|
کدخبر: 333054

راهنمایی برای خرید اتوماسیون صنعتی (اینورتر و PLC)

 

در این مقاله قرار است راهنمایی برای خرید تجهیزات اتوماسیون صنعتی از نظیر PLC و اینورتر به شما ارائه دهیم. اتوماسیون صنعتی به معنای استفاده از کامپیوترها، سیستم‌ها و...  برای کنترل قطعات و فرآیندها می‌باشد. دوتا از قطعات مهم در این صنعت اینورترها و PLCها می‌باشند که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم تا بتوانید در هنگام خرید این قطعات، انتخابی مطمئن و درست داشته باشید.

معرفی و راهنمای خرید PLC

PLC کوتاه شده عبارت Programmable Logic Controller است، در صنعت به اسم Programmable Controller یا همان کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی نیز می‌شود. PLC برای کنترل فرآیندهای صنعتی همانند فعالیت‌هایی دارای کنترل با توانایی اطمینان بالا، خطوط منتاژ و تجهیزات رباتیک طراحی و ساخته می‌شوند. PLCها طوری طراحی شده‌اند که در محیط‌های سرد و سخت صنعتی و شرایطی همانند گرد و غبار، سرما، گرما و رطوبت کار کنند. در ادامه با سه تا از مطرح‌ترین PLC های موجود بازار ایران آشنا می‌شویم.

PLC دلتا

PLC دلتا محصول کشور تایوان است که به دلیل قیمت مناسب آن خواهان زیادی دارد. پی ال سی delta از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است و در اتوماسیون تولیدی و فرایندی کاربرد دارد.کمپانی دلتا PLCهایی در انواع ماژولار و کامپکت طراحی و تولید می‌کند. یکی از شرکت‌های نامدار در تعمیر و خرید PLC دلتا، شرکت نیک صنعت می‌باشد.

PLC زیمنس

کشور سازنده PLC زیمنس، آلمان می‌باشد. کمپانی زیمنس PLCهای متنوع و با کیفیتی را برای استفاده در صنایع گوناگون طراحی و تولید می‌کند. PLCهای زیمنس فضای کمتری نسبت به بقیه PLCها اشغال می‌کنند و به دلیل طول عمر بالا، کار مداوم و نگهداری آسان شناخته می‌شوند. از کاربردهای PLC زیمنس می‌توان به کنترل و مدیریت بالابرها، چراغ راهنمایی، پله برقی‌ها و سیستم‌های خودکار اشاره کرد.  

PLC فتک

برند فتک، از برندهای نوپا و جدید در صنعت به شمار می‌رود. شرکت تایوانی فتک سازنده انواع مختلف PLC با کارکردهای گوناگون است. این شرکت PLCهایی در سه سری FB ، B1/B1z ، HB1 ارائه می‌کند. این پی ال سی برپایه  SOC طراحی شده است که بر همین اساس بیشتر از 120هزار گیت را دارا می‌باشد. PLC فتک امکاناتی دارد که آن رااز دیگر PLCها متمایز می‌کند، مانند پورت‌های ارتباطی، واحد پردازش مرکزی، کنترل مکان NC و بسیاری دیگر.

نکات مهم در هنگام خرید اینورتر

از مهم‌ترین تجهیزات و قطعات برق صنعتی می‌توان به اینورتر اشاره کرد. اینورتر جریان مستقیم (DC) را تبدیل به جریان متناوب (AC) می‌کند. اینورترها در بازار به دو سری دو فاز و سه فاز موجود هستند. اینورتر در صنعت اتوماسیون به نام درایو نیز شناخته می‌شود. خروجی درایو به شکل موج مربعی است، که با کمک فیلترها به شکل موج سینوسی درآمده است. می‌توان خروجی را بهینه‌تر کرد و به موج PWM تبدیل کرد. از مواردی که اینورتر استفاده می‌شود می‌توان به آسانسورها، پمپ‌ها، نوار نقاله، فن‌های صنعتی و دستگاه اکسترودر اشاره کرد. اینورتر از سه قسمت اصلی به نام‌های کنترل، منبع تغذیه و مدار اصلی تشکیل شده‌اند که این سه بخش، خود از اجزای دیگری تشکیل شده‌اند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود. مآمده است.

بخش کنترل

بخش کنترل خود از قطعات کوچکتری تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

کیپد

از اجزای مهم و اصلی بخش کنترل می‌توان به کیپد اشاره کرد. کیپدها در دو مدل دیجیتالی به همراه صفحه نمایش Segment-7 و LCD تولید و طراحی می‌شوند.

ترمینال برد

کاربرد این قطعه در تنظیم دور اینورتر یا گشتاور، دستور به درایو، شروع و پایان کار از راه دور اینورترو اتصال سنسور به اینورتر است.

برد کنترل

این بخش وظیفه پردازش سیگنال‌های ورودی به اینورتر را دارد. برد کنترل VFD  موجب فرمان‌دهی و هماهنگی در قطعات دستگاه می‌شود. از نشانه‌های برد سالم و خوب می‌توان به تولید نکردن نویز، ارسال سیگنال‌های بدون پالس و نویز، به کارگرفتن پد PCB و اندازه‌گیری مقدار جریان اشاره کرد.

برد پاور

برد پاور در بخش‌هایی که نیاز به دریافت و تبدیل سیگنال‌های ورودی، جداسازی بخش‌های ولتاژ زیاد و کم، تشخیص کیفیت سیگنال‌ها و ارسال سیگنال‌های مناسب به خروجی استفاده می‌شود.

منبع تغذیه

منبع تغذیه به ترامانسفورماتور وصل می‌شود.تغییر سرعت بالا در مدار اینورتر تک فاز باعث تغییر جهت جریان در ترانسفورماتور با سرعت بالا می‌شود. به همین ترتیب جریان متغییر یا AC در سمت دیگر ترانسفورماتور تشکیل می‌شود.

کارت شبکه

این کارت برای افزودن ویژگی یا تقویت به عنوان اجزای اصلی و عنصر جانبی استفاده می‌شود. از مزایای کارت شبکه می‌توان به کاهش هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری، کاهش هزینه افزودن ویژگی به درایو و افزایش انعطاف پذیری اشاره کرد.

فن خنک کننده

در درایوهای جوشکاری برای خنک کردن سیستم‌ها به کار می‌رود. فن خنک کننده برای جلوگیری از گرما، هوارا به طور متداول از سیستم عبور می‌دهد. از مزایای فن خنک کننده می‌توان به کاهش صدا، دور چرخش زیاد و مصرف انرژی کم اشاره کرد.

فیلتر

از فیلتر برای کاهش نویز الکترومغناطیسی استفاده می‌شود. فیلتر به دلیل جلوگیری از ورود نویز به شبکه و حفظ کیفیت منبع تغذیه اهمیت ویژه‌ای دارد. فیلتر باید نزدیک به ترمینال ورودی نصب شود.

مدار اصلی

مدار اصلی، پیچیده‌ترین بخش درایو است.مدار اصلی با قطعات مهم خود، ولتاژ دریافتی را تبدیل به ولتاژ DC می‌کند. مدار اصلی به دلیل وظیفه سنگینش، احتمال خرابی زیادی دارد و درصورت رسیدگی و تعمیر نکردن آن ضرر جدی ایجاد می‌شود.

تریستور

تریستور نقش کلید را اجرا می‌کند که هدایت کننده جریان الکتریکی می‌باشد. تریستور تحرک مکانیکی ندارد و در دو نوع دیسکی و SCR در بازار موجود است.

خازن لینک DC

خازن لینک DC در مداری یک سو کننده، جریان DC را تصفیه می‌کند. این خازن تشکیل شده از مدار فیلتر، سلف و خازن می‌باشد.

اینورتر انواع گوناگونی دارد که شما برحسب کاری که می‌خواهید انجام دهید آن را انتخاب می‌کنید. از پرفروش‌ترین اینورترها می‌توان به اینورتر C2000 دلتا، اینورتر VFD-B دلتا، اینورتر GD20 اینوت، اینورتر GD200A اینوت، اینورتر G5A ال اس پی و اینورتر IP5 ای اس پی اشاره کرد.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد اینورتر از اجزاء و قطعات مهمی تشکیل شده است که در صورت اشکال در هرکدام، کل فرآیند به مشکل بر می‌خورد و موجب ضررهای مالی و جانی می‌شود. بهتر است در هنگام مشاهده ایراد یا خرابی به تعمیر اینورتر بپردازید.  در صورتی که قصد خرید PLC دارید، از میان PLCهای گفته شده، پیشنهاد ما PLC دلتا به دلیل کیفیت و قیمت مناسب می‌باشد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها