|
کدخبر: 329335 سارا سمیع شمس

اختصاصی گسترش نیوز؛

مطالبات روسای اتاق اصناف ایران، بازرگانی و تعاون از نامزد انتخابات / قالیباف چه گفت؟

در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور داشت و روسای اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون مطالبات حوزه خود را عنوان کردند.

اقتصاد مطالبات روسای اتاق اصناف ایران، بازرگانی و تعاون از نامزد انتخابات / قالیباف چه گفت؟

صمد حسن زاده رییس اتاق بازرگانی ایران در آیین گرامیداشت روز ملی اصناف این روز را تبریک گفته و خطاب به محمد باقر قالیباف در جلسه افزود: اصناف همیشه جایگاه خود را در حوزه های مختلف نشان داده است اما همیشه مظلوم واقع شده است، مخصوصا در زمینه نوسانات قیمت ها کل سرمایه خودشان را از دست داده اند اما دست از فعالیت نکشیدند.

وی با عرض خسته نباشید به محمد باقر قالیباف در مورد فعالیت های مربوط به انتخابات خاطر نشان کرد: نظر کلیه کارشناسان اقتصادی موضوع تحریم در کلیه معیشت مردم بوده است. نظر شما در مورد لغو تحریم ها چیست؟ با توجه به پتانسیل های مختلف در کشور، وضعیت معیشت مردم در شان شان نیست، برنامه شما برای بهبود شرایط چیست؟ ملت ما یک سرمایه بزرگ معنوی را از دست داده است، اعتماد مردم به بخش سیاسی کشور سلب شده است چه اقدامی برای احیای آن دارید؟ در مورد انرژی از استانداردهای لازم برخوردار نیستیم، چه برنامه ای برای آن دارید؟

عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: جامعه صنفی نقش به سزایی در کشور دارد و نمی توان نقش بی بدیل اقتصادی و سیاسی اصناف را در کشور نادیده گرفت و به تک تک اعضای این حوزه، روز ملی اصناف را تبریک عرض می کنیم.

وی خطاب به قالیباف افزود: موضوع چند نرخی بودن نرخ ارز، وضعیت بازار سرمایه، وضعیت تحریم و بازنگری سند بخش تعاون از اهم مواردی است که ممنون می شویم در مورد آن توضیح دهید.

مجتبی صفایی رییس اتاق اصناف ایران نیز خطاب به قالیباف گفت: جمع حاضر منتخبین و نخبگان جامعه صنفی کشور هستند. نمایندگانی که از تمام کشور خودشان را به تهران رسانده اند تا این روز را گرامی بدارند. برخی برای حضور در این مراسم شرط و شروط گذاشتند که قصد گلایه کردن را نداریم. ۶ شهریور سال گذشته بنده به عنوان ریاست اتاق اصناف ایران انتخاب شدم. اتاقی که طرف ۴ سال، ۴ رییس به خود دیده بود. خیلی ها منتظر برکناری بنده بودند اما با کمک همکاران اتفاقات خوبی رقم خورد. اولین اقدام، اصلاح قانون نظام صنفی بود که بعد از ۱۰ سال به سرانجام رسید. هیچ محدودیتی وجود ندارد با اخذ رای اعتماد فردی بتواند چند دوره رییس بماند و در گذشته یک نفر نمی توانست برای چند دوره ریاست اتحادیه را به عهده بگیرد و بالاخره این قانون اصلاح شد.

وی خطاب به قالیباف افزود: از شما به عنوان ریاست مجلس شورای اسلامی درخواست دارم، مشکلاتی که بی نهایت سیاست زده است را رفع کنید. اجرای سیاست های کلی متاسفانه دولت را رقیب بخش خصوصی کرد. دفاتری که باید به خدمت مردم می انجامید منجر به ورشکستگی واحدهای صنفی شده است و مثلا پلیس+ ۱۰ برای صنف عکاسان خطرآفرین شده است.

وی افزود: بعد از ۱۶ سال که اتاق اصناف ایران استقرار یافته است، تجهیز صورت گرفته است و صنوف مزیت دار شناسایی شده است. امروز در بخشی از قسمت آخر برنامه خواهید دید که بعضی از واحدهای صنفی ما ۱۲ هزار شغل ایجاد کرده است.

صفایی خاطرنشان کرد: یک چاره اندیشی جدی در خصوص  ثبات نرخ ارز باید داشته باشیم که گرانی در واحدهای صنفی خیلی زیاد تحت تاثیر ارز است. مدیر دولت نامه ای نوشته است که برای تمام کشور هیچ جابجایی در قسمت ریاست حوزه های مختلف صورت نگیرد اما در برخی موارد می بینیم که برخی انتخابات داخلی را دارند و ما می خواهیم از شما قول بگیریم که هیچ جابجایی در حوزه های مختلف صورت نگیرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مراسم و در پاسخ به روسای حاضر در جلسه گفت: روز ملی اصناف را به تمام حاضرین تبریک عرض می کنم. پایان هفته انتخابات را در پیش داریم. انتخابات یعنی روز تصمیم و تغییر و روزی که مردم برای آینده خود تصمیم می گیرند. هیچ مسیری بهتر از انتخابات برای بهبود وضعیت کشور نیست و ما این روز مهم را در پیش داریم. امروز مشارکت ارزشش مثل مجاهدینی است که در دوران مقدس در خاکریزی صورت می گرفت.

وی افزود: اهمیت اقتصاد بر کسی پوشیده نیست. ما در عملیات وعده صادق قدرتی را به ظالمین نشان دادیم که همه بعد از دیدن آن حسرت خوردند.ما هرگز قصد تجاوز به هیچ کشوری ندادیم و قدرت ما در راستای حفظ جهان اسلام و مبارزه با ظلم است. موضوع اقتصاد مهم ترین ابزار و وسیله برای استقلال کشور است. نمی توانیم قدرت داشته باشیم ولی سفره های مردم روز به روز کوچکتر شود. مردم ما اعتماد می کنند و حدود ۵۰ میلیون در بورس هستند اما ببینید متوسط سود آن ها چقدر بوده است؟

قالیباف ادامه داد: مرد کسی نیست که بر تصمیم غلط پافشاری کند بلکه کسی است که در جهت اصلاح اشتباه قبلی اقدام نماید. اصلاح مصوبه در بورس که تایید آن به تازگی انجام شده بود، صورت گرفت و کمتر از ۲۰ روز آن قانون را عوض کردیم. ارز نباید چند نرخی باشد و اینکه ازز با ۵ نرخ رسمی شناخته شود، کمتر کسی آن را تایید می کند. وقتی حرف از اقتصاد می زنیم یعنی باید تولید را بزرگ کنیم تا در ادامه سفره مردم کوچک نشود. ما همه چی داریم ولی از بیرون و برخی مواقع از دشمنان مان درخواست می کنیم‌. برخی می گفتند تحریم کاغذ پاره است ولی ما از ابتدا مخالف این عقیده بودیم چرا که تحریم هدف از پای انداختن اقتصاد کشور را دارد.

وی افزود: مذاکره یک روش مبارزه است و باید بدانیم فردی که مذاکره می کند، بداند که طرف مقابل صادقانه نیامده است و باید با این دیدگاه در مذاکرات شرکت کرد. در ماده ۶ به دولت اجازه داده شده است به شرط انتفاع اقتصادی یعنی اقدام برای اقدام، مذاکرات انجام شود. بنابراین تلاش خواهیم کرد که تحریم را برداریم. ما امروز ۱۷ و نیم درصد از انرژی را هدر می دهیم و از اموال کشور به خوبی بهره نمی بریم. تا وقتی اعتماد مردم را برنگردانیم، حتی اگر تحریم ها هم برداشته شود، اقتصاد کشور تغییری نخواهد کرد.

قالیباف ادامه داد: ما چه بهره ای از اقتصاد دیجیتال و بازار رمزارزها می بریم؟ ما در این حوزه ها ایرادات داریم. ما باید تراز تجاری را توسعه بدهیم و فقط در صادرات نفت و مواد خام نمانیم. اگر توفیق داشته باشم در حوزه اجرایی مشکلات موجود را برطرف خواهم کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها