|
کدخبر: 325442

خبر خوش برای این افراد / قیمت بلیت هواپیما نیم بها شد

فاطمه عباسی گفت: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

اقتصاد خبر خوش برای این افراد / قیمت بلیت هواپیما نیم بها شد

فاطمه عباسی،معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: تعداد ۱۳۰ هزار نفر از افراد مبتلا به معلولیت شدید شناسایی شده‌اند که قادرند با افتتاح حساب بانکی و ارائه سماکارت، بلیت نیم بها از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و هوایی را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه این اقدام در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان انجام شده است، اظهار داشت:‌براساس این بند از قانون، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش‌بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

عباسی تصریح کرد: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این تفاهم نامه گفته بود که این تفاهم‌نامه یک ائتلاف جدی بین دستگاه‌های متولی است. وظیفه‌ای که مسوولیت دولت‌ها بود اما سال‌ها روی زمین گذاشته شده بود امروز توسط دولت سیزدهم انجام شد تا افراد دچار معلولیت شدید بتوانند بلیت اتوبوس درون‌شهری را رایگان دریافت و دیگر بلیت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بین‌شهری را به شکل نیم‌بها خریداری کنند.

با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید بلیت‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی به صورت نیم‌بها به حساب افراد دچار معلولیت شدید واریز خواهد شد. بانک پارسیان در این طرح فقط عاملیت را پذیرفته و از بسترهای مجازی استفاده می‌کند تا این افراد نیازی به احراز هویت حضوری در شعب نداشته باشد.

چندی پیش محمد محمدی بخش با بیان اینکه فعلا قیمت بلیط هواپیماها هیچ تغییری نکرده است، اذعان داشت: چند هفته پیش در جلسه دیوان عدالت اداری حضور یافتیم تا درباره تعیین وضعیت نرخ گذاری بلیت هواپیما بحث و گفتگو کنیم و نظرات کارشناسی در این زمینه مطرح شد.

وی افزود: پیشنهاد ارائه شده به دیوان، رعایت ماده ۶ قانون هواپیمایی کشوری است یعنی شورای عالی هواپیمایی در تعیین نرخ مشارکت داشته باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: در آینده نزدیک قیمت نهایی بلیط هواپیما مشخص می‌شود و پیشنهاد افزایش قیمت از مجرای شورای عالی هواپیمایی مطرح شده است و چنانچه تا آن زمان رأی دیوان عدالت اداری صادر شود تعیین قیمت‌ها از طریق ستاد تنظیم بازار انجام نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: چنانچه این رأی اعلام نشود، بلیت بر اساس تصمیم شورای عالی هواپیمایی تعیین تکلیف می‌شود.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوانمحمدی بخش توضیح داد: اولویت تعیین قیمت بلیت هواپیما ستاد تنظیم بازار است و در صورتی که دیوان عدالت اداری قیمت بلیت را زودتر از نظر ستاد اعلام کند قیمت بلیت ها مشخص خواهد شد.

وی بیان کرد: پیش از آغاز شروع سال ۱۴۰۳ قیمت بلیت هواپیما با حضور تمامی شرکت های هواپیمایی در جلسه شورای عالی هواپیمایی به جمع بندی نهایی رسید و به ستاد تنظیم بازار اعلام شد و در حال حاضر منتظر نتیجه جمع بندی هستیم.

بلیت-هواپیما

بلیت هواپیما گران می‌شود؟

درپی انتشار خبر افزایش قیمت بلیت هواپیما تا دو هفته دیگر، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که قید زمانی دو هفته‌ای برای تغییر قیمت بلیت صحت ندارد و تصمیم‌گیری برای قیمت بلیت منوط به جلسه ستاد تنظیم بازار است.

جعفر یازرلو - سخنگوی سازمان هواپیمایی- در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: قید زمانی دو هفته‌ای برای تغییر قیمت بلیت تکذیب می‌شود. این موضوع منوط به طی مراحل قانونی و تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار است و کسی نمی‌تواند زمان قطعی قیمت‌گذاری جدید بلیت پروازهای داخلی را مشخص کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جلسه شورای عالی هواپیمایی با حضور شرکت‌های هواپیمایی تشکیل و قیمت بلیت هواپیما هم تعیین شده که این تغییر را به ستاد تنظیم بازار ارسال کردیم اما باید دید ستاد تنظیم بازار چه تصمیمی خواهد گرفت زیرا هرگونه تغییر قیمت باید با تایید و ابلاغ ستاد تنظیم بازار باشد. کما اینکه سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت بودند اما ستاد تنظیم بازار با افزایش ۲۹ درصدی موافقت کرد.

روز گذشته محمد محمدی‌بخش - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری - درباره تصمیم‌گیری‌ برای تعیین قیمت جدید بلیت هواپیما گفته بود: درباره قیمت بلیت رای دیوان عدالت اداری مبنای تصمیم گیری خواهد بود و منتظر تعیین تکلیف دیوان عدالت اداری هستیم و برای سال ١۴٠٣ قیمت‌ها تعیین شده که اگر تصویب شد اعلام خواهد شد.

این مساله موجب شده که برخی از رسانه‌ها از افزایش قیمت بلیت هواپیما در روزهای آینده خبر دهند؛ با وجود این همانطور که سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرده، افزایش قیمت بلیت هواپیما منوط به رای دیوان عدالت اداری و ستاد تنظیم بازار است؛ در حالی که از سوی ستاد تنظیم بازار هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت گرفته نشده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها