|
کدخبر: 326961

نظرسنجی / با تعطیلی شنبه ها موافق هستید؟ / موافقین و مخالفین چه می گویند؟

تعطیلی شنبه ها به پیشنهاد دولت و اتاق بازرگانی کشور به مجلس ارائه شد و نهایتا وکلای ملت در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه تعطیلی شنبه ها را به جای روز پنج شنبه تصویب کرد. از این تاریخ شورای نگهبان ۱۰ روز فرصت برای ارائه نظر دارد. در صورت موافقت این شورا، از خردادماه شنبه‌ها تعطیل خواهد شد.

اقتصاد نظرسنجی /  با تعطیلی شنبه ها موافق هستید؟ / موافقین و مخالفین چه می گویند؟

در بسیاری از کشورها تعطیلات آخر هفته روز شنبه و یکشنبه است و در کشورهای اسلامی به واسطه برپایی نماز جمعه تعطیلات آخر هفته پنج شنبه و جمعه است. البته تعدادی از کشورهای مسلمان جمعه و شنبه را تعطیل هستند و به تازگی عربستان همسو با سایر کشورها تعطیلات خود را شنبه و یکشنبه اعلام کرده است. تغییر تعطیلات با نیت اقتصادی مطرح شد و موافقین این طرح معتقدند که در شرایط فعلی اقتصاد ما ۴ روز تعطیل است. ۲ روز به واسطه پنج شنبه و جمعه در کشور خودمان و ۲ روز به واسطه تعطیلات جهانی ارتباط ما با اقتصاد دنیا قطع می شود. 

تعطیلی شنبه ها از کی اجرا میشود

در نهایت مجلس شورای اسلامی در روز ۲۶ اردیبهشت ماه با با ۱۳۶ موافق، ۶۶ مخالف و ۳ رأی ممتنع با تعطیلی روز شنبه موافقت کردند. البته این پایان ماجرا نیست و  این مصوبه برای اجرایی شدن باید به تأیید شورای نگهبان برسد. در صورت موافقت این شورا، از خردادماه شنبه‌ها تعطیل خواهد شد.

نظر موافقین و مخالفین تعطیلی شنبه

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اصل ارائه  مصوبه تعطیلی روز شنبه را بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای بیان کرد. او معتقد است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک با هم ندارند. ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ده کشور است که اکثر آن‌ها مسلمان هستند. از طرف دیگر، اکنون عصر ارتباطات است و عملاً روز تعطیلی و غیرتعطیلی معنایی ندارد.

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس موافقین تعطیل شدن شنبه به جای پنجشنبه را به زیر سوال بردن مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران متهم می‌کند و می‌گوید: تصمیمی بگیرید که به بعد فرهنگ ایران عزیزمان آسیب نزند. اقتصاد ما از این مساله آسیب نمی‌بیند. اقتصاد ما از تنبلی، تن پروری، عدم روحیه جهادی و عدم روحیه انقلابی‌گری آسیب می‌بیند. سال‌هاست پنج‌شنبه‌ها تهران تعطیل بوده؛ آیا به اقتصاد کشور اشکالی وارد شده است؟

محسن پیرهادی موافق تعطیلی شنبه گفت: کسی که در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها صحبت می‌کند عملا از اقتصاد فهمی ندارد. با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود. کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟ اکثر کشور‌های منطقه روز شنبه را تعطیل کردند، چون آن‌ها برای منافع اقتصادی کشورشان برنامه دارند؛ پس با احساسات تصمیم‌گیری نکنیم و در راستای کمک به اقتصاد حرکت کنیم. اگر اشکال فقهی هم به این موضوع وارد باشد، شورای نگهبان بررسی می‌کند. ما باید به فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و سرمایه گذاران احترام بگذاریم و کاری نکنیم که افراد مهاجرت کنند. باید همه تلاشمان حضور پررنگ اقتصاد باشد و اگر اقتصاد اصلاح شود، سفره مردم هم اصلاح می‌شود.»

آیت الله جوادی آملی: تعطیلی شنبه‌ها بلامانع است.

آیت الله سبحانی: با تعطیلی شنبه‌ها مخالفیم

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری خطیب نماز جمعه تهران:  اجازه بدهید از مجلس بابت تعطیلی روز شنبه‌ها گلایه کنیم.

تعطیلی شنبه ها شامل بانک ها می شود؟

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی در مورد مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز جمعه و شنبه، گفت: بانک ها، مراکز خدماتی و دستگاه های اجرایی از این مصوبه مستثنی هستند و تعطیلی روز شنبه شامل آنها نمی شود. بقیه دستگاهها و نهادهای  که در مصوبه ذکر نشده است دولت اختیار دارد که آنها را اضافه کند.

 

آیا با تغییر روزهای تعطیلات هفتگی از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه موافقید؟ با ورود به صفحه اصلی گسترش نیوز در نظرسنجی شرکت کنید و نظر خود در بخش نظرات این خبر به ما اعلام کنید. 

 

  • عبید زاکانی ارسالی در

    بله موافقم

  • ناشناس ارسالی در

    نه

  • یکشنبه هم بایدتعطیل شه وجمعه نیمه بازتاقبل نمازجمعه مثل امارات ارسالی در

    یکشنبه هم بایدتعطیل شه وجمعه نیمه بازتاق بل نمازجمعه مثل امارات

  • علی کرمیان ارسالی در

    من باتعطیلی شنبه ها موافق هستم جمعه ها ر وزعبادت وعیادت ، شنبه ها تفریح واستراحت ویکشنبه شروع کاری با نشاط و روحیه ی مضاع ف ، هیچ ربطی هم به یهود و نصاری ندارد وب یان این مطالب تقریباً خرافه پرستی است در دین اسلام فقط جمعه هامقدس است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها