|
کدخبر: 329123 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

ضرر جبران ناپذیر در پیش فروش برنج | دولت به داد کشاورزان برسد

برنج یکی از محصولات استراتژیک در کشور است و تمام مراحل آن از تولید تا فروش حائز اهمیت است. در این گزارش به بررسی مشکلات موجود در تولید و فروش برنج پرداخته ایم.

اقتصاد ضرر جبران ناپذیر در پیش فروش برنج | دولت به داد کشاورزان برسد

برنج یکی از مهم ترین محصولات مورد نیاز در کشور است و بنابراین حوزه کشاورزی کشت برنج از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استان های مازندران، گیلان و گلستان به ترتیب بیشترین مقدار کشت و تولید برنج را به خود اختصاص داده اند. اما جالب است بدانید با اینکه برنج ایرانی را المانی از شمال کشور می دانیم اما این محصول در ۱۵ استان دیگر نیز کشت می شود. استان های خوزستان، اصفهان و فارس برنج های مربوط به جنوب کشور را تولید می کنند. همچنین در استان های زنجان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کردستان، اردبیل و آذربایجان شرقی نیز برنج کشت و تولید می شود.

به همین بهانه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با چند کشاورز با سابقه از خطه گیلان به بررسی مشکلات رایج درباره کشت برنج و همچنین فروش آن پرداخته است که در ادامه این گزارش می خوانید.

برنج-شالیزار

پیش فروش برنج توسط کشاورزان

مجتبی پیری کشاورز حوزه کشت برنج به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مشکلات مربوط به کشت برنج بی شمار است اما مهم ترین مشکل این است که کشاورز نمی داند محصولی را که ماه ها روی آن وقت می گذارد، در زمان مناسب با قیمت مناسبی می تواند بفروشد یا خیر. اغلب کشاورزان محصول خود را پیش فروش می کنند و حتی برخی برای گذران امور زندگی حاضر هستند زیر قیمت، محصولا خود را بفروش برسانند اما مشتری از دست شان نرود!

وی افزود: کاملا مشخص است که از همه طرف به ضرر کشاورز است و این وسط دلالی که برنج را ارزان از من کشاورز می خرد و بعد گران تر به دست مصرف کننده می رساند، پول خوبی به جیب می زند. افراد زیادی از کشاورزان در شهر ما مجبور می شوند مثلا برای برگزاری مراسم ازدواج فرزندشان محصول خود را زودتر از زمان موعد به فروش برسانند. همه امید کشاورز به محصول است و اگر همین محصول هم زیر قیمت فروخته شود، به جز ضرر چیزی عایدش نمی شود.

عواقب کشت قرارداد برنج

هیچ اقدام حمایتی تاکنون در حوزه کاشت، داشت و برداشت برنج نشده است و کشاورز هیچ امیدی به دولت ندارد. کشاورزان در فرآیند تولید با مشکلاتی مانند هزینه بالای نهاده های کشاورزی، مزد کارگران و مسائل دیگر روبرو هستند و از هیچ گونه تسهیلاتی بهره نمی‌ برند.  کشاورزان کشور همچون همیشه منتظر اصلاح و قیمت گذاری محصولات کشاورزی هستند.

وضعیت واردات برنج و قیمت آن در بازار

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج درباره آخرین وضعیت بازار برنج گفته است: در سال‌ های گذشته، حجم واردات برنج به اندازه‌ ای بود که بخشی از آن پس از انتقال به فروردین و اردیبهشت به تنظیم بازار کمک می‌کرد. اما در سال جاری، با توجه به واردات یک میلیون تن برنج توسط بخش خصوصی در سال قبل، عملا این اتفاق رخ نمی‌ دهد. برآوردها نشان می دهد که در صورت عدم ورود ۳۰۰ هزار تن برنج قبل از اعمال ممنوعیت، با نقص عرضه در بازار روبرو خواهیم شد و همچنین با عدم ثبت سفارش برنج، با افزایش قیمت در بازار مواجه خواهیم شد.

میزان بارندگی ها در کل کشور

از ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا تاریخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در کل ایران میزان بارش ۲۲۷ میلی‌متر بوده است که با میانگین بارش بلندمدت کشور (۲۲۵ میلی‌متر) مشابه است. این بارش‌ ها در سراسر کشور یکنواخت نبوده و استان کهگیلویه‌وبویراحمد با ۷۰۸ میلی‌متر و گیلان با ۶۷۰ میلی‌متر بارش، استان‌های پربارش کشور ما بوده‌اند. با توجه به بارش‌های گسترده، نمی‌توان اطمینان داشت که در ادامه سال با گرمای بی سابقه یا خشکسالی مواجه نشویم. علاوه بر این، همانطور که خشکسالی خطرناک است، سیلاب‌ ها نیز به بافت کشاورزی کشور آسیب می‌ زند و خاک را از بین می‌ برد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها