|
کدخبر: 327818

روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟

پراید جزو یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایرانی محسوب می‌شود، به همین دلیل اطلاع از این موضوع که روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟ و یا این‌‌که باید از چه میزان روغنی استفاده کرد و… اهمیت زیادی دارد؛ زیرا روغن موتور تاثیر بسیاری روی عملکرد خودرو دارد.

بهترین روغن موتور برای پراید در واقع روغنی است که توسط شرکت‌های با تجربه و معتبر ساخته شده باشد. اما برای مطمئن شدن از این موضوع که روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟ ابتدا لازم است تا به دستورالعمل‌های سازنده خودرو توجه داشته باشید و از روغن‌های باکیفیت و معتبر استفاده کنید.

روغن-موتور

بهترین روغن موتور برای پراید کاربراتوری

پراید کاربراتوری در واقع اولین مدل پراید محسوب می‌شود که در ابتدای دهه هفتاد شمسی روانه بازار شد. اگر می‌خواهید بدانید که روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟ باید بیان کنیم که بهترین روغن موتور برای پرایدهای کاربراتوری، روغن موتورها با درجه50w20 هستند. روغن موتورهای بهران صبا، بهران خودرو، بهران رخش و بران از جمله بهترین انواعی هستند که کارشناسان خودرو آن‌ها را پیشنهاد داده‌اند.

بهترین روغن موتور مخصوص پراید انژکتوری

شرکت سایپا سوخت‌رسانی موتور پراید در سال ۱۳۸۳ از کاربراتوری به انژکتوری تغییر داد. برای موتورهای انژکتوری، روغن موتورهای گرانوی ۴۰w۱۰ یا درجه50w20 بهترین گزینه هستند. در پاسخ به این سوال که روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟ باید بیان کنیم که برای پرایدهای که دارای موتور انژکتوری هستند، روغن موتورهای کاسترول gtx سفید، پارس پایا، کاسپین (نوع چهار فصل)، بهران پیشتاز بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

بهترین روغن موتور برای پراید با موتور تقویت شده HP+

شرکت سایپا در سال ۱۳۸۸ تصمیم گرفت شاسی و بدنه پراید را تغییر دهند و به همین دلیل موتورهای قبلی دیگر ظرفیت و کشش لازم را نداشتند؛ بنابراین سایپا تصمیم گرفت تا قدرت و توان موتورهای پراید را افزایش دهد. تشخیص دادن این موتورها کار بسیار راحتی است. برای انجام این کار باید کاپوت ماشین خود را بالا بزنید و در سوپاپ آن را مشاهده کنید. اگر روی موتور خودرو شما علامت HP+ وجود داشته باشد، یعنی از موتور تقویت شده در خودرو استفاده شده است.

به طور کلی تفاوت چندان زیادی میان سطح گرانوری موتورهای انژکتوری و تقویت شده وجود ندارد و از همان روغنی که در موتورهای انژکتوری استفاده می‌شود، نیز می‌توان در موتورهای تقویت شده استفاده کرد. به طور کلی اگر می‌خواهید بدانید که روغن موتور مناسب برای پراید چیست باید توجه داشته باشید که روغن‌های کاسپین، بهران، پارس پایا، سوپر پیشتاز و… از جمله بهترین روغن موتورهای هستند؛ از این‌رو می‌توانید از آن‌ها برای موتورهای تقویت شده استفاده کنید.

روغن موتور مناسب پراید یورو ۴

خودروسازان در ابتدای سال ۹۰ شمسی تصمیم گرفتند که برای تقویت موتور و کم کردن مصرف بنزین از یورو ۲ را به یورو ۴ تغییر دهند. موتورهای یورو ۴ در هر ۱۰۰ کیلومتر حدودا ۶.۴۴ لیتر مصرف می‌کنند. اما با تغییر موتورهای پراید از یورو ۲ به یورو ۴ تغییراتی در سوپاپ‌ها نیز به وجود آمده است و نوع روغن که در موارد قبلی روی ۲۰-۵۰ بود، در این نمونه روی ۱۰-۴۰ قرار دارد. در حالت کلی اگر می‌خواهید بدانید که روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟ باید بگوییم که روغن‌های بهران رانا، بهران سوپر پیشتاز برای این نوع موتور مناسب‌تر هستند.

بهترین روغن موتور برای پراید ۱۳۱

با توجه به این‌‌که پراید ۱۳۱ محبوبیت و فروش بالایی دارد، پس در اینجا قصد داریم بدانیم که روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟ نوع موتور پراید ۱۳۱ یورو ۴ بهینه است و جهت به حداکثر رساندن کیفیت عملکرد آن، همواره روغن موتورهای ۱۰-۴۰ و به خصوص بهران سوپر پیشتاز را پیشنهاد می‌دهیم. استفاده از این نوع روغن موتور موجب می‌شود تا همواره موتور خودرو عملکرد بهتری داشته باشد و سازگاری کامل با آن حاصل شود.

بهترین روغن موتور برای پراید دوگانه سوز

افزایش قیمت بنزین موجب شدهاست تا امروزه بسیاری از رانندگان پرایدهای دوگانه سوز را انتخاب کنند. از بهترین روغن‌های مورد استفاده برای پرایدهای دوگانه سوز می‌توان به روغن‌های پارس سی ان جی، بهران پاک، گلف سی ان جی و کاسترول سی ان جی اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید این موضوع به معنای آن نیست که نمی‌توان در پرایدهای دوگانه سوز از روغن‌های بنزین استفاده کرد، اما به طور کلی اگر می‌خواهید بدانید که روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟ ما روغن‌های ذکر شده را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ چراکه کیفیت بیش‌‌تری دارند و کارایی بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهند.

روغن-موتور۱

زمان تعویض روغن موتور پراید

مشخصات تعویض روغن موتور در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است. با این وجود، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که روغن موتور خودر حدودا ۶ ماه یک بار و یا پس از طی کردن ۵ و یا ۷ هزار کیلومتر مسافت باید تعویض شود.

پیش‌تر به بررسی این موضوع که روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟ پرداختیم اما زمان تعویض روغن خودرو نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بهترین زمان برای تعویض روغن پرایدهای جدید، هر سه ماه یک بار و یا هر ۵۰۰۰ هزار کیلومتر مسافت است. اما برای مدل‌های قدیمی این خودرو، زمان تعویض روغن به کاربری و شرایط خودرو بستگی دارد و بهتر است که در این کورد با کارشناسان خودرو مشورت کنید.

اهمیت تعویض روغن پراید

اگر شما روغن پراید خود را سر موقع تعویض نکنید، به قطعات داخل موتور آسیب وارد می‌شود؛ از این‌رو تعویض روغن موتور اهمیت بسیار زیادی دارد. در موارد زیر بیش‌‌تر به بررسی این اهمیت می‌پردازیم:

بهبود عملکرد موتور

استفاده از روغن تازه و تمیز موجب می‌شود تا خودرو شما عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. با تعویض روغن خودرو خود می‌توانید خرابی و سایش موتور خودرو خود را کاهش دهید.

حفاظت از قطعات

با تعویض روغن خودرو خود می‌توانید از قطعات خودرو در برابر سایش و خوردگی حفاظت کنید.

کاهش آلودگی

روغن کثیف و قدیمی باعث به وجود آمدن آلودگی‌های بسیار زیادی در موتور خودرو شما می‌شود. با تعویض روغن می‌توانید آلودگی‌های داخل موتور خودرو خو را کاهش دهید.

صرفه جوئی در سوخت

روغن اتمام یافته چگال است و موجب افزایش فشار در دستگاه‌های دیدار نظام پذیرفته نشده می‌شود. شما می‌توانید با تعویض روغن خودرو خود موجب بهبود عملکرد موتور خودرو خود شوید و در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنید.

افزایش عمر موتور

با تعویض روغن به صورت مرتب می‌توانید طول عمر موتور خودرو خود را افزایش دهید و هزینه‌های اضافی بابت تعمیر موتور خودرو خود نپردازید.

جمع‌بندی

تعویض روغن خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا استفاده از روغن تمیز و تصفیه شده مزایای بسیار زیادی برای خودرو شما دارد و موجب بهبود عملکرد آن می‌شود. اگر شما نیز خودرو پراید دارید، باید بدانید که روغن موتور مناسب برای پراید چیست؟ شما باید هر چند وقت یک بار (۳ ماه یک بار) روغن موتور خودرو خود را تعویض کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها