‌وری را ظرفیت کوره‌ها عنوان کرد و گفت: در برخی مواقع ظرفیت کوره‌ها بیشتر از ریخته‌گری است یا ظرفیت ریخته‌گری کوره‌ها بیشتر است که این امر باعث کاهش تولید خواهد شد.

معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان ادامه داد: محصولاتی که الان فولاد هرمزگان تولید می‌کند فولادهای ساده کربنی، کم کربن پری‌تکتیک متوسط پرکربن میکرو آلیاژی و کم آلیاژ است و هر کدام از این محصولات کاربردهای خود را در صنایع مختلف دارد.

وی با بیان اینکه محصول نهایی ما در فولاد هرمزگان اسلب است گفت: اسلب برای ما محصول نهایی است و برای شرکت‌های پایین دستی از جمله نوردها برای کارخانه‌های پلیت‌سازی ماده خام است که پس از فرآیندهایی تبدیل به محصول نهایی می‌شود.

مدنی یکی دیگر از مسائل مهم مدیریت کیفیت در خط ریخته‌گری را کیفیت ذوب‌های تولیدی کنترل فرآیند فولادسازی و و کنترل کیفیت پروسس برشمرد و افزود: کیفیت ریخته‌گری از گندله تا شروع ذوب و در نهایت تولید محصول اهمیت زیادی داشته و کیفیت اسلب نیز به نحوه درست ریخته‌گری بستگی دارد.

معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان یکی دیگر از مواردی که در ماشین‌های ریخته‌‌گری اهمیت دارد را سیسیتم اتوماسیون برشمرد و افزود این سیستم‌ها باید به صورت دقیق کار کنند تا بتوانند فرآیند ریخته‌گری را تحت کنترل داشته باشند. مدنی همچنین تعمیر و نگهداری ماشین‌های ریخته‌گری را نیز با اهمیت دانست و توجه به زمان تعمیرات ماشین‌های ریخته‌گری را مهم ارزیابی کرد و گفت سه نوع تعمیرات در ماشین‌های ریخته‌گری انجام می‌شود و تعمیرات سالیانه نیز از اهمیت خاصی برخوردار است

مدنی کنترل آب در فرآیند ریخته‌گری را مهم دانست و گفت: کنترل آب در ریخته‌گری حتما باید رعایت شود.

وی همچنین انتخاب نوع سیستم روانکاری در ماشین‌های مختلف ریخته‌گری را متفاوت دانست و افزود: هر ماشین سیستم روانکاری خودش را دارد و سیسیتم با توجه نوع روانکار و روغن و گریس برای ماشین‌های ریخته‌گری با توجه به شرایط آب و هوایی و محلی که ماشین در آن جا متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد بحث مدیریت و آنالیز توقفات بسیار مهم است چرا که با کاهش توقفات به به تولید دست پیدا می‌کنیم و استفاده از سیستم‌های یکپارچه توقفات و طراحی سیستم‌های استقرار خرابی باید حتما آنالیز شده و اقدام اصلاحی انجام شود تا به تولید بیشتر دست پیدا کنیم. و در طول فرآیند از مراحل ذوب و توقف و و کل فرآینده آنالیز شود.

یکی دیگر از مواردی که باید توجه داشت زمان نصب قطعات است و رسیدگی و بازرسی از آن است دلایل خرابی قطعه نیز باید مشخص شود. از جمله مباحث دیگر این کنفرانس بحث بومی‌سازی است. امروز تحریم برای ما چالش است و فرصت خوبی که برای ما ایجاد شده بومی‌سازی است. این کار سبب می‌شود تا وابستگی به خارج از کشور قطع شود و از انحصار کشورهای خارجی خارج شویم. در نهایت به صورت سریع‌تری می‌توانیم به تامین‌کنندگان داخلی دسترسی داشته باشیم.

معاون بهره‌برداری فولاد هرمزگان درباره تولید در داخل کشور افزود: باید با تولید‌کنندگان داخلی تعامل بیشتری داشته باشند تا بتواننند خود را به کیفیت‌های بالاتر برسانند. همچنین بومی‌سازی در تولید پایدار نقش مهمی دارد. ماشین‌های ریخته‌گری هزینه خیلی بالایی برای تعمیرات و نگهداری و حوادث دارند. حوادث خیلی زود می‌توانند میلیاردها تومان خسارت برجای بگذارد بنابراین آموزش پرسنل برای استفاده بهتر از ماشین‌های ریخته‌گری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان اشاره کرد: در شرکت فولاد هرمزگان برای کنترل هزینه‌ها پروژه‌های تعریف شده که بتوانیم با کمترین هزینه بهترین کیفیت را تولید کنیم. این نکته را باید گفت که ما سیستم پیشنهادات را در کیفیت و کمیت در فولاد‌سازی داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها