|
کدخبر: 334064

اختصاصی گسترش نیوز؛

کتاب هم قیمت گوشی سامسونگ شد | قیمت یار مهربان؛ نامهربان تر از همیشه

در دنیای پر از هیاهو و اخبار ناگوار امروزی، چه چیزی بهتر از کتاب می‌تواند به تغذیه روح ما کمک کند و ما را از موضوعات ناراحت‌کننده دور کند؟ بدون شک، تأثیر و نقش کتاب در زندگی ما بسیار مهم و مؤثر است. در روز کتاب‌خوانی، به بررسی دغدغه‌ها و چالش‌های کتاب‌خوانی و همچنین فواید آن می پردازیم.

فرهنگی و اجتماعی  کتاب هم قیمت گوشی سامسونگ شد | قیمت یار مهربان؛ نامهربان تر از همیشه

وقتی صحبت از آگاهی و دانش و تجربه می شود؛ افرادی را به یاد می آوریم که یا سن و سالی از آنها گذشته و یا درس خوانده یا کتاب خوان هستند. افراد کتابخوان؛ افرادی با اطلاعات و نوع نگاه متفاوت از بقیه به جهان هستی هستند. تفاوت نگاه این نوع افراد به جهان بی انتهای کتاب و منظومه پر رمز و راز کتابخوانی مربوط است. اگر بخواهیم از کتاب و کتاب خوانی حرف برنیم، باید در اولین مرحله منظور خود از کتاب را مشخص کنیم.

در کشورهای مختلف سرانه مطالعه را بر اساس  خواندن کتاب های غیر ضروری و همچنین بر اساس آگاهی  با اراده فرد می سنجند. اما این بحث در ایران متفاوت است. در ایران سرانه مطالعه  کتاب را بر اساس خواندن کتاب های درسی و کنکوری و کتاب های غیر ضروری؛ قرار می دهند.

اگر بخواهیم از نظر علمی هم به موضوع بنگریم؛ منظور از کتاب خواندن، مطالعه کتاب هایی مثل شاهنامه و مثنوی معنوی است. به هر حال آمار کتاب خوانی در ایران اینگونه محاسبه می شود و خواندن کتب کمک درسی؛ کمی از رتبه پایین ما را جبران می کند.

مطالعه

کتاب خوانی در اروپا

قبل از هر حرفی درباره فرهنگ کتاب خوانی باید به این نکته اشاره کنیم که کتاب خوانی با میزان سواد مردم به طور قابل توجهی در ارتباط است. برای مثال مردم کشور استونی در اروپا؛ بیشترین آمار مطالعه در اروپا را دارند از طرفی از لحاظ میزان سواد که یکی از اصلی ترین شاخص های توسعه یافتگی است، در میان ۱۰ کشور نخست جهان هستند و طبق آمار ۱۰۰ درصد مردم این کشور با سواد هستند. فرهنگ کتاب و کتابخوانی به عوامل مختلفی از جمله دلایل اقتصادی؛ فرهنگ سازی کشور ها؛ میزان اهمیت موضوع کتاب در آن کشور و دلایل صنعتی و فرهنگی دیگری وابسته است. در کشور های اروپایی صنعت کتاب یک صنعت رشد یافته است و  سرانه فروش کتاب در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا ثابت است، با وجود این، دغدغه اصلی این صنعت ایجاد راهبردهای جدید تولید و بازاریابی برای افزایش تعداد خوانندگان کتاب است.

بازار انتشار کتاب نیز در بعد اقتصادی نقش بسزایی دارد. اصولا در کشورهای پیشرفته و با شاخص توسعه بالا  در موضوع کتابخوانی فرهنگ سازی های مفید و بسیار کارآمدی انجام شده، که  باید از تجربیات موفق دیگران در این زمینه استفاده کرد.

مشکلات کتاب خوانی

مثل هر مسئله دیگری در کشور؛ کتاب خوانی هم با مشکلاتی روبه رو است که به آن اشاره می کنیم. در کشور ما شاید مهم ترین دلیل سرانه کم مطالعه؛ گرانی کاغذ باشد. این موضوع در نوع خود بسیار با اهمیت است. سال ها است که مسئولین در مورد گرانی کاغذ و مواد اولیه آن و همچنین تاثیر آن بر روی قیمت تمام شده صحبت می کنند ولی در عمل برای برگرداندن کتاب به سبد کالای خانواده ها تلاشی نمی کنند. مافیای قدرتمند کتاب اجازه کاهش قیمت را نمی دهد و خانواده ها کتاب را به عنوان کالایی غیر ضروری می بینند و به لیل قیمت بالای آن، اقدام به حذف کتاب می کنند. در حالی که کتاب، برای تغذیه و پالایش روح انسان است.

یکی دیگر از مشکلات کتاب خوانی؛ ظهور فضای مجازی در دنیای امروز و مدرنیته شدن جهان است. البته با نگاهی میق به این موضوع؛ فضای مجازی تهدید نیست و جای چیزی را نمی تواند بگیرد، در این بحث فرهنگ سازی و آموزش در مدارس بسیار اثرگذار است.

مورد دیگر در میان تبلیغات فرهنگی و هنری کتاب بدون شک هیچ جایگاهی ندارد. اگر نمایشگاه کتاب تهران را از بحث کتاب حذف کنیم به طور علنی هیچ خبری درباره کتاب در طی سال تولید نمی‌شود. منظور اخباری جامع و در سطح  مردم است.

علل تاثیر گذار در کتاب خوانی

عوامل مختلفی در کتاب خوانی نقش دارند که به مواردی اشاره می کنیم. نقش خانواده در ترویج فرهنگ کتابخوانی: روش تربیتی و آموزشی و نگرش والدین دررابطه با مطالعه و کتابخوانی، و سطح اقتصادی و پایگاه اجتماعی خانواده، نقش به سزایی در عادت به کتابخوانی دارد.

فرهنگ- کتاب- خوانی

 نقش مدارس و نظام آموزش و پرورش: دشوارترین وظیفه در ترویج کتابخوانی درهر جامعه‌ای بر عهده مدارس و نظام آموزش و پرورش آن جامعه است. اگر دانش آموز در مدرسه با کتاب آشنا شده و لذت مطالعه و افزایش معلومات عمومی را درک کند؛ از همان ابتدای شکل گیری شخصیت شان با مطالعه ارتباط می گیرد.

نقش رسانه های گروهی: نقش رسانه های گروهی می توانند از طریق ایجاد احساس نیاز به مطالعه کتاب در جامعه مخاطب، آنان را از سردرگمی در تشخیص نیازهای خود بیرون آورند و فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهند.

نقش کتابداران و کتابخانه‌ها: کتابداران کتابخانه‌ها، از عوامل موثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شمار می‌روند. کتابداران، بیشتر با افرادی سر و کار دارند که خود این افراد، عادت به مطالعه داشته و کتابخوان هستند، پس باید بتوانند با در اختیار قرار دادن منابع لازم، نیازهای این قشر را برآورده کنند. نقش دولت و نهادهای ذیربط: توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، یک عزم همگانی را می‌طلبد ولی سهم دولت نیز بسیار مهم است.

فواید کتاب خوانی

یکی از اصلی  ترین فواید کتاب خوانی تحریک روانی و به کار انداختن نورون های مغزی است، که در تصمیم گیری ها و موقعیت های دشوار روزانه بسیار مفید هستند.

کاهش استرس هم از دیگر فواید کتاب خوانی هستند که به آزاد تر شدن فعالیت عصبی انسان کمک می کند.

خواب با کیفیت از دیگر فواید کتاب خوانی است. از آنجا که امروزه  در هنگام خواب حداقل چند دقیقه ای را با گوشی سپری می کنیم، بهتر است این مدت را با کتاب بگذرانیم و علاوه بر افزایش اطلاعات؛ با ذهنی  خالی از موضوعات منفی و استرس زا به خواب برویم.

در ادامه با معرفی گران ترین کتاب های بازار ایران همراه شما هستیم. شاهنامه همیشه جز کتاب های نفیس بوده است و باید هزینه زیادی بابت این کتاب پرداخت می کردید اما ۱۱ میلیون تومان واقعا هزینه زیادی است. 

قیمت انواع کتاب

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها