|
کدخبر: 317944 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

۱۷ داروی جدید به سبد دارویی اضافه شد

محمدی رییس سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۱۷ قلم داروی جدید به سبد دارویی اضافه شدند و ۸ قلم داروی طب سنتی نیز امروز رونمایی خواهد شد‌. سیاست ما عمق تولید را افزایش دهیم. بعد از انقلاب ۹۹ درصد تولید دارو در کشور خودمان انجام می‌شود.

اقتصاد ۱۷ داروی جدید به سبد دارویی اضافه شد

دومین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی  با حضور وزیر بهداشت و مقامات سازمان غذا و دارو رئیس انرژی هسته ای و معاون علمی پژوهشی ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهوری در مصلی امام خمینی صبح یکشنبه ۲۴ دی ماه افتتاح شد. در این مراسم حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو گفت: شاهد رشد ۱۰۰ درصدی شرکت‌های دانش بنیان هستیم که حدود ۲۰۰ شرکت در این نمایشگاه شرکت کرده اند. سال گذشته این تعداد  ۹۰ شرکت بود و نشان از استقبال خوب از دانش بنیان ها است. دانش بنیان ها با بهره وری و حمایت‌هایی که ایجاد میکنند باعث ثروت آفرینی در کشور خواهند شد. در کنار حضور شرکت‌ها رونمایی از ۲۰محصول دانش بنیان  خواهیم داشتیم حدود ۱۷ قلم داروی جدید به سبد دارویی اضافه شدند و ۸ قلم داروی طب سنتی نیز امروز رونمایی خواهد شد‌. سیاست ما عمق تولید را افزایش دهیم. بعد از انقلاب ۹۹ درصد تولید دارو در کشور خودمان انجام می‌شود.

حیدری بیان کرد: امروز از داروهای مهم درمان سرطان رونمایی خواهیم کرد که بزودی  وارد بازار خواهند شد. رادیو دارو هایی که فقط یک تولید کننده در دنیا داشت اما در حال حاضر در ایران تولید می شود.  ۱۲ هزار دانشجوی داروسازی داریم و تمام تلاش وزارت بهداشت اتصال آموزش به پژوهش هست. در مراکز دانشگاهی ما و هسته فناوری ما حاصل پیوند صنعت و دانشگاه  است. انشالله با حمایت‌های دولت از دانش بنیان ها شاهد توسعه و خودکفایی ۱۰۰ درصد در ایران باشیم.

کیت نوزاد ۵۶ بیماری را شناسایی خواهد کرد

محمد اسلامی رئیس انرژی هسته ای در ادامه افتتاحیه این نمایشگاه بیان  کرد: ظرفیت های محصولات دانش بنیان نشان دهنده این است که تحقیقات نتیجه گرا در حوزه هسته ای توانسته باعث پیشرفت کشور شود. بیش از ۲۲ محصول شرکت در این حوزه در حال فعالیت است تولید رادیو دارو مستلزم دانش هسته ای است و این ملزم به استخراج اورانیوم است و این موضوع در جلوگیری از عقب افتادگی کشورمان در حوزه دانش  میشود. در این حوزه شرکت پارس ایزوتوپ بخوبی عمل کرده و در سطح جهانی بخوبی درخشیده است. ساده ترین محصول تولیدی  ما کیت غربالگری نوزاد است که میتواند ۵۶ بیماری متابولیک را شناسایی کند که باعث کاهش هزینه های  درمان و بهبود  کیفیت زندگی شده است. اسلامی از وزیر بهداشت درخواست کرد با مرتفع کردم مسایل قانونی بزودی این محصول را وارد بازار کند.

وی بیان کرد: توسعه پلاسما تراپی  در حوزه پیشگیری از سرطان و درمان زخمهای دیابتی و این خدمت ماندگار با حمایت دانشگاه علوم پزشکی خواهد توانست خدمات زیادی را ارایه دهد.

پیش بینی ۳ برابر شدن صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی

دهقان فیروز آبادی معاون علمی فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در دولت‌ها به حوزه سلامت با توجه به اهمیت موضوع سلامت توجه ویژه‌ای شده است از حوزه پرسنل و پرستار تا تخت بیمارستانی. خصوص هزینه ها و زمان انتظار درمان  در مقایسه با کشورهای دنیا رتبه ممتازی داریم .در مقایسه با کشورهای دیگر بخصوص در خصوص هزینه ها کشور ما ویژه عمل کرده است.

وی بیان کرد : نتیجه سرمایه گذاری ۴۰ سال دچار گذشته تا کنونایت است که  امروز یک توان بسیار بزرگ داریم و این توان را میتوانیم به اقتصاد ساز صادرات ساز تبدیل کنیم و برنامه ی ما توسعه صادرات محصولات دانش بنیان است که این در امسال پیش بینی می‌شود  ۳ برابر سال گذشته  شود.همانطور که  در سفر اخیر رییس جمهور در ۴ ماه اخیر دو دارو ثبت جهانی شده بود که امروز به عدد ۱۳ رشد داشته است که این نشان قابلیت محصولات ما در این حوزه است. لازم است در کشور اقتدار و ثروت آفرینی  باشیم .

دهقان فیروز آبادی بیان کرد: پس از تغییرات پاندمی کرونا یک حوزه دیپلماسی برای کشور ما ایجاد شده  است. برای همه کشورها مهم است که خودکفایی محصولات سلامت داشته باشد. ارزان بودن و در دسترس بودن و آماده به همکاری با سایر  کشور ها بسیار  برای ما مهم است.

معاون علمی پژوهشی ریاست جمهور ی بیان کرد: علاوه بر اهمیت خودکفایی در محصولات داخلی  مردم باید حمایت واقعی داشته باشند. اگر دارو و تجهیزات ایرانی کیفیت کافی و قیمت مناسب و در دسترس پذیری خوبی داشته باشد حتما مردم پشتیان تولید داخلی خواهند کرد و از واردات کالای پزشکی جلوگیری  خواهد شد. تلاش شبانه روزی و جهادی برای رسیدن به این موضوع خواهیم داشت.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در این افتتاحیه بیان کرد: حوزه سلامت مهمتر ین مولفه های هر حکومتی است. قدرت یک حکومت را سلامت کشور نشان میدهد. وی با اشاره با حادثه تروریستی کرمان از پرسنل و کادر درمان قدر دانی کرد.

عین اللهی گفت: اعتماد به دارو‌ به تجهیزات  و از همه مهم تر است. سرمایه گذاری در این حوزه و کمک مردم باعث پیشرفت در حوزه دانش بنیان ۲۲ هزار عضو هیات علمی داریم. بنابراین  زیر ساخت علمی و پشتوانه علمی قوی داریم. دانش ها باید تبدیل به فناوری و علم شود که  باعث شکوفایی شوند محصولات کپی پیست نباشد و با  انتشار خلاقیت و نوآوری در حوزه حل مسأله داشته باشد. مراکز  تحقیقات باید  در آن حوزه R&Dوجود داشته باشد.  شرکت‌هایی در دنیا موفق می‌شوند که  ساختار پژوهشی قوی داشته باشد. برای این ساختار امکانات را فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: تشکیلات دانش بنیان در پارک های علم و فناوری و ۱۵ پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی کرده ایم. دولت‌ها بدنبال فراهم آوری تسهیلات هستند. دانش بنیان ها به حوزه تجاری سازی باید وارد شوند. با تایید سازمان غذا و دارو ما حتما حمایت و تجاری سازی را انجام میدهیم احتیاج به فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد مردم به تولیدات داخلی و مصرف تولیدات داخلی را می‌دانیم. در سوریه داروهای ما در  دارونامه خود برده‌اند. و در عراق داروهای ایرانی بعنوان داروهای با کیفیت شناخته شده است.

وزیر بهداشت گفت: ۳۵ قراداد سی تی اسکن   داخلی بستیم. وضعیت ما و علم و قدرت بالقوه ما هنوز بالفعل تبدیل نشده است. دانشگاههای قوی داریم که هیچ محصولی تولید می‌کنند انتظار داریم پیش قدم شوند. خیلی از کشورها از ما صادرات می‌خواهند. ۴۰ درصد تجهیزات را خودمان تولید میکنیم. وی از سازمان غذا و دارو درخواست کرد که دانشجویان داروسازی را در شرکت‌های دانش بنیان شرکت دهند و که بتوانند از خلاقیت آنها استفاده کنند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها