|
کدخبر: 334079

همه چیز درباره ولوم های دستگاه جوش اینورتر

ولوم های دستگاه جوش اینورتر به چه شکل است؟ در این مطلب ضمن معرفی انواع ولوم های دستگاه جوش اینورتر، به نحوه تنظیم ولوم دستگاه جوش های مختلف می پردازیم

کسب و کار همه چیز درباره ولوم های دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر یکی از دستگاه‌های جوشکاری است که طی سال‌های اخیر، به جایگزین خوبی برای ابزارهای قدیمی مانند ترانس جوشکاری تبدیل شده است و برای اتصال قطعات مختلف صنعتی استفاده می‌شود. دستگاه جوش اینورتر مزایای متعددی دارد که البته این مزایا، تا حد زیادی به ولوم‌های دستگاه وابسته است؛ به‌طوری که هرچه تعداد این ولوم‌ها بیشتر باشد، قابلیت‌ها و قدرت دستگاه نیز افزایش می‌یابد.

در این مطلب، انواع ولوم های دستگاه جوش اینورتر را بررسی کرده‌ایم و درباره تنظیم ولوم دستگاه جوش نیز اطلاعاتی ارائه داده‌ایم؛ همچنین، بهترین برند برای خرید انواع ابزار آلات را نیز معرفی کرده‌ایم.

انواع ولوم های دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای ترانس جوشکاری، در دو نوع تک ولوم و دو ولوم تولید می‌شود که البته طی چند سال اخیر، نوع سه ولوم آن نیز وارد بازار شده است؛ به‌طور کلی، از ولوم برای تنظیم جریان و همچنین تغییر آمپر دستگاه جوش اینورتر استفاده می‌شود. برای آشنایی با انواع ولوم دستگاه جوش اینورتر در این بخش از مقاله با ما همراه باشید.

  • ولوم current

یکی از انواع ولوم که روی دستگاه جوش اینورتر وجود دارد، ولوم current (کورنت) است. این ولوم به‌صورت یک پیچ تنظیم شدت جریان روی دستگاه نصب می‌شود و کاربرد بسیار مهمی دارد؛ به‌طوری که جوشکارها می‌توانند با استفاده از ولوم current، میزان شدت جریان خروجی دستگاه را به‌صورت دستی و باتوجه‌‌به شرایط جوشکاری تنظیم کنند. پس از تنظیم پیچ نیز قوس الکتریکی برای جوشکاری تعیین می‌شود.

کار کردن با ولوم کورنت، پیچیدگی خاصی ندارد؛ به این صورت که با حرکت ولوم در جهت عقربه‌های ساعت، قدرت خروجی دستگاه بیشتر می‌شود. درواقع، هرچه درجه آمپر دستگاه جوش اینورتر بالاتر رود، قدرت دستگاه نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد؛ همچنین، اگر مسیر حرکت ولوم در جهت مخالف عقربه‌های ساعت باشد، توان خروجی دستگاه کاهش پیدا می‌کند.

  • ولوم arc force (قدرت قوس الکتریکی)

یکی دیگر از انواع ولوم های دستگاه جوش اینورتر، ولوم arc force (آرک فورس) نام دارد. این ولوم به‌عنوان ولوم دوم نیز شناخته می‌شود و از محبوبیت بسیار بالایی در میان جوشکاران برخوردار است.

Arc Force در دستگاه جوش یک قابلیت برای جوشکاری بهتر، تمیزتر و مقاوم‌تر است. کاربر به وسیله این قابلیت می‌تواند میزان عمق نفوذ جوش را تعیین کرد. در حقیقت این سیستم دمای جوشکاری را نیز تنظیم می‌کند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که با استفاده از ولوم arc force می‌توانید هزینه‌های جوشکاری را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهید؛ همچنین، این ولوم به شما کمک می‌کند تا قدرت دستگاه را افزایش و کیفیت جوشکاری را نیز ارتقا دهید.

در مورد ولوم های دستگاه جوش اینورتر خوب است بدانید که استفاده از ولوم آرک فورس، مانع از چسبندگی الکترودها به یکدیگر می‌شود و از این طریق، به حفظ کیفیت جوشکاری کمک می‌کند. به علاوه، از ولوم آرک فورس برای کنترل نفوذ جوش در قطعات فلزی هم استفاده می‌شود و به کمک آن می‌توانید فرایند جوشکاری را با جریان بالا و بدون سوراخ شدن قطعات انجام دهید.

ولوم آرک فورس در دستگاه جوش اینورتر با نوع ثابت جریان کار می‌کند؛ مثلاً اگر مقدار جریان برابر با 100 آمپر باشد، تغییرات جریان در طول فرایند از طریق کوتاه یا بلند شدن قوس به‌دست می‌آید. بدین معنا که اگر طول قوس بلندتر شود، میزان ولتاژ نیز افزایش پیدا می‌کند و چنانچه طول قوس کوتاه شود، ولتاژ هم کاهش خواهد یافت.

  • ولوم hot start

ولوم hot start از دیگر ولوم های دستگاه جوش اینورتر است که با استفاده از آن می‌توانید احتمال تکثیر قطعات غیراختصاصی در PCR را کاهش دهید. تکثیر قطعات با آغاز زودهنگام واکنش در دمای پایین (پیش از شروع جوشکاری) رخ می‌دهد. ولوم hot start زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قصد داشته باشید یکی از مواد اصلی واکنش را به حالت غیر قابل ‌استفاده درآورید؛ در نتیجه، دمای چرخه اول نسبت‌ به دمای مرحله اتصال افزایش می‌یابد و واکنش تکثیر، پس از مرحله دناتوراسیون رخ می‌دهد.

برای جلوگیری از شوک اولیه ناشی از قوس الکتریکی، بهتر است از ولوم هات استارت استفاده کنید؛ به این ترتیب، از همان ابتدا از چسبیدن الکترود به قطعات فلزی جلوگیری می‌شود و جریان خروجی با حداکثر توان، کار را شروع می‌کند. پس از آن، جریان به‌آرامی کاهش می‌یابد تا به میزان موردنظر برسد.

تنظیم ولوم دستگاه جوش

دستگاه-جوش-1

حالا که با ولوم های دستگاه جوش اینورتر آشنا شدید، خوب است درباره تنظیم ولوم دستگاه جوش نیز اطلاعاتی به‌دست آورید. نحوه تنظیم ولوم در دستگاه‌های اینورتر جوشکاری متفاوت از یکدیگر است؛ بنابراین، بهتر است هرکدام از آن‌ها را به‌طور مجزا بررسی کنیم:

تنظیم ولوم دستگاه جوش MIG/MAG

تنظیم جریان جوش در این دستگاه با استفاده از ولوم جریان انجام می‌شود؛ به‌طوری که با چرخاندن این پیچ در راستای عقربه‌های ساعت، می‌توانید جریان جوش را افزایش دهید و با چرخاندن آن در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، جریان را کاهش دهید. مقدار جریان نیز باید با توجه ‌به جنس قطعات و همچنین قطر الکترود تعیین شود.

تنظیم ولوم دستگاه جوش TIG

در این دستگاه‌ها از پدال فوت برای تنظیم جریان جوش استفاده می‌شود. منظور از پدال فوت نیز همان ولوم جریان است. شما هنگام کار با این دستگاه‌ها می‌توانید ولوم جریان جوش را تست و آن را با توجه ‌به شرایط تنظیم کنید؛ همچنین خوب است بدانید که تنظیم ولوم‌های دستگاه جوش اینورتر TIG در حین فرایند جوشکاری نیز امکان‌پذیر است.

تنظیم ولوم دستگاه جوش SMAW

یکی دیگر از انواع دستگاه جوش، دستگاه جوش الکترودی نام دارد. تنظیم جریان خروجی این دستگاه نیز از طریق تنظیم ولوم جریان انجام می‌شود. برای تنظیم ولوم در دستگاه جوش SMAW، باید به ضخامت الکترودها توجه داشته باشید؛ به این صورت که هرچه میزان ضخامت الکترود و قطعه بیشتر باشد، جریان خروجی بیشتری نیز مورد نیاز خواهد بود.

بهترین و معتبرترین برند برای خرید ابزار آلات

دستگاه-جوش-2

در این مطلب، انواع ولوم های دستگاه جوش اینورتر را بررسی کردیم و در مورد نحوه تنظیم ولوم دستگاه جوش نیز اطلاعاتی ارائه دادیم. اگر شما هم قصد خرید انواع تجهیزات صنعتی مانند دستگاه جوش اینورتر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برند معتبر و پرطرفدار رونیکس را انتخاب کنید.

رونیکس با تکیه بر پایه‌های اصلی خود یعنی تنوع، کیفیت، خدمات پس از فروش، قیمت‌گذاری منصفانه و رفتار سازمانی متمایز توانسته است به برندی پیشرو و قابل‌اعتماد برای مصرف‌کنندگان تبدیل شود. 

جوشکارها معمولا ابزار کار خود را حمل می‌کنند. به همین خاطر طراحی و وزن دستگاه جوش برای کاربران اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. هرچه دستگاه وزن کمتری داشته باشد، کار را برای اپراتر راحت‌تر می‌کند.

به همین منظور برای خرید اینورتر های جوشکاری رونیکس میتوانید به ابزار فروشی های سراسر کشور مراجعه کنید

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها