|

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

خلوتی طلا فروشی ها در آستانه روز مادر / قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

بازار سکه و طلا در ماه‌های اخیر با التهاب و نوسان چشمگیری روبرو بوده است. عرضه سکه در بورس حباب ربع سکه را کاهش داده است. در این گزارش به عوامل اثرگذار در بازار طلا و سکه و پیش بینی درباره قیمت‌ها پرداختیم.

اقتصاد خلوتی طلا فروشی ها در آستانه روز مادر / قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟

بعد از گذشت چند هفته پرالتهاب در بازار طلا و سکه، قیمت فلز طلایی به آرامشی نسبی رسیده است. روز گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار  به قیمت یک میلیون و ۸۸۲ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۲۰ میلیون تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز به قیمت ۲۱ میلیون تومان معامله شده است. نیم سکه بهار آزادی نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی به بهای ۸ میلیون تومان و سکه یک‌گرمی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شده است. لازم به ذکر است که هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۸ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان تعیین قیمت شده است؛ همچنین ارزش قیمتی هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۸۲ دلار برآورد شده است.

شرایط ویژه عرضه سکه به بورس

اطلاعیه ویژه بانک مرکزی درباره عرضه سکه طلا در معاملات بورس کالا، معامله گران را غافلگیر کرد. بر این اساس قرار است، ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه طلا از آغاز هفته آینده یعنی ۲۴ دی ماه در بورس کالا عرضه شود. واکنش هسته مرکزی بازار سکه به این خبر این بود که حباب سکه بعد از انتشار رسمی این خبر کاهش یافت. قبل از این کارشناسان حدودا نیمی از قیمت سکه را حباب تخمین می‌زدند. با این وجود پیش‌بینی کارشناسان می‌گوید، بعد از عرضه سکه به بورس، قیمت ربع سکه کاهشی خواهد بود. البته برخی نیز بر این باورند، با توجه به اینکه نوسان چشمگیری در قیمت دلار و انس طلا در پایان هفته پیش‌بینی نمی‌شود، احتمال فروش سنگین در بازار ربع سکه بعید به نظر می‌رسد.

کم رونقی بازار طلا در آستانه روز مادر

خرید طلا در مناسبت‌ها از قدیم الایام در کشورمان رواج داشته است اما در سال‌های اخیر، به دلیل رشد افسار گسیخته تورم کمتر کسی توانایی مالی خرید طلا را دارد. خریداران طلا و سکه این روزها صرفا برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش مالی سرمایه خود اقدام به خرید طلا و سکه می‌کنند. براساس گفته کارشناسان قیمت طلا نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش و فروش آن ۷۰ درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه تصمیمی برای جلوگیری از رشد قیمت دلار گرفته نشده است، پیش‌بینی فعالان بازار طلا و سکه این است که تا پایان سال قیمت طلا و سکه افزایشی خواهد بود. لازم به ذکر است که قیمت طلا این روزها بین یک میلیون و ۸۵۰ هزار تا یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان بالا و پایین می‌شود. طی چند روز گذشته قیمت طلا در یک روز ۲۰ هزار تومان نزولی و یک ساعت بعد از آن ۱۰ هزار تومان صعودی شد.

خرید طلا بهتر است یا سکه؟

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است، اگر نرخ ارز دچار نوسانی شدید نشود و کنترل شود، با توجه به این‌که تقاضا خرید هم برای طلا و سکه در بازار دیده نمی‌شود، پیش‌بینی کاهش در قیمت‌ها و رسیدن به ثبات نسبی دور از انتظار نیست. تصمیمات بانک مرکزی نقش مهمی در ثبات در قیمت و یا کاهش قیمت‌ها خواهد داشت. با توجه به شرایط فعلی خرید هیجانی در بازاری که هنوز به ثبات و محل اطمینان نرسیده است، توصیه نمی‌شود.

جدول قیمت طلا و سکه در دی ماه ۱۴۰۱

قیمت طلا و سکه قیمت (ریال)
هر انس طلا ۱,۸۸۱.۶۸
هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۸,۸۶۰,۰۰۰
سکه طرح قدیم ۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سکه طرح جدید ۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
نیم سکه ۱۱۸,۰۰۰,۰۰۰
ربع سکه ۸۲,۰۰۰,۰۰۰
یک گرمی ۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کدخبر: 284496 سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

آخرین اخبار