|
کدخبر: 331929

اگر سیگار می‌کشید و به موهایتان اهمیت می‌دهید بخوانید

سیگار کشیدن یکی از عادات مضر است که نه تنها به سیستم تنفسی و قلب آسیب می‌رساند، بلکه تاثیرات منفی بسیاری بر سایر قسمت‌های بدن، از جمله پوست و مو دارد. یکی از مشکلات شایع در میان افراد سیگاری، ریزش و کم پشت شدن موها است. اگر سیگار می‌کشید و هنوز دچار این مسئله نشده‌اید شک نکنید که دیر یا زود به این مشکل مبتلا می‌شوید. تحقیقات زیادی تاثیر منفی سیگار بر موهای سر را اثبات کرده‌اند و امروزه دیگر شکی در این مورد وجود ندارد. در ادامه دلیل این مسئله و راهکارهای مقابله با آن بعد از ترک سیگار شرح داده می‌شود.

سیگار کشیدن

دلایل تاثیر منفی سیگار بر مو

نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض عروق خونی می‌شود. این موضوع مانع از رسیدن خون کافی به فولیکول‌ها یا همان ریشه مو می‌شود و در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن کمتری به این نواحی می‌رسد. مونوکسید کربنی که بر اثر کشیدن سیگار وارد بدن می‌شود نیز با اشغال جای اکسیژن در گلبول‌های قرمز به عنوان یک عامل تشدید کننده این مسئله شناخته می‌شود. این کمبود مواد مغذی باعث ضعیف شدن و شکنندگی موها می‌شود و در نهایت منجر به ریزش موها می‌گردد. همچنین نیکوتین موجود در سیگار به عنوان یک سم باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن شده و به طور غیر مستقیم عاملی برای ریزش مو است. همچنین سموم و مواد شیمیایی که بر اثر کشیدن سیگار وارد بدن می‌شوند گاهی در بدن ایجاد التهاب می‌کنند. این التهاب‌ها نیز می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و باعث تخریب آنها شود. فولیکول‌های آسیب دیده توانایی تولید موهای سالم را از دست می‌دهند و در نتیجه فرد دچار آلوپسی می‌شود و موهایش ریزش پیدا می‌کنند.

دلیل دیگر برای تاثیر منفی سیگار بر موها، رادیکال‌های آزاد هستند. کشیدن سیگار تولید رادیکال‌های آزاد در بدن را افزایش می‌دهد. این مولکول‌های ناپایدار با تخریب سلول‌های بدن، از جمله سلول‌های فولیکول مو، باعث آسیب به ساختار موها می‌شوند. رادیکال‌های آزاد همچنین تولید کلاژن و پروتئین الاستین توسط بدن را کاهش می‌دهند که این موضوع باعث شکنندگی و کاهش انعطاف‌پذیری موها می‌شود.

جدا از سموم و مواد شیمیایی سیگار، خوب است بدانید که این سیگار کشیدن باعث ایجاد کم آبی در بدن می‌شود. این دو مورد نیز تاثیر بسیار زیادی در ضعیف کردن ریشه موها دارد. بی آبی باعث کاهش خون‌رسانی و تغذیه پوست سر و در نتیجه کم شدن آب مفید سلول‌های این ناحیه می‌شود. در پی این مسئله، از یک طرف ساقه موها خشک شده و از طرف دیگر پوست سر دچار چربی زیاد و یا شوره سر می‌شود و همه اینها در کنار هم موها را ضعیف، نازک و در نهایت از بین می‌برد.

ریزش مو

راه‌های درمان ریزش مو پس از ترک سیگار

اگر دچار ریزش و کم پشتی مو شده‌اید، ترک سیگار اولین و مهم‌ترین قدم برای بهبود وضعیت موها است. پس از ترک سیگار، بدن شروع به بازسازی و ترمیم آسیب‌های وارد شده می‌کند. با این حال، برای تسریع روند بهبود و بازیابی سلامتی و پرپشتی موها، می‌توان از روش‌های درمانی مختلفی استفاده کرد. در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌شود.

پس از ترک سیگار، باید به رژیم غذایی خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به تقویت فولیکول‌های مو و جلوگیری از ریزش بیشتر آنها کمک کند. منابع غذایی حاوی این مواد مغذی شامل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات و مغزها می‌باشند. در این راستا می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی و معدنی نیز استفاده کنید. نوشیدن آب کافی، ماساژ پوست سر و استفاده از محصولات مراقبت از مو نیز کمک زیادی در بازیابی سلامت موها می‌کند.

اما در موارد ریزش شدید مو و نازکی و کم‌پشتی زیاد مو می‌توانید از درمان‌های پزشکی که با مشاوره پزشک تجویز می‌شود نیز استفاده کنید. درمان‌های پزشکی به دو دسته داروهای خوراکی و روش تزریقی مثل مزوتراپی تقسیم می‌شوند. این روش‌ها تاثیر سریعتر و بیشتری دارند. در بین این دو روش، مزوتراپی از نظر پزشکی ارجحیت دارد، زیرا عوارض و مشکلات داروهای شیمیایی خوراکی را ندارد. مزوتراپی روشی برای تغذیه مستقیم فولیکول‌های مو با مواد حیاتی و مغذی برای آنها است. این مواد شامل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌های مغذی برای ریشه موها است. پزشک با تزریق این مواد در نقاط مختلف پوست سر باعث رسیدن آنها به صورت مستقیم به فولیکول‌های مو می‌شود. تفاوت مزوتراپی با دیگر درمان‌های سطحی نیز در همین است که ریشه مو به صورت مستقیم مواد مغذی را دریافت می‌کند و این باعث به حداکثر رساندن تاثیر مفید آن می‌شود. ضمن اینکه برخلاف داروهای خوراکی، مزوتراپی تاثیری بر قسمت‌های دیگر بدن ندارد. امروزه ترکیبات دارویی مختلفی توسط سازمان غذا و داروی جهانی مورد تایید قرار گرفته‌اند، مثل داروی مزولایک، هیرفیلر و رویتاکر. رسیدن به بهترین نتیجه از مزوتراپی کاملا وابسته به داروی مورد استفاده است. با مراجعه به بهترین کلینیک مزوتراپی مو در تهران مطمئن شوید که از بهترین داروهای مزوتراپی مثل هیرفیلر یا رویتاکر اصل برایتان استفاده شود تا بهترین نتیجه را در درمان ریزش مو و کم‌پشتی مو بگیرید. جالب است بدانید که انواع جدیدی از داروهای مزوتراپی مثل مزوژل جالپرو یا پروفایلو برای جوانسازی پوست نیز وجود دارد که در صورتی که بر اثر مداومت زیاد در کشیدن سیگار پوستتان آسیب دیده است می‌توانید با تزریق مزوژل توسط پزشک، پوست آسیب دیده خود را نیز بازسازی کنید.

مزوتراپی مو

در انتها به این نکته مهم حتما توجه داشته باشید که درمان‌های تخصصی پزشکی مثل مزوتراپی یا تزریق مزوژل حتما باید توسط پزشک انجام شود. متاسفانه امروزه این خدمات تخصصی در مراکز غیر مجازی مثل آرایشگاه‌ها یا حتی باشگاه‌های ورزشی توسط افراد غیر متخصص انجام می‌شود. افراد غیر پزشک شناختی از داروها و نحوه تزریق تخصصی آنها ندارند و در بهترین حالت اگر عوارضی برایتان ایجاد نکنند باعث هدر رفتن هزینه و زمان شما می‌شوند. اگر سلامتی، زیبایی، و هزینه‌ای که می‌کنید برایتان مهم است، خدمات درمانی زیبایی را در مراکز مجاز و مورد تایید وزارت بهداشت و در بهترین کلینیک زیبایی در تهران انجام دهید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها