|
کدخبر: 333732

واکنش ها به درگذشت استاد محمدعلی بهمنی

استاد محدعلی بهمنی از شاعران و غزل سرایان؛ معروف و عدالت خواه است. استعداد شاعری بهمنی در سن ۱۰ سالگی او با کمک مادرش کشف شد. وی چند وقتی به علت خونریزی مغزی در بیمارستان بستری شد؛ و نهم شهریور در به علت خونریزی دوباره مغزی درگذشت. در این گزارش نگاهی به واکنش مقامات سیاسی به درگذشت استاد بهمنی داریم.

فرهنگی و اجتماعی واکنش ها به درگذشت استاد محمدعلی بهمنی

عباس سجادی سخنگوی ستاد پیگیری وضعیت حال استاد محمدعلی بهمنی دقایقی قبل خبر درگذشت این شاعر را داد.  این شاعر علی رغم اینکه در آخرین لحظات پزشکان تلاش کردند با احیای قلبی وضعیت حال استاد را به پایداری برسانند اما پس از دوبار احیای قلبی این مهم میسر نشد و استاد محمدعلی بهمنی حوالی ساعت ۲۳ جمعه نهم شهریور ماه آسمانی شد. 

محمدعلی بهمنی اواخر خرداد ۱۴۰۳ در اثر سکته مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد، پزشکان اعلام کرده بودنداین شاعر قدرت تکلم خود را از دست داده است. اما در روزهای بعد وضعیت سلامت او رو به بهبود رفته و قدرت تکلم خود را بازیافته بود. اما سلامت این غزل‌سرا چهارشنبه شب ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ بعد از خونریزی مغزی مجدد روبه وخامت رفته بود.

بیوگرافی استاد محمدعلی بهمنی

محمدعلی بهمنی در۲۷ فروردین سال ۱۳۲۱در دزفول متولد شد. وی شاعر و غزل سرای ایرانی است.  وی یکی از توانمندترین و موثرترین ترانه سرایان این دوره است و تا کنون با هنرمندان زیادی در عرصه موسیقی همکاری داشته است که از جمله شاخص ترین آن ها زنده یاد ناصر عبدالهی است. استاد بهمنی دارای ۲ خواهر و ۵ برادر بزرگتر از خود است.

وی دوران کودکی و نوجوانی را در تهران، کرج و بندرعباس گذراند. مادر او از نخستین، دانش آموزان دانش آموخته ی زبان فرانسوی در ایران بود. مادر او به زبان عربی و فرانسه آشنا بود. وقتی همه ی بچه ها دورهم جمع می شدند مادرش یا شاهنامه خوانی می کرد یا از حافظ و سعدی می خواند. پدرش، او را به جای مدرسه، به چاپخانه فرستاد. ۱۰ ساله که بود در چاپخانه «تابان» سرگرم کار شد. مجله‌ «روشن فکر» را آن چاپخانه نشر می داد و مسئول صفحه ی «هفت تار چنگ» مجله، فریدون مشیری بود. مشیری اولین کسی بود که توانایی شعرگویی را در محمدعلی بهمنی، پیدا کرد و بهمنی اولین شعرش را در همان سن ۱۰ سالگی برای مادرش سرود و مجله ی «روشن فکر» در سال ۱۳۳۱ آن را چاپ کرد.

\استاد بهمنی

محمد علی بهمنی از سال ۱۳۵۴ همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و و برنامه صفحه  شعر را با همکاری شبکه استانی خلیج فارس ارائه داده است. بهمنی در سال 1۱۳۷۴ همکاری خود را با هفته نامه ندای هرمزگان آغاز می کند و صفحه ای تحت عنوان تنفس در هوای شعر را هر هفته در پیشگاه مشتاقان خود قرار می دهد.

او از سال۱۳۵۲ ساکن بندرعباس شد و پس از پیروزی انقلاب، به تهران آمد و مجدداً به سال ۱۳۶۳  به بندرعباس عزیمت کرد و در حال حاضر نیز، ساکن همانجاست. محمدعلی بهمنی مسؤول چاپخانه دنیای چاپ بندرعباس و مدیر انتشارات «چی‌چی‌کا» (در گویش بندرعباسی به معنی قصه) در بندرعباس است.

اولین مجموعه محمدعلی بهمنی به نام «باغ لال» را انتشارات بامداد در سال۱۳۵۱  منتشر کرد و درپی آن آثار بسیاری از وی به دست مخاطبانش رسید. دو مجموعه ی گاهی دلم برای خودم تنگ می شود و شاعر شنیدنی است از آثار بسیار مشهور در کارنامه ی بهمنی، به چاپ دهم نیز رسیده است. بهمنی سال ۱۳۷۸ غزل سرای نمونه کشور شد و سال۱۳۸۵  در نخستین دوره ی جشنواره شعر فجر به اتفاق حسین منزوی برگزیده ی بخش شعر کلاسیک شد و هم در فهرست چهره های ماندگار شعر قرار گرفت.

ادبیاتی ها بهمنی را آغازگر شعر «گفتار» یا غزل «گفتار» می دانند و معتقدند با غزل های بهمنی دوره ی بازگشت به خویش در شعر اجتماعی پر‌شور و آرمان گرای دهه ی شصت آغاز شد؛ دهه ای که نسل جوان و جوینده اش با قلم و چکش سرگرم حکاکی چهره ی زمخت غزل اجتماعی بودند.

اگر جسارت بهمنی و هم نسلانش همچون منزوی، بهبهانی و نیستانی نبود قطعاً نوگرایی در غزل بیش از چند دهه به تأخیر می افتاد. بهمنی در غزل هایش همواره چشمی به نیما دارد و بسیار درست می گوید که: «جسمم غزل است؛ اما روحم همه نیمایی است.» در بین آثار بهمنی گاهی دلم برای خودم تنگ می شود بی هیچ تردید در رشد غزل معاصر، مجموعه ایی بس تأثیرگذار است.

واکنش ها به درگذشت استاد مجمدعلی بهمنی

رئیس ‌مجلس ‌شورای ‌اسلامی با تسلیت درگذشت محمدعلی بهمنی گفت که این چهره ماندگار با آثار ارزشمند خویش در پیوند شعر امروز با مردم‌ و نسل جوان، نقشی تاثیرگذار ایفا کرد.

متن پیام تسلیت محمدباقر قالیباف به شرح زیر است:

«بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

فقدان شاعر پیشکسوت و غزل‌سرای نام‌آور معاصر استاد محمدعلی بهمنی موجب تاسف و تاثر گردید.

این چهره ماندگار خوش‌ذوق و فرهیخته، نقش موثری در سیر تکوینی شعر و غزل معاصر و بهره‌مندی از مضامین و مفاهیم پرمعنا داشتند که با آثار ارزشمند خویش در پیوند شعر امروز با مردم‌ و نسل جوان، نقشی تاثیرگذار ایفا نمود و دستاوردهای ادبی‌شان در گنجینه معنوی و فرهنگی کشور به یادگار خواهد ماند. 

ضمن عرض تسلیت به مردم شریف و فرهنگ‌دوست ایران به‌ویژه مردم شهرستان‌های دزفول و بندرعباس، جامعه ادبی کشور، آشنایان و خانواده محترم، برای این شاعر گرانقدر رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان‌ صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.»

محمدعلی بهمنی متولد سال ۱۳۲۱ در دزفول بود و شامگاه نهم شهریور در پی عارضه مغزی در ۸۲ سالگی از دنیا رفت. «باغ لال»، «در بی‌وزنی»، «گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود»، «این خانه واژه‌های نسوزی دارد»، «شاعر شنیدنی است»، «چتر برای چه، خیال که خیس نمی‌شود» و «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» از دفترهای شعر او هستند.

معاون اول رئیس جمهور  نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت محمد علی بهمنی شاعر و ادیب معاصر نوشت: مرحوم بهمنی شاعری ایران دوست و طالب عدالت بود.

 در پیام تسلیت محمدرضا عارف آمده است: ایران سرافراز شاعر بلندآوازه و صاحب نام خود و یکی از سرآمدان شعر و ادب پارسی را از دست داد، محمد علی بهمنی، غزل سرای نام آشنای کشورمان با قریحه لطیف و شیوایی بیانش محبوب خاص و عام بود، ایران دوستی که همواره دلسوز منافع ملی و طالب عدالت بود، جهان وطنی که عاشق ایران و مردمش بود.

معاون اول رئیس جمهور در پیام خود آورده است: درگذشت آن انسان شریف را به مردم ایران و خانواده محترم او و اهالی فرهنگ و خرد و فضیلت تسلیت عرض می‌کنم. روحش شاد و یادش گرامی باد.

اعلام زمان مراسم تشییع استاد بهمنی در تهران

مراسم تشییع محمدعلی بهمنی فردا (۱۱ شهریور) در تالار وحدت برگزار می‌شود. عباس سجادی، مدیر فرهنگی و سخنگوی «ستاد تکریم محمدعلی بهمنی» در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که آیین بدرقه‌ محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانه‌سرای از ساعت ۹ صبح روز یکشنبه یازدهم شهریورماه از مقابل تالار وحدت (پهنه‌ی رودکی) انجام خواهد شد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها